استاد دانشگاه تهران در گفتگو با قم فردا:

قوه قضائیه نیازمند برخی تغییرات ساختاری است / ضرورت تقویت معاونت پیشگیری در قوه قضائیه

استاد دانشگاه تهران با بیان این که نیازمند بازمهندسی در قوه قضائیه هستیم، گفت: در قوه قضائیه نیازمند یک تغییرات ساختاری هستیم چرا که ساختار دستگاه قضا قدیمی است که در مواجه با تغییراتی که در زمان و شرایط رخ‌داده نیاز به این دارد که دچار تغییرات مهمی در ساختار خودش شود.

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره هفته قوه قضائیه و سالگرد شهادت شهید بهشتی اظهار داشت: یکی از مواردی که باید به آن بیشتر پرداخته شود موضوع عملکرد دستگاه قضایی کشور است، همه می‌دانیم که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه ای اتفاقات بسیار خوبی در قوه قضاییه افتاده است.
وی ادامه داد:  رویکرد اصولی و اساسی که ایشان بر فرایند قضا و برقراری عدالت دارند ستودنی است و امیدهای زیادی وجود دارد که ایشان بتوانند تغییرات مهمی را در دستگاه قضا ایجاد کنند تا کیفیت خدمت‌رسانی خودش را به مردم افزایش دهد.
صادقی نسب ابراز داشت: نیاز است همه کسانی که با اداره عمومی و علم مدیریت دولتی آشنا هستند در این مسیر به قوه قضائیه کمک کنند و در واقع دستگاه قضا را به لحاظ آکادمیک تقویت کنند.
وی خاطرنشان کرد: مسلماً در قوه قضائیه نیازمند یک تغییرات ساختاری هستیم چرا که ساختار دستگاه قضا قدیمی است و در مواجه با تغییراتی که در زمان و شرایط رخ‌داده نیاز به این دارد که دچار تغییرات مهمی در ساختار خودش شود و به‌نوعی باز مهندسی تشکیلات شود آن هم باتوجه‌به محدودیت‌ها و ضرورت‌های بخش عمومی.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در این چارچوب باید نگاه کنیم که کدام بخش‌های این دستگاه و کدام فرایندها هستند که وجودشان ارزشی ایجاد نمی‌کند و هزینه و باری بر دوش کشور می‌گذارند، بی شک توجه به اصولی مانند عدالت و دفاع از منافع عمومی در ایجاد این تغییرات بسیار حائز اهمیت است.
وی تاکید کرد: در مواردی  شاهد هستیم  که مأموریت‌ها و چشم‌اندازها غلط تعریف می‌شوند، خوب است که مأموریت دستگاه قضا و آن چه که اهمیت اساسی برای این دستگاه دارد مطابق نیازهای روز و ظرفیت‌های حکمرانی تغییراتی پیدا کند و کاملاً شفاف و مشخص بیان شود و تمامی این مجموعه بزرگ درباره این مأموریت‌ها توجیه شوند.
صادقی نسب با بیان این که ایجاد تغییرات ساختاری، تشکیلاتی و نگاه به رسیدگی پرونده‌ها باید موردتوجه اساسی قرار بگیرد، تصریح کرد:  یکی دیگر از مباحث دیگر موضوع پیشگیری از اتفاق جرم است، دستگاه قضائی در اکثر جوامع توسعه‌یافته بیشترین تلاش و برنامه های خود را معطوف این بخش می‌کنند و این مأموریت برای دستگاه قضا تعریف شده که با برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم بتوانند سطح وقوع جرائم و چالش‌هایی که منجر می‌شود مراجعه‌ به قوه قضائیه صورت گیرد  را کاهش دهد.
وی افزود: این بخش بسیار کلیدی است و نیازمند توجه ویژه ریاست قوه است چرا که در کاهش وقوع جرم نقش بسزایی دارد.
استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود ابراز داشت: در خصوص شوراهای حل اختلاف قرار است که اختلاف‌ها پیش از آن که در دادگاه‌ها مطرح شود، در این شوراها حل‌وفصل شود. بسیاری از افرادی که به دادگاه‌ها مراجعه می‌کنند اختلاف‌ها و مسائل آن‌ها به‌گونه‌ای است که در این شورها قابل‌حل بوده است.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه علی‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد همچنان شوراهای حل اختلاف در جلوگیری حداکثری از ارجاع پرونده‌ها به دادگاه‌ها و حل کردن اختلاف‌ها نتوانسته‌اند خواسته‌ها را عملیاتی کنند.
صادقی نسب گفت: بایستی به‌نوعی این موضوع بازدارندگی داشته باشد به‌طوری‌که با رعایت اصل عدالت و اصول شهروندی، شهروندان متوجه این موضوع باشند که اختلاف‌هایی که می‌شود در این شوراها حل کرد با لجاجت و اصرارهای بی‌مورد به دادسراها و مراکز قضائی نکشند، در واقع با تعریف تمهیداتی بازدارنده کاری کنیم که برای افراد راحت نباشد کاری که در شوراهای حل اختلاف می‌شود انجام داد به دادسراها برده شود.

مراجعه به قوه قضائیه باید آخرین راه‌حل در تعارضات و مشکلات باشد

وی ادامه داد: در دستگاه قضا بخش قابل‌توجهی از مراجعه‌کنندگان ثابت و دائمی هستند که نیاز است در این زمینه این آگاهی‌بخشی در جامعه ایجاد شود که مراجعه به دادسراها و مراکز قوه قضائیه آخرین راه‌حل است.
استاد دانشگاه تهران در پایان بیان داشت:  افزایش و ارتقای فرهنگ گفتگو در جامعه در کنار تقویت معاونت پیشگیری در قوه قضائیه می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد تا از مراجعه‌های غیرضروری به دادگاه‌ها و دادسراها جلوگیری شود.

انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/34504
اخبار مرتبط

نظرات شما