معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد؛

کشت سورگوم در قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از کشت گیاه سورگوم دانه ای و علوفه‌ای در قم خبرداد و گفت: با توجه به شرایط جهانی و کمبود کشت ذرت کشت سورگوم دانه ای و علوفه‌ای در قم با توجه به سازگاری این محصول با آب و هوای قم در حال انجام است.

​​​​محمد علی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: محصولات کشاورزی بهاره استان قم به دوبخش بهاره و تابستانه تقسیم بندی می شود در فصل بهار  غالبا پنبه و صیفی جات و در تابستان نیز ذرت کشت می شود.

وی افزود: کشت هایی که تابستانه است هنوز فصل برداشت آن نرسیده است اما در استان قم کشت های بهاره در حال برداشت است ، انواع صیفی جات از جمله خربزه، هندوانه و طالبی همچنین کشت پنبه که یا توأم با صیفی جات کشت می شود و یا دارای مزارع جداگانه ای است همچنین کشت چغندر علوفه ای از جمله محصولات کشاورزی بهاره در استان قم است .


سلامی خاطر نشان کرد: ذرت بهاره هم به میزان بسیار کم به مساحت سیصد هکتار در پایان فصل بهار کشت می شود ذرت قم بیشتر تابستانه است و در اوایل تابستان ذرت در حدود دو هزار هکتار کشت می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: کشت جدیدی هم که در استان قم در حال انجام است کشت سورگوم است دو نوع سورگوم وجود دارد یک سورگوم علوفه ای و سورگوم دانه ای و با توجه به وضعیتی که برای ذرت در سطح جهان به وجود آمده است و کمبود ذرت که در آینده با آن مواجه خواهیم شد به همین منظور کشت سورگوم را که با آب و هوای ایران سازگاری دارد در استان قم توسعه می دهیم.

وی ادامه داد: برنامه کشت سورگوم دانه ای و علوفه‌ای را پانصد تا هزار هکتار را مد نظر داریم، سطح زیر کشت چغندر حدود دویست هکتار ، پنبه حدود پانصد هکتار، ذرت بهاره حدود صد هکتار ، صیفی جات از جمله هندپانع، طالبی و خربزه حدود هزار و دویست هکتار ، ذرت تابستانه حدود دو هزار هکتار است.


سلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه کشت های استان قم آبی هستند و از طرفی محدودیت منابع آبی داریم تقریبا میزان کشت های بهاره قم ثابت است و کشاورز نمی تواند سطح زیر کشت را افزایش دهد، البته ممکن است با توجه به وضعیت بازار تنوع آماری سطح زیر کشت تفاوت کند و در یکسال به طور مثال کشت پنبه افزایش پیدا کند و سطح زیر کشت صیفی جات کاهش پیدا کند و بالعکس.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: برخی از محصولات کشاورزی استان قم برای مصرف داخلی استان کافی است و برخی کافی نیست به طور مثال طالبی در صیفی جات تولید بیش از نیاز است و علاوه بر اینکه نیاز استان را تامین می کند صادر هم می شود اما تولید هندوانه و خربزه زیاد نیست و فقط برای مصرف داخل استان است و گاهی نیز از خارج از استان نیز وارد می شود.

وی گفت: محصولاتی مانند پنبه هم که یک محصول تبدیلی است و باید به کارخانه جات ارسال شود تا مورد استفاده قرار بگیرد زیرا در استان قم کارخانه نخ ریسی وجود ندارد ، محصول ذرت نیز به طور کلی در استان قم مصرف می شود زیرا با توجه به وجود دامداری های متعدد در قم مصرف علوفه در قم بسیار زیاد است و مقداری هم از بیرون استان تامین می شود.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/33550
اخبار مرتبط

نظرات شما