گزارش قم فردا از پیشرفت اقتصاد با رونق ساخت و ساز؛

مسکن از جمله بخش های پیشران در اقتصاد است/ورود جدی دولت به مسئله مسکن

بعد از عدم ورود جدی دولت قبل به مسئله مسکن و رشد چندبرابری قیمت مسکن و اجاره بها، دولت فعلی در این موضوع ورود جدی داشته و اقدامات جدی در راستای خانه دار شدن مردم را دنبال می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مسکن یکی از حیاتی‌ترین نیازهای بشر از ابتدای خلقت تاکنون بوده است و طبق قانون تامین آن برعهده دولت قرار دارد البته در سال های اخیر وضعیت بازار مسکن بسیار نامطلوب بوده و قیمت مسکن و اجاره بها رشد غیرمنطقی را تجربه کرد که این رشد غیر منطقی به دلایل مختلفی همچون تعطیلی ساخت ساز، عدم دریافت مالیات ازخانه های خالی، تبدیل شدن مسکن از مصرف به سرمایه اتفاق افتاد که همین مسئله موجب شده تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کند و خانه دار شدن برای قشر ضعیف جامعه تبدیل به رویا شود.
ازهمین رو طبق اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی که در سال های اخیر منتشر شد نشان می دهد با حقوق ها و دستمزدهایی که امروز به کارگران پرداخت می شود خرید یک خانه نقلی به میزان یک عمر طول خواهد کشید در حالی که این عدد در سایر کشورها مانند هلند، دانمارک، آفریقای جنوبی و کانادا بین 9 تا 20 سال است.
یکی از اتفاقات مهم در کاهش قیمت مسکن در کشور، شروع ساخت و ساز است. یکی از این ساخت و ساز ها می تواند ساخت مسکن توسط دولت باشد.
افزایش قیمت مسکن در دولت قبل به دلیل تعطیلی ساخت و ساز
در دولت احمدی نژاد مسکن مهر شروع شد و بسیاری از شهروندان صاحب خانه شدند ولی در ادامه دولت روحانی این مسئله تعطیل شد و دولت روحانی در مسئله مسکن ورود جدی نداشت فقط در انتهای عمر دولت خود در این زمینه بسیار ضعیف با اما و اگر های فراوان وارد شد که هیچ تاثیری در بازار نداشت؛ همین مسئله موجب افزایش ناگهانی قیمت مسکن در کشور شد.
در دولت فعلی، آقای رئیسی در این خصوص ورود پیدا کرده و قول ساخت یک میلیون خانه در سال را داده و البته در این زمینه هم فعال است. ورود دولت فعلی به مسئله مسکن با شروع ساخت و ساز ترمز افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را کشید هرچند افزایش قیمتی که در دولت قبل در زمینه مسکن رخ داد برای سال های آینده هم کافی است.
در هر صورت باید گفت از طرح هایی که موجب می شود تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند رونق ساخت و ساز در کشور است. البته در کنار رونق ساخت و ساز مشاغل دیگر هم توسعه پیدا کرده و اشغال آفرینی هم در کشور افزایش می یابد.


مسکن از جمله بخش های پیشران در اقتصاد است
ساجد صمدی قربانی کارشناس و استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به رابطه ساخت مسکن و اقتصاد، اظهار داشت: مسکن از جمله بخش های پیشران در اقتصاد است و نباید بازار مسکن دچار رکود شود.
وی ادامه داد: دولت با تسهیلات ویژه می تواند عامل رونق ساخت و ساز در بازار مسکن شود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به مالیات بر خانه های خالی، اظهار کرد: وقتی برای بخش مسکن مالیات تعیین شود انگیزه های سودا گرانه برخی افراد از بین خواهد رفت.

کاهش قیمت مسکن با کنترل قیمت مصالح و افزایش ساخت و ساز
همچنین در این خصوص حجت الاسلام نظری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دولت با فعال کردن ساخت و ساز مسکن هم اشتغالزایی می کند که نتیجه آن کاهش نرخ بیکاری است و هم قیمت مسکن و مخصوصا اجاره بها را کنترل می کند.
وی افزود: در دولت قبل عده ای سرمایه دار وارد بخش مسکن شدند و سرمایه خود را در این بخش وارد کردند و خانه های ساخته شده را خالی گذشتند تا گران تر بفروشند و سود بیشتری بدست بیاورند.
کاهش قیمت مسکن با کنترل قیمت مصالح و افزایش ساخت و ساز
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: وقتی افزایش قیمت را کنترل می کنید به تبع مصالح هم افزایش قیمت ندارد و وقتی مصالح افزایش قیمت نداشته باشد زمینه برای افزایش تولیدات مسکن فراهم می شود و قیمت هم کاهش پیدا می کند.
وی ابراز کرد: باید سیاست گذاری در این حوزه به گونه ای باشد که در درجه اول قیمت ها در مصالح تثبیت شود تا از این طریق قیمت مسکن افزایش پیدا نکند.


تشویق سازندگان مسکن برای فعالیت در حوزه ساخت و ساز

نظری شاهرودی افزود: در گام دوم هم سازندگان مسکن را تشویق کنیم تا وارد جریان تولید شوند که با فعالیت تولید کنندگان مسکن ایجاد و افزایش اشتغال به سرعت شکل خواهد گرفت.

ساخت مسکن، بخش زیادی از اقتصاد را به خود مشغول می‌کند، صنایعی همچون سیمان، فولاد، مشاغل روزمزد، کاشی و سرامیک با آغاز ساخت مسکن فعال می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش مسکن و ساختمان، حدود ۱۸۰ رشته صنعتی وابسته دارد بنابراین با فعال سازی بخش مسکن بسیاری از صنایع به دنبال آن فعال می‌شوند.

ورود دولت رئیسی به بخش مسکن
یکی از اصلی ترین شعارهای رئیس جمهور در ایام مبارزات انتخاباتی که بسیاری از فرآیندهای دولت سیزدهم، حول آن می چرخد، ساماندهی وضعیت بازار مسکن است.
بازار مسکن در پی خودداری دولت‌های یازدهم و دوازدهم خصوصاً در زمان وزارت عباس آخوندی از حمایت از سمت عرضه مسکن و توقف ساخت و ساز، دچار مشکل اساسی شده که نتیجه آن رشد ۷ برابری قیمت مسکن در ۴ سال اخیر است.
اینک دولت سیزدهم با شناسایی این کمبود بزرگ، به دنبال اجرای قانون جهش تولید مسکن با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی ظرف ۴ سال است تا هم به کنترل قیمت مسکن کمک کند و هم از بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصادی، برای راه اندازی سایر صنایع و بخش‌های اقتصادی بهره ببرد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/33798
اخبار مرتبط

نظرات شما