گفتگوی قم فردا با لنگرودی معلم نمونه استان قم؛

دانش آموزان به واسطه فضای مجازی از فضای یادگیری فاصله گرفته اند/ماهیت رتبه بندی معلمان تغییرات زیادی کرده است

معلم نمونه استان با اشاره به اینکه باید برای دانش آموزان در مناطق روستایی و کمتر برخوردار امکاناتی محیا شود که توان رقابت با سایر دانش آموزان را داشته باشند، گفت: دانش آموزان به واسطه فضای مجازی از فضای یادگیری فاصله گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  امروز محیط آموزش و کلاس درس که بخش عمده ای از فعالیت های  تدریس و یادگیری در آن صورت می گیرد ، نقش اساسی و بسیار  مهمی در ایجاد زمینه برای خلاقیت و یادگیری دانش آموزان دارد.  چگونگی انجام تدریس ایده‌های جدید و روحیه ابتکاری داشتن اثر بسیاری بر توانایی شاگردان برای آموزش خودشان دارد. فضای عاطفی، شرایط فیزیکی، جو یادگیری، میزان انگیزه برای آموختن و … از عوامل درون کلاسی هستند که بر پدیدآیی خلاقیت اثر گذارند.
در میان عوامل یاد شده، نقش معلم در پرورش خلاقیت انکار ناپذیر است.  معلم خلاق  چیزی بیش از دانش تدریس را با خود به کلاس می‌آورد. او در حوزه‌های دیگری هم قطعا تجربیاتی دارد  و می‌تواند از تجربیات و علاقه‌مندی‌های خود نیز در برنامه ریزی درجهت تقویت وآموزش استفاده کند.
رضا زینل لنگرودی از معلمین خلاق این نسل از آموزش است که  همواره با تلاش و تکاپو سعی کرده تا به اهداف بزرگ خود برسد. این معلم موفق از ابتکار و خلاقیت خود نهایت استفاده برده و آن را در شیوه تدریس به کار گرفته است و همین امر باعث شده که یک قدم جلوتر باشد و کلاس درس این معلم دلسوز را متفاوتر کند .

۱۲ اردیبهشت و روز بزرگداشت مقام معلم بهانه ای شد، تا با این معلم نمونه و خلاق استان گفتگویی داشته باشیم.
قم فردا: خودتان را معرفی کنید.
رضا زینل لنگرودی هستم.
دبیر زبان انگلیسی و سرگروه درس زبان انگلیسی استان قم که ۲۹ سال سابقه تدریس دارم.



برطرف کردن خلع آموزشی ناشی از کلاس های مجازی
قم فردا: لطف بفرمائید به چه دلیل شما معلم نمونه استان انتخاب شدید؟
با شیوع بیماری کرونا در اسفند سال ۹۸ از همان روزها به تولید محتوای آموزشی پرداختم. امیدوار بودم که به زودی با برطرف شدن مشکل بیماری مدارس بازگشایی شوند. اما خیلی زود مشخص شد که این بیماری قرار است مدت ها میهمان ناخوانده کشور ما باشد.
 بنابراین تصمیم به مطالعه و آموختن گرفتم. باید می آموختم چگونه می توان تدریس موثرتری داشت تا خلع آموزشی ناشی از کلاس های مجازی تا حدودی برطرف شود. به جستجوی مقالات پرداختم و در وبینارهای آموزشی داخل و خارج از کشور شرکت کردم و آموخته های جدید را در آموزش و تولید محتوای آموزشی در زیست بوم جدید به کار بستم.
علاوه بر این سعی کردم از طریق وبینارهای آموزشی آنچه را که آموخته ام را با همکارانم به اشتراک بگذارم. این اقدامات باعث شد که به عنوان معلم نمونه استان انتخاب شوم.

دانش آموزان به واسطه فضای مجازی از فضای یادگیری فاصله گرفته اند
قم فردا: این روزها در تمام فراز و نشیب های معلمی ، مهمترین دغدغه و مشکلات  معلمین پرتلاش کشورمان از نظر شما چیست؟
مهمترین دغدغه های امروز معلمان در زمینه آموزش برطرف کردن مشکلاتی است که کلاس های مجازی برای دانش آموزان ایجاد کرده است. امروز در کلاس ها با دانش آموزانی مواجه هستیم که غالبا بدون داشتن دانش کافی در کلاس های بالاتر حاضر شده اند. دانش آموزانی که به واسطه امکانات مجازی که در اختیار آنها قرار گرفته به شدت درگیر جاذبه دنیای مجازی شده اند و از فضای یادگیری فاصله بسیاری گرفته اند.
تبعیض در پرداختی ها و تسهیلات بین معلمان و کارمندان دولت
مشکل و دغدغه دیگر این احساس ناخوشایندی است که نظام پرداخت ناعادلانه کارکنان دولت ایجاد کرده است. اگر قرار است معلم معمار آینده کشور باشد قطعا باید دغدغه های معیشتی او مورد توجه قرار بگیرد تا با فکر آزاد به انجام رسالتش بپردازد. در حالی که بسیاری از کارکنان دولت بهره مند از پرداخت های مناسب انواع واریزی های کمک معیشتی رفاهی و تسهیلات گوناگون هستند همکاران ما از همه این موارد محروم هستند و در حالی در کلاس های درس حاضر می شوند که با مشکلات معیشتی مواجه هستندو از این تبعیض رنج میرند.



ماهیت رتبه بندی معلمان بسیار تغییر کرده است
قم فردا: مدتی است که یکی از بحث های داغ کشور رتبه بندی معلمان است.نظر شما در خصوص رتبه بندی معلمان چیست؟
در خصوص مساله رتبه بندی معلمان باید بگویم که در کل حرکت خوب و مفیدی بود. اما متاسفانه ماهیت آن بسیار تغییر کرد. قرار بود بر اساس قانون دریافتی همکاران ما معادل ۸۰ درصد اساتید هئیت علمی دانشگاه باشد که این قضیه منتفی شد پس از کش و قوس های فراوان با توجه به بودجه محدود اختصاص یافته قانونی تصویب شد که اکنون با شیوه نامه ای سخت گیرانه ای که برای اجرای آن تدوین شده است فرهنگیان را عملا از بخشی از مزایای قانون رتبه بندی محروم کرده است.

برای دانش آموزان مناطق روستایی امکانات بهتر و بیشتری محیا شود
قم فردا:با توجه به در دسترس بودن آموزش و معلمین خلاق در استان برای تمام قشرهای دانش آموز؛ آیا عدالت آموزشی در استان وجود دارد و چه امری در آموزش می‌تواند باعث پیشرفت دانش آموزان شود؟
در خصوص عدالت آموزشی باید بگویم از نظر فضای آموزشی و امکانات تقریبا همه مدارس مشابه یکدیگر هستند ولی برترین و با تجربه ترین همکاران فرهنگی در مدارس برخوردار به کار گرفته می شوند در مدارس حاشیه ای و روستایی بیشتر همکاران کم تجریه تر به فعالیت مشغول هستند. شایسته تر این است که برای دانش آموزان در مناطق روستایی و کمتر برخوردار امکاناتی محیا شود که توان رقابت با سایر دانش آموزان را داشته باشند.

قم فردا: تشکر از شما برای وقتی که به ما برای گفتگو دادید.
بزرگوارید.


گفتگو از حسین حیدری
انتهای پیام/160


گالری عکس
http://qomefarda.ir/33247
اخبار مرتبط

نظرات شما