به بهانه برگزاری کنگره شهدای روحانی ؛

روحانیونی که در راه حرم شهید شدند+عکس

شاید تصور شود حالا که انقلاب پیروز شده و جنگ تحمیلی پایان یافته روحانیت در حوزه های علمیه و مدارس و مساجد هستند و دیگر قرار نیست کسی از این قشر شهید شود اما دفاع از حرم و جبهه های مقاومت اسلامی گواه این است که روحانیت اصیل همچنان جان بر کف جایی که لازم باشد سلاح بر دست می گیرد و از این اسلام و وطن دفاع می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از دوران مبارزات انقلابی تا پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روحانیت اصیل همواره در کنار مردم و در صف اول مبارزه و دفاع بودند و به به گفته آمار با توجه روحانیت بیشترین شهید را نسبت به جمعیت خود در مقایسه با سایر اقشار داشته است.

شاید تصور شود حالا که انقلاب پیروز شده و جنگ تحمیلی پایان یافته روحانیت در حوزه های علمیه و مدارس و مساجد هستند و دیگر قرار نیست کسی از این قشر شهید شود اما دفاع از حرم و جبهه های مقاومت اسلامی گواه این است که روحانیت اصیل همچنان جان بر کف جایی که لازم باشد سلاح بر دست می گیرد و از این اسلام و وطن دفاع می کند.

در جنگ با داعش و تروریست ها در سوریه و عراق ۱۶۱ روحانی شهید شده اند که ۲۵ نفر آنان از ایران، ۹۶ نفر از عراق، ۲۴ نفر از سوریه، هفت نفر از افغانستان و ۹ نفر از پاکستان بودند.


تعداد زیادی از روحانیونی که شهید شده اند دارای مدارک تحصیلی عالی بودند، روحانیون ایرانی علاوه بر تقدیم ۲۵ شهید تاکنون ۳۰ جانباز نیز در دفاع از حرم داشته اند،

شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام که عشق و ارادت را از پای درس و آموزه هایش در میدان های رزم به نمایش گذاشتند تا ثابت کنند لباس آنها هم نشان طلبگی دین وهم نشان طلبگی شهادت دارد.

شهید مدافع حرم حجت الاسلام مهدی مالامیری

شهید مهدی مالامیری اولی روحانی شهید مدافع حرم و اولین شهید روحانی از استان قم بود که به نیابت از رهبر معظم انقلاب به دفاع از حریم حضرت زینب(ع) رهسپار شد.

شهید مالامیری علت رفتنش را به مادر ولایت مدارش اینگونه گفته بود:نمی توانم در کنار همسر و فرزندانم باشم در حالی که در مقابل چشمم کودکان سوریه و عراق، والدینشان سربریده می‌شوند؛ آموخته‌های من از اسلام و تحصیل دروس حوزوی چنین اجازه‌ای به من نمی‌دهد.


دانش آموخته مکتب فاطمی به نیابت از رهبر فرزانه و مجاهد انقلاب، برای دفاع از حریم پاک اهل بیت(ع) راهی جبهه‌های نبرد علیه گروه‌های تکفیری آمریکایی شد.

وی سرانجام در شامگاه دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴، مصادف با اول ماه رجب میلاد امام محمد باقر (ع)همراه با دیگر مجاهدان تیپ فاطمیون با شعار(کلنا عباسک یا زینب) در منطقه بصری الحریر استان درعای سوریه به آرزوی دیرینه‌اش رسید و جامه فاخر شهادت را بر تن کرد و بعد از سال ها گمنامی مرداد سال ۱۴۰۰ پیکر پاکش به آغوش وطن بازگشت.

شهید مدافع حرم حجت‌الاسلام سید محمد موسوی ناجی

شهید مدافع حرم حجت‌الاسلام سید محمد موسوی ناجی مرداد سال۹۴ پس از آن‌که خودروی حامل وی و جمعی از مدافعان حرم در مسیر فلوجه به بیجی مورد تیراندازی گروه‌های تکفیری قرار می‌گیرد، بر اثر برخورد با مین به شهادت می رسد.


مادر شهید موسوی ناجی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: من به او می گفتم پسرم همین جا درس می خوانی و همین جا بمان و به اسلام خدمت کن اما او مصمم می گفت افراد بزرگ سال هستند اینجا به تبلیغ دین بپردازند اما وظیفه  منی که نعمت جوانی دارم این است که بری دفاع از اسلام وارد میدان بشوم.

از پسرم فرزند سه ساله ای به نام سید حسین به یادگار مانده است او را هم مانند پسرم تربیت خواهم کرد ، یک روز قبل از رفتن محمد من را به کناری کشید برگه ای به دستم داد و گفت این وصیت نامه من است گفتم ان شاالله به سلامتی برمی گردی گفت مادر اگر برنگشتم برای پسرم همان زحمتی را که برای من کشیدی بکشی دلم می خواهد او مداح اهلبیت بشود و او را طوری تربیت کنی که برای دفاع از اسلام اماده رفتن به جبهه باشد.

شهید مدافع حرم حجت الاسلام محمد علی قلی زاده

شهید حجت الاسلام محمد علی قلی زاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در یگان امنیتی سپاه استان قم بود که بهمن سال۹۴ در عملیات آزادسازی دو شهر شیعه نشین نبل و الزهراء در سوریه، به خیل شهداء پیوست.


یکی از نیروهای شهید قلی زاده در خاطرات خود نقل می کند: حاج آقا مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بود. قسمت نمایندگی ۴ اتاق داشت و به خاطر کمبود تجهیزات به این رده ۳عدد کولر به مرور زمان تحویل دادند. ایشان در همه اتاق ها بجز اتاق خودشان کولر نصب کردند، می گفت اول، نیروهای زیر دستم و بعد خودم. خیلی به ایشان می گفتند که شما مسئول هستید و مهمان و مراجعه کننده زیاد برای شما می آید و مناسب نیست که کولر نداشته باشید ولی ایشان می گفت: اولویت با نیروهایم  است ، خاطرم هست که در ماه رمضان سال۹۳ که هوا به شدت گرم بود، بیشتر اوقات را با یک پنکه دستی می گذراند.

همرزمان شهید در عملیات آزاد سازی نبل و الزهرا نقل می کنند: قبل از عملیات فرمانده به شهید قلی زاده اجازه نمی داد در عملیات شرکت کند می گفت شما نماینده ولی فقیه هستید، اما شهید قلی زاده تا ساعت۴صبح با فرمانده صحبت کرد تا او را راضی کند و در نهایت هم موفق شد فرمانده را راضی و در عملیات شرکت کند.

حجت الاسلام قلی زاده در روز عملیات آزادی سازی نبل الزهرا به همراه شهید علی اکبر عربی،۲۰داعشی را به هلاکت رساند و در آخر با اصابت گلوله به پهلویش به فیض شهادت نائل آمد.

شهید مدافع حرم حجت الاسلام احمد مکیان


شهید حجت الاسلام احمد مکیان ،روحانی روحانی زاده ای که از کودکی پای درس دین نشسته بود، شهید مکیان یکی از حافظان قرآن کریم و طلبه مدرسه علمیه امام رضا (ع) قم بود  که در سن ۲۱ سالگی در روز سه شنبه ۱۸ خرداد ماه سال ۱۳۹۵ برابر با یکم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۳۷ هجری قمری در سوریه به فیض عظیم شهادت نائل شد.
​​​​​
مادرش می‌گفت یک روز در قم من را به قطعه ۳۱ بهشت معصومه برد و دو جای قبر را به من نشان داد. گفت مادرجان یکی برای من و دیگری برای دوست خوبم مهدی است. دوست داریم در کنار شهدای افغانستانی دفن بشویم.

امام جمعه شهرک طالقانی در خصوص شهید مکیان اظهار داشت: دغدغه‌ی مهم شهید مکیان در خصوص حوزه‌های علمیه بود. آگاهی سیاسی طلبه‌ها و شناخت مسائل بین المللی و معیشت روحانیون از جمله این دغدغه‌ها بود.

شهید مدافع حرم حجت الاسلام سعید بیاضی

سال ۱۳۷۳ چشم به جهان گشود.۲۲ساله بود ودرحالیکه دروس سطوح عالی حوزه را درشهر مقدس قم به خوبی خوانده بود،عزم دیار عاشقان کرده واصرار بر اعزام به سوریه کرد.تادرماه مهمانی خدا توفیق پیدا کرد برای اولین بار به حرم حضرت زینب سلام الله علیهامشرف شود.



جهادی وتلاشگر بود وازهیچ خدمتی دریغ نمیکرد؛از اردوهای بی شمار جهادی اوگرفته تا تدارک جلسات شهداء،روایتگری و شجاعت های او در جبهه عراق وسوریه.
متواضع بود ودرگیر عناوین نبود.بااینکه جزءنخبگان واستعدادهای برتر حوزه بود واساتیداو به استعداد والای ایشان اذعان داشتند اما به قول طلبه ها وجهه علمی برای خود نتراشیده بود.

شهید بیاضی برای درس خواندن به قم آمده بود که پایه اول را به جای ۶ سال ، در ۵ سال تمام کرد، پایه بعد را هم سه ساله خواند و درس خارج را شروع کرده بود که مهر سال ۹۵ در سوریه به فیض شهادت نائل آمد.

شهید مدافع حرم حجت الاسلام محمدحسن دهقانی

شهید روحانی مدافع حرم «محمدحسن دهقانی» از اساتید مدارس علمیه از جمله مدرسه حقانی بود. ضمن اینکه در مرکز ملی پاسخگویی به مسائل شرعی هم حضور فعالی داشت. او همیشه خود را طلبه می‌دانست و در مؤسسه اخلاق درس می‌خواند.


شهید دهقانی در نخستین اعزامش به سوریه، شیمیایی شده و حتی این جانبازی را از خانواده‌اش پنهان می‌کند. بعد از جانبازی وقتی به او فرم می‌دهند که نحوه شیمیایی شدن و مکان و زمان آن را ثبت کند، این کار نکرده بود. این شهید در مرحله دوم که به سوریه می‌رود، بر اثر عوارض شیمیایی و تأثیر آن روی طحال و قلب در مجلس روضه اباعبدالله (ع) با صورت از روی منبر به زمین می‌افتد؛ این شهید به قدری عطش داشته که در لحظات آخر می‌گوید دارم از تشنگی خفه می‌شوم؛ همرزمان هر چه تلاش می‌کنند، نمی‌توانند به او آب بدهند و این مجاهد با لب عطشان در آبان سال ۹۷ به شهادت می‌رسد.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/33773
اخبار مرتبط

نظرات شما