مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم در میزگرد قم فردا:

پیاده روی اربعین تمرین سبک زندگی ظهور است/مداح نقطه اتصال بین مردم و اهل بیت(ع) است

مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به سرود سلام فرمانده هدفمند و پیام دار بود که به دلها نشست، گفت: مداح نقطه اتصال بین مردم و اهلبیت(ع) است به همین دلیل باید شعر مناسب و پیامدار بخواند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید رضا جدا در میزگرد نهضت عاشورا و اجتماع میلیونی اربعین حسینی که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد با اشاره به هدف قیام امام حسین(ع) اظهار داشت: بر اساس روایات که مورد بررسی قرار می گیرد اهداف مختلفی برای قیام سیدالشهدا اعلام شده است.
وی ادامه داد: تعابیر مختلفی از قیام امام حسین(ع) ذکر شده است؛ عده ای این حرکت را تکلیف الهی و یک برنامه معنوی عنوان کرده اند، عده ای علت را اجرای امربه معروف و نهی از منکر  بیان کرده اند و عده ای هم معتقدندکه با توجه به فراگیری ظلم در آن دوران امام حسین(ع) قیام کردند تا حکومت اسلامی برپا کنند.
امام حسین(ع) برای انجام تکلیف الهی و وظیفه شرعی قیام کرد
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم اضافه کرد: با توجه به سخنان امام حسین(ع) که فرمودند این قیام برای عمل به وظیفه شرعی و انجام تکلیف الهی است. به راستی سنت مرده و بدعت زنده شده است.
وی افزود: قبل از قیام کربلا محمد حنفی بر امام حسین(ع) اصرار می کردند که به این سفر نرود که سیدالشهدا می فرمایند من باید این سفر را برای امر به معروف و نهی از منکر انجام دهم .
جدا افزود: در جامعه آن روز اعمالی در بین مردم رواج پیدا کرده بود که با اسلام بسیار فاصله داشت به همین دلیل امام حسین(ع) این قیام و خروج را ضروری دانستند و برای اثبات این موضوع با تمام اهلبیت خود وارد این عرصه شد و با تمام وجود در راه خدا از همه چیز خود گذشت حتی طفل شیرخواره را فدا کردند. خون هایی که در روز عاشور بر زمین ریخت شد باعث شده است که بعد از 1400سال هر روز این قیام پررنگ تر شود.
دشمن به دنبال کمرنگ کردن حضور مردم در مجالس عزاداری است
وی با اشاره به دلیل وجود تحریف و هجمه از سوی دشمن به عاشورا گفت: دشمن به این نتیجه رسیده است که واقعا برای مقابله با شیعیان و دین اسلام حتما باید از مجالس عزاداری برچیده شود.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم تصریح کرد: فوکایاما نظریه پرداز آمریکایی چندین ساله قبل می گوید شیعه دو بال دارد یک بال سرخ شهادت و یک بال سبز انتظار و مهدویت؛ انقلاب ما از دل همین محرم و صفر و دسته عزاداری و هیئت ها شکل گرفته است. در فتنه سال 88 دیدیم که کشور چگونه هشت ماه دچار بسیاری از خسارات شد اما وقتی به محرم و صفر رسید بلافاصله بعد از عاشورا به حماسه 9دی رسید. همه مردم پای دستگاه امام حسین(ع) ایستادند. این اعتقاد نسل به نسل، سینه به سینه به ما رسیده است.
تحریف عاشورا همیشه در تاریخ بوده است
وی ادامه داد: تحریف همیشه بوده و دشمن هم همیشه تلاش کرده است. زمانی تحریف تخریب قبور شهدای کربلا و امام حسین(ع) و یا جلوگیری از زیارت بوده و امروز هم تحریف با چهره دیگر وجود دارد.
جدا با اشاره به اینکه برای احیا و زنده نگهداشتن این حماسه و قیام چه ایثار و خودگذشتگی هایی شکل گرفته است، عنوان کرد:  در دوران انقلاب و جنگ مردم به عشق امام حسین(ع) پا به میدان گذاشتند. هرچقدر هم دشمن تلاش کرده است که مردم را از این دستگاه جدا کند دل مردم نسبت به قبل بیشتر با اهلبیت گره می خورد. دشمنان همیشه تلاش کرده اند اما هیچ گاه موفق نشده و نخواهند شد.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به نقش مداحان در ترویج فرهنگ عاشورا، گفت: رهبر معظم انقلاب از سال 1363 با مداحان دیدار دارند و هر ساله نقش راه مداحان و هنرمندان را مطرح می کنند.



مداح نقطه اتصال بین مردم و اهلبیت(ع) است
وی افزود: مداح به عنوان یک هدایتگر باید نقطه اتصالی بین مردم و اهلبیت(ع) باشد. شاکله اصلی مداح آن شعری است که می خواند.
مداح شعر مناسب و پیامدار بخواند
جدا با اشاره به اینکه مداح باید شعر مناسب و پیام دار بخواند، گفت: رهبر معظم انقلاب به جهاد تبیین اشاره کرده اند که این مسئله باید در بین مداحان و هنرمندان هم اتفاق بیفتد. البته جهاد تبیین مداحان با سخنرانی نیست بلکه این افراد می توانند در قالب شعر و سرودها این پیام ها را بدهند.
سرود سلام فرمانده هدفمند و پیام دار بود که به دلها نشست
وی ادامه داد: امروز سرود سلام فرمانده در جامعه و کشورهای مختلف تاثیر بسیاری داشته تاجایی که این شعر در کشورهای مختلف دنیا اجرا شد چرا که این شعر هدفمند بود و پیام داشت و به دل ها نشست.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به اینکه ابزار تبیین و بصیرت افزایی همین هیئت ها، منبرها و سخنرانی ها است، گفت: نقش مداح و خصوصا شعار با شعر است. هنر مداح در انتخاب شعر خوب و پیام دار است. مداحان با این شعر ها آن شور را ایجاد می کنند و با این شور می توانند آن شعور را ایجاد کنند.
پیاده روی اربعین تمرین سبک زندگی ظهور است
وی با اشاره به پیاده روی اربعین، گفت: پیاده روی اربعین که در این چندساله بسیار گسترده و جهانی شده است تمرینی از سبک زندگی ظهور است. در سبک زندگی ظهور همه به خوبی و خوشی کنار هم با محوریت امام زمان(عج) زندگی می کنند.
جدا اضافه کرد: در این مسیر مسیحی ، شیعه، سنی، چهار امامی، زرتشتی  و از هر قشر و ملیتی حضور دارند و در کنار هم قدم برمی دارند و برادرگونه در این مسیر حضور دارند. عین این رفتار و حرکت را در هیچ جای دنیا مگر در مسیر اربعین مشاهده نمی کنیم.
وی تاکید کرد: آن ارتباطات و تعاملات که در این مسیر وجود دارد اتحاد و همبستگی را رقم می زند که این مسئله در کنار هم زمینه ساز ظهور خواهد شد.
مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه قم با اشاره به نقش عاشورا در انقلاب اسلامی، گفت: مردم ما مردمی هستند که دل آنها با اهلبیت گره خوده است. در بخش های قبل بحث فتنه و عاشورا را گفتم که با پیام عاشورا نقش های دشمن از بین رفت. قطعا نام سیدالشهدا و آن مجالس اهلبیت تاثیر گذار بوده در برانگیختگی مردم بر برچیدن حکومت فاسد پهلوی موثر بوده است.
وی ادامه داد: برخی ها می گفتند که نسل زمان انقلاب و جنگ تمام شده است در حالی که امروز در دفاع از حرم آل الله می بینیم که همین جوانان دهه 70 بسیج شدند و در صحنه حاضر شدند.
مداحان به مسئله تبیین ورود کنند
جدا در خاتمه افزود: ما نقش راهی داریم و این نقش راه ما سال به سال به روز رسانی می شود در دیداری که مداحان با رهبری دارند. مداحان حتما سخنان رهبری در این دیدارها را مطالعه کنند. رهبری بر روی تبیین اصرار دارند که مداحان بر این عرصه ورود کنند.


حسین حیدری
انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/36005
اخبار مرتبط

نظرات شما