کارشناس کشاورزی در گفتگو با قم فردا:

کاشت محصولات در قم باید بر اساس اقلیم و شرایط منطقه باشد/ بی‌اعتمادی کشاورزان به مشاوران

کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به بی‌اعتمادی کشاورزان به مشاوران باتجربه و حاذق بر اساس مشاوره‌های غلط گذشته برخی از افراد، گفت: باتوجه‌به تغییرات اقلیم باید کاشت محصول در قم و توابع بر اساس اقلیم و شرایط منطقه باشد.

آمنه قربانی ، کارشناس ارشد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مسئله اهمیت اقلیم شناسی در کاشت میوه و گیاه ، اظهار داشت: در سال های اخیر در استان و کشور دچار برخی از مشکلات شده ایم. یکی از این مشکلات بحث آفات می باشد که به شدت کشور را درگیر خود کرده است که قم هم از آن مستثنا نیست.
وی ادامه داد: مشکل بعدی سرمای دیررس بهاره است که در چندسال اخیر به شدت در کشور نمود پیدا کرده است و بسیاری از محصولات را از بین می برد.
این کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه استان قم دارای بخش های مختلفی از نظر اقلیم کشاورزی است، عنوان کرد: در قسمت توابع دستجرد استان به دلیل خنکی بیشتر هوا و وجود هوای معتدل تر در این قسمت گردو، گیلاس، بادام و آلبالو خیلی خوب رشد می کند.
کاهش افت محصولات با سرمای دیررس بهاره
وی اضافه کرد: فقط مشکلی که در سال های اخیر در این منطقه وجود دارد این است که درختان بومی این منطقه هستند و این سرمای دیررس بهاره باعث از بین رفتن محصول کشاورزان می شود. این موضوع باعث افت محصول در منطقه شده است.
قربانی گفت: در آن منطقه گردو سال هاست کاشته می شود اما با توجه به مصرف بالای آب توسط درخت گردو و شرایط امروز آب در کشور می توان بجای کاشت گردو مثلا آلبالو، شاه توت، توت و گیلاس که در آن منطقه به خوبی جواب داده است کشت شود ولی متاسفانه به این موضوع توجه نمی شود.
وی ادامه داد: در این منطقه بیشتر کشاورزان انگور را کشت می کنند که به دلیل اینکه انگور در این منطقه نسبت به شهر ها واستان های دیگر دیر به بار می نشیند صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد اما بازهم بر کشت انگور استمرار دارند.
منطقه شریف آباد مناسب برای کاشت پسته است
این کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به اینکه مناطقی از استان مثل شریف آباد که نمکی می باشد محصولی مثل پسته به خوبی جواب می دهد ، گفت: در قسمت های جعفریه هم انار به خوبی جواب می دهد و می توان در این مناطق انار کاشته شود.
وی خاطرنشان کرد: در استان و توابع باید کشاورزان دقت کنند که در کدام منطقه قرار دارند، میزان آب شرب چه میزان است و نوع خاک چیست؛ وقتی این آیتم ها را بدانند به راحتی می توانند محصول مناسب با آن شرایط را بکارند.
پتانسیل بالای جعفریه در کشت انگور و انار
قربانی با اشاره به منطقه جعفریه قم، گفت: در حال حاضر می توانیم بگوئیم در سمت جعفریه پتانسیل و ظرفیت بالایی برای کاشت انار و انگور وجود دارد البته برخی از محصولات زراعی هم در این منطقه خوب جواب می دهد. در این منطقه پسته هم کاشت می شود اما پسته در منطقه شریف آباد و کهک بهتر رشد و محصول بهتری می دهد .
وی تاکید کرد: متاسفانه در استان فقط بر روی کاشت چند محصول تمرکز شده است و به مابقی محصولات توجه نمی شود.
هرساله گردوی فردو و وشنوه دچار سرمای بهاره می شود
این کارشناس کشاورزی ادامه داد: در سمت فرود و وشنوه گیلاس باکیفیتی وجود دارد ولی به دلیل اینکه باغ داران این منطقه تمرکز خود را بر روی گردو قرار داده اند و هر ساله دچار سرمای دیررس بهاره می شوند محصول خود را از دست می دهند. کشاورزان این منطقه یا باید با توجه به پیوندهایی که وجود دارد محصولاتی را بکارند که دیررس و یا دیربر هستند و یا اینکه باید محصول جایگزین را انتخاب کنند که اکثر باغداران مقاومت می کنند.
وی گفت: کشاورزی که تازه می خواهد شروع به کاشت محصولی کند راحت تر می تواند در این مسیر قرار بگیرد و راحت تر هم مجاب می شود و محصولات جایگزینی مثل عناب، زرشک،شاه توت، زردآلو می تواند در مناطق استان کشت شود. به عنوان مثال زردآلوهای سمت دستجرد و وشنوه از کیفیت و ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند که با کمترین آفت روبرو می شوند و به راحتی در بازار به فروش می رسند.
کاشت محصولات زراعی و دارویی بجای محصولات باغی
قربانی اضافه کرد:  حتما نباید روی کاشت محصولات باغی تمرکز داشت می توان روی محصولات زراعی و دارویی مثل کاشت کلزا، یونجه ، و برخی گیاهان دارویی مثل بابونه ، بومادران و... هم فعالیت کرد.
وی ادامه داد: پسته در استان قم به خوبی جواب داده و کشاورزان می توانند به سمت کاشت پسته هم بروند. البته انار هم خوب جواب داده و به آب زیادی نیاز ندارد.
بی اعتمادی کشاورزان به مشاوران باتجربه و حاذق بر اساس مشاوره غلط برخی ها
این کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به اینکه برخی از مشاوره های غلط باعث بی اعتمادی کشاورزان به مشاوران دیگر شده است، گفت: برخی ها در گذشته مشاوره های غلطی به کشاورزان داده اند که دچار مشکل و خرابی محصول شده است و امروز که به آنها مشاوره صحیح و بجا داده می شود به دلیل آن گذشته به مشاوره امروز اعتماد نمی کنند.
وی افزود: یکی از آیتم های مشاوره این است که اطلاعات مشاور باید به روز باشد و شرایط و اقلیم امروز منطقه را به خوبی بشناسد تا بتواند با علم روز به فرد مشاور بدهد نه با اطلاعات و علم قدیم؛
قربانی ادامه داد:اگر مدیریت مناسب کشاورزی حتی در باغات کوچک که با مشاوره و تجربیات به دست می آید، درست و اصولی باشد در ابتدا مصرف آب را بسیار پایین می آورد و سپس آفات را به شدت کاهش می دهد.
وی گفت: برخی ها در قالب تیم های خودجوش وارد می شوند و شروع به مشاوره و برخی از اقدامات می کنند در حالی که این تیم های جهادی افراد هستند که تجربه لازم را ندارند و فقط صرفا دانشجوی این رشته هستند و برخی از این ها در حال کسب تجربه هستند که این مشاوره های اشتباه به ضرر کشاورز تمام می شود.


گفتگو از حسین حیدری
انتهای پیام/160



http://qomefarda.ir/35962
اخبار مرتبط

نظرات شما