نگاهی به میراث شوم دولت روحانی؛

حذف ارز ترجیحی نخستین گام اجرایی‌شدن عدالت در دولت سیزدهم / خشکاندن چشمه بزرگ فساد کلان اقتصادی با حذف ارز ترجیحی

ارز ترجیحی میراث شوم دولت روحانی است که دولت سیزدهم در راستای برقراری عدالت و خشکاندن فساد چاره‌ای جز حذف آن ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  " اقدامی که در دولت خاتمی اصلاح بود، در دولت روحانی به اصلاحات دردناک تبدیل و در دولت سیزدهم به جراحی تبدیل شد اگر ادامه پیدا کند به قطع عضو می‌انجامد"  صبحت جای سعید لیلاز همراه، مشاور و هم فکر دولت‌های اصلاحات و تدبیر و امید در خصوص ارز ترجیحی است که نشان می‌دهد که این اصلاح بسیار پیش‌ازاین‌ها باید صورت‌گرفته و اجرایی می‌شد.
دادن یارانه به اقلام ضروری در کشورمان به یک معضل جدی تبدیل شده است چرا که ما شاهد هستیم بخش قابل‌توجهی و زیادی از آن در جیب مفسدین می‌رود و به عبارت ساده‌تر خود این یارانه‌ها ایجاد فساد می‌کند.
حال این که تمامی این ارقام از جیب تک‌تک مردم و به عبارت ساده‌تر بیت‌المال می‌رود، موضوعی که تمامی کارشناسان بر آن صحه می‌گذارند.

حذف ارز ترجیحی چشمه بزرگ فساد کلان اقتصادی را می‌خشکاند


حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به هجمه‌های اخیر به دولت، اظهار داشت: «اگر دشمن از کار شما عصبانی و ناراحت بود بدانید کارتان صحیح است» این سخن معیار تشخیص رفتار حق از باطل از دیدگاه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است که این روزها بار دیگر حقانیت آن به اثبات رسیده است.
وی ادامه داد: مصداق این سخن را امروز می‌توان در داد و فریادهای دشمنان نظام در خارج یا جنجال‌های غرب‌زدگان و عوامل رسانه‌ای وابسته داخلی مشاهده کرد که علیه اقدامات پاک‌دست‌ترین و کارآمدترین رئیس‌جمهور سالیان اخیر ایران به راه افتاده است.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود:  هنوز آرد و نان گران نشده بعضی‌ها عزای عمومی اعلام کرده‌اند؛ عکس‌های جعلی از کارت‌های یارانه نان در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ جریان غرب‌گرای داخلی در کنار معاندین خارجی به‌صورت هماهنگ برای تخریب نظام و دولت متحد شده‌اند و می‌کوشند تا شورش‌های خیابانی به راه‌اندازند! گویا این روزها عده‌ای هیچ هدفی جز ایجاد ناامیدی در میان مردم ندارند.
وی اضافه کرد: در این میان رسانه‌های وطن‌فروش هرگز سخنی از خدمات ارزنده دولت در این مدت کوتاه به میان نمی‌آورند. بیمه رایگان درمانی برای دهک‌های پایین جامعه؛ توقف استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه و روند تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران؛ پرداخت ماهانه ده‌هزار میلیارد از بدهی‌های دولت گذشته در کنار تأمین به‌موقع حقوق کارگران و کارمندان، موفقیت دولت در واکسیناسیون عمومی و کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، دور زدن تحریم‌ها و بازپس‌گیری قدرتمندانه منابع ایران از خارج، عضویت در شانگهای، بهبود اوضاع بورس نسبت به قبل و صدها اقدامات مثبت دیگر؛ تنها بخشی از اقدامات ارزنده دولت در یک فرصت نسبتاً کوتاه ۹ماهه است که علی‌رغم حجم وحشتناک ویرانی‌ها انجام شده است.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات مثبت، در افتادن با زمین‌خواران و صاحبان ویلاهای لاکچری که با رانت‌خواری این املاک را صاحب شده‌اند، مقابله با بی‌عدالتی‌ها و حقوق‌های نجومی، درافتادن با ابر بدهکاران بانکی و معرفی اختلاسگران به مردم و... طبعاً عصبانیت و ناخشنودی خیلی‌ها را به دنبال داشته است.

فرار رانت‌خوارها با جنجال رسانه‌ای

وی ابراز داشت: زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی از کالاهای غیراساسی و گران شدن آرد صنایع ماکارونی که حجم گسترده‌ای از آن صرف درآمدها و سودهای هنگفت افراد دو تابعیتی و خرج و تفریح و خوشگذرانی در کشورهای دیگر می‌شد طبعاً به مذاق این سرمایه‌داران رانت‌خوار خوش نخواهد آمد؛ زیرا چشمه بزرگ این فساد کلان اقتصادی قرار است خشکیده شود. ازاین‌رو این روزها با کمک رسانه‌های خارجی و داخلی تلاش می‌کنند از زبان فقرا و مردم قیل‌وقال براه بیندازند و جامعه را به شورش فراخوانند!
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم بیان کرد: تردیدی نیست که این جریان هرگز دلسوز ملت نبوده و نیستند و انتظاری هم جز دشمنی از آنان نباید داشت زیرا این جماعت هرگز دل در گرو وطن نداشته‌ و ندارند اما از جریان انقلابی و تمام کسانی که دل‌سوخته نظام و ملت نجیب ایران هستند و خود را پاسدار ارزش‌ها و خون پاک شهدا می‌دانند انتظار دیگری می‌رود.
وی گفت:  البته کسی مدعی وضعیت گل‌وبلبل فعلی نیست که نباید باشد؛ همه به حجم مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها و... واقفیم؛ انبوه مشکلاتی که به دنبال هشت سال مدیریت ناکارآمد مسئولانی که چشم به لبخند و ترحم آمریکا و اروپا نسبت به ملت ایران دوخته بودند و در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری، آب و برق و نیروگاه، مسکن و اشتغال، صادرات و... هیچ اقدام مثبتی انجام نداده بودند و به‌جای خنثی نمودن تحریم‌ها دل به برداشته شدن آنها خوش کرده بودند را قطعاً در زمان کوتاه نمی‌توان برطرف کرد. اکنون این انبوه مشکلات و این‌همه نارسایی‌ها به همراه خشم انباشته مردم به دولت آقای رئیسی منتقل شده است و برای حل آنها باید صبر و حوصله داشت.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده در ادامه افزود: آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رمضانی خود با جمعی از دانشجویان، با تاکید بر مطالبه‌گری صحیح، فرمودند: «مطالبه‌گری شما به‌گونه‌ای باشد که هم در بیان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راه‌حل‌ها، با دشمن مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید». در همه حال باید این توصیه رهبری را در نقد عملکردهای مسئولان نصب العین خود قرار دهیم. در این شرایط باید واقع‌بین بود و مشکلاتی را که قطعاً قابل‌حل هستند با درایت و صبر و حوصله برطرف کرد.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی اقتصاد ایران نیازمند انجام اقدامات اساسی و جراحی اقتصادی است نه رفتارهای نمایشی؛ برای قرارگرفتن اقتصاد کشور در ریل پیشرفت چاره‌ای جز این جراحی نداریم؛ جراحی نیاز به تحمل درد دارد؛ پس باید اندکی تحمل کرد؛ مراقب باشیم به نام وطن‌دوستی و دفاع از مردم، در دام وطن‌فروشان نیافتیم و عزت و شرف ملت ایران را با بازنشر مطالب و هشتک‌های مثلث آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی بر باد ندهیم.  


ارز ترجیحی باید هم زمان با توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر حذف شود

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به حذف ارز ترجیحی برای آرد صنوف و کارخانه‌ها اظهار داشت: دولت سیزدهم امیدها و آرزوهای زیادی را در بین مردم ایجاد کرده و نیت و اراده دولت مردمی سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی و برطرف‌کردن گرفتاری‌های معیشتی مردم است که قابل‌تقدیر بوده و خواست مردم و دلسوزان است.

وی ادامه داد: دولتی که آیت‌الله رئیسی تحویل گرفته دولتی است که کاستی‌های فراوان و بدهی‌های زیادی دارد که بالطبع برطرف‌کردن این مشکلات زمان بر بوده و نیازمند برنامه‌ریزی‌های گسترده و اصلاح برخی از سیاست‌گذاری‌ها است.
صادقی نسب تاکید کرد: در عرصه‌های مختلف به‌خصوص در مسائل اقتصادی سیاست‌گذاری‌ها بلندمدت نبوده و تصمیمات به‌صورت مقطعی و در راستای حل مشکلات دم‌دستی بوده است.
وی ادامه داد: همین رویکرد موجب شده که ما نتوانیم در زمینه اقتصادی موفق عمل کنیم و اتفاقی که رخ‌داده این بوده که همین نگاه کوتاه‌مدت ادامه‌دار شده و سیاست کوتاه‌مدت به سیاست بلندمدت تبدیل شده است.
استاد دانشگاه تهران افزود: نمونه عینی این سیاست‌ها را در ارز ترجیحی می‌توان مشاهده کرد، سیاستی که باید برای یک دوره کوتاه و مشخص اتخاذ می‌شد اما ادامه‌دار شد و تاکنون ادامه پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: تداوم ارز ترجیحی موجب شد که اقتصاد حالت فنری به خود بگیرد و این مشکلات اخیر پیش بیاید، درحالی‌که باید به‌تدریج قیمت‌ها واقعی می‌شد و هم زمان توانمندسازی طبقات نیازمند جامعه را پیاده می‌کردیم.

دولت سیزدهم میراث‌دار ارز ترجیحی است

صادقی نسب بیان داشت: دولت سیزدهم میراث‌دار ارز ترجیحی است و چاره‌ای هم جز کنار زدن این ارز و واقعی‌سازی قیمت‌ها ندارد.
وی افزود: هم زمان ما جنگ روسیه و اوکراین داریم که همین موضوع باعث شده امنیت  غذایی جهان به خطر بیفتد چرا که عمده تولیدات گندم و دانه‌های روغنی در این دو کشور انجام می‌شود از همین رو ارزان بودن محصولاتی مانند آرد در کشور زمینه را برای قاچاق آن فراهم کرده است.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد:  ارز ترجیحی زمانی که قرار است برداشته شود قطعاً با افزایش قیمت روبرو هستیم و این افزایش قیمت برای طبقات پایین جامعه بسیار سخت خواهد بود و از همین رو اقدامی که باید صورت بگیرد این است که سیاست‌هایی تهیه شود که از اقشار آسیب‌پذیر حمایت هدفمند شود.

دولت جلوی آثار تورمی آزادسازی را بگیرد

وی افزایش قسمت نان‌های فانتزی و ماکارونی را موردتوجه قرارداد و  تاکید کرد: دولت بایستی با ابزارهای که در اختیار دارد جلوی آثار تورمی این آزادسازی را بگیرد و یارانه آرد به خود  مردم اختصاص یابد در این میان باید این سیاست کوتاه‌مدت باشد چرا که در بلندمدت آثار تورمی خواهد داشت چون که یک‌قلم کالا فقط صرف خودش نیست و موجب سرایت تورمی می‌شود مانند خودرو  که با افزایش قیمت آن پایه قیمتی کالاهای دیگر نیز افزایش پیدا کند.
صادقی نسب ابراز داشت: اقلام غذایی نیز به همین صورت هستند و تورم یک کالا به سایر اجناس غذایی نیز سرایت می‌کند لذا این سیاست پرداخت یارانه نقدی باید کوتاه‌مدت باشد.

ضرورت ایجاد سامانه‌های مختلف و شفاف‌سازی برای جلوگیری از قاچاق

وی موضوع قاچاق را موردتوجه قرارداد و گفت: این توجیه که برای جلوگیری از قاچاق قیمت آرد را باید باقیمت‌های جهانی و منطقه‌ای یکسان کنیم اشتباه است، قاچاق راهکار خودش را دارد که از جمله این راهکارها ایجاد سامانه‌های مختلف و شفاف‌سازی است اگر همه این موارد در دستگاه‌های نظارتی به‌خوبی کنترل شوند ما شاهد قاچاق نخواهیم بود.
صادقی نسب تصریح کرد: مازاد آرد را نیز خود دولت می‌تواند صادر کند و نیازی نیست که این مهم را به نهادها و شرکت‌های خصوصی واگذار کند و از سود صادرات آن بهره‌مند شویم.
وی ادامه داد: برای افزایش کیفیت اقتصاد و برای بازارهای داخلی برداشتن ارز ترجیحی اقدام درستی است که البته باید آهسته و بدون شتاب‌زدگی صورت بگیرد.

یارانه نقدی افزایش تورم و پایه پولی کشور را به دنبال دارد

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: در نوع دادن یارانه‌ها به مردم هم بهترین روش این است که به‌صورت اعتبار خرید کالا این یارانه‌ها داده شود و از واریز نقدی به‌حساب مردم خودداری شود چرا که این موضوع باعث افزایش تورم و پایه پولی کشور می‌شود.

عدم اقناع‌سازی مردم در جریان حذف ارز دولتی آرد

سیده زهرا موسوی فعال رسانه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ضروری بودن حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: این که ارز دولتی و ارزان فضا را برای سودجویان و مفسدین فراهم می‌کرد شکی نیست اما حذف ارز آرد صنوف باید با اعلام و واریز یارانه آن به مردم آغاز می‌شد.
وی ادامه داد: حذف ارز ترجیحی آرد به یکباره فضا را برای تخریب دولت خصوصاً در رسانه‌های معاند باز کرد درحالی‌که این طرح به نفع مردم و بیت‌المال است.


موسوی بیان داشت: عدم اقناع‌سازی مردم نیز کاملاً مشهود بود به‌خصوص ما تجربه افزایش قیمت بنزین و تبعات آن را در دولت قبل شاهد بودیم و از همین رو باید قبل از افزایش قیمت نسبت به اقناع‌سازی مردم اقدام می‌کردیم چرا که این طرح به نفع خود مردم است.
در پایان باید گفت که حذف ارز ترجیحی بهترین اقدام در برقراری عدالت در جامعه است که باید در اجرای آن دقت لازم را داشت و همان‌طوری که رئیس‌جمهور بیان کرد یارانه آن زودتر از حذف آن به‌حساب خانوارها واریز شود.

 
خبرنگار: سید محمد مهدی موسوی
انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/33358
اخبار مرتبط

نظرات شما