در گفتگوی قم فردا با کارشناسان مذهبی مطرح شد؛

سیره و اخلاق نبوی نسخه کامل سبک زندگی امروز/اخلاق پیامبر عامل اصلی پیشرفت اسلام بود

اخلاق، سیره و رفتار پیامبر یکی از مسائل بسیار مهم است که در هر بُعد از جامعه مخصوصا سبک زندگی می تواند الگو قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، " فراق نزدیک شده و بازگشت ‏به سوى خداوند است. نزدیک است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت  نمایم و من دو چیز گران در میان شما مى ‏گذارم و مى ‏روم: کتاب خدا و عترتم، و خداوند لطیف و آگاه به  من خبر داد که این دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض کوثر برمن ‏وارد شوند. پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار خواهید نمود." این سخنان پیامبر(ص) تقریبا یک ماه قبل از رحلت می باشد که مردم را به نوعی آماده کوچ خود از این دنیا به دنیای دیگر می کند.
رحلت پیامبر اکرم (ص) براى حکومت اسلامى و امت اسلام حادثه‏ اى سخت و جانسوز بود . چنانکه امیرالمؤمنین(ع) مى ‏فرماید:« پدر و مادرم فدایت اى پیامبر خدا، با مرگ تو رشته ‏اى پاره شد که در مرگ دیگران چنین قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پیام و اخبار آسمانى بود . مصیبت تو دیگر مصیبت دیدگان را تسلى دهنده ست ‏یعنى پس از مصیبت تو دیگر مرگ ها اهمیتى ندارد . و از طرفى این یک مصیبت همگانى است که عموم مردم به خاطر تو عزادارند . اگر نبود که امر به صبر و شکیبایى فرموده ‏اى و از بی‏تابى نهى نموده ‏اى آنقدر گریه مى ‏کردم که اشک هایم تمام شود . و این درد جانکاه همیشه در من مى ‏ماند و حزن و اندوهم دائمى مى‏ شد. که همه اینها در مصیبت تو کم و ناچیز است.»
خداوند پیامبراکرم را تا عالی‌ترین درجه خلقت بالا بردند هنگامی که ایشان به معراج رفتند مقامشان به حدی بالا بود که توانستند با قلب خود خداوند را ببینند. از همین رو پیامبر نزد خداوند از جایگاه ویژه ای برخودار است .
پیامبر جایگاه ویژه ای در قرآن و نزد خداوند دارد
حجت الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت رحلت پیامبر اسلام و با اشاره به اینکه بخش عمده ای از آیات قرآن اشاره به معرفی پیامبر دارد گفت: در قرآن مجید حتی سوره ای بنام حضرت محمد (ص) وجود دارد که اشاره به لزوم اطاعت مطلق از خدا و پیامبر و ترسیم حقیقت و واقعیت زندگی نبوی دارد.
وی ادامه داد: کمتر سوره ای در قرآن کریم یافت می شود که خطاب مستقیم و یا غیر مستقیم به پیامبر اسلام نداشته باشد زیرا پیامبر مکرم اسلام جایگاه ویژه ای در قرآن و نزد خداوند متعال دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند در قرآن خطاب به مردم می فرمایند هرچقدر من را دوست دارید پیامبر اسلام را تبعیت کنید و در بخشی دیگر می فرمایند هر چه پیامبر مکرم اسلام میگوید انجام دهید زیرا پیامبر هیچوقت از روی هوای نفس سخن نمی گوید.
وی ادامه داد: خداوند در سرتاسر قرآن مجید گاهی انبیا را به نام صدا میزند، بطور مثال در جایی می فرمایند یا یحیی و یا می فرمایند یا موسی، اما در در هیچ جایی از این کتاب آسمانی پیامبر اسلام را با نام صدا نمی زند.
حجت الاسلام رفیعی گفت: در قرآن یا محمد نداریم اما یا ایها الرسول و یا ایها النبی و یا مثال های مشابه داریم که این خود نشانه ی احترام ویژه به پیامبر است.
وی ادامه داد: خداوند متعال به قدری پیامبر اسلام را دوست دارد که در سوره حجرات می فرماید اگر بنده ای صدایش را از صدای پیامبر بلند تر کند تمام اعمالش حبط می شود و باید با احترام پیامبر را صدا بزنید.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مقام والای پیامبر گفت: مهمترین نکته در خصوص مقام والای پیامبر  این است که خداوند متعال در هر جایی از قرآن کریم سفارشی راجع به پیامبر اسلام کند اول نام خود و سپس نام پیامبر را می آورد که این خود نشانه ی روشنی از مقام والای پیامبر اسلام است.



شخصیت جامع و چند بُعدی پیامبر اسلام و کمال و عظمت معرفتی، اخلاقی و وجودی آن بزرگوار، قرآن مجسم و ناطق است که به عنوان نماد مطلق و تام انسان کامل در میان آدمیان، حجت و الگویی ماندگار می باشد از همین رو روزی از عایشه پرسیدند: اخلاق پیامبر چگونه بود؟ پاسخ داد: خلق و خوی پیامبر(ص)، قرآن بود.
کمال جامعه اسلامی با تأسی به سیره پیامبر اکرم
از همین رو حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار  قم فردا با اشاره به اینکه شخصیت کامل پیامبر خاتم بهترین اسوه برای منش رفتاری در تمام زمان‌ها، افزود:  شخصیت کامل و صفات حسنه و برجسته‌ای که قران کریم و معصومین علیهم السلام برای حضرت محمد صلی الله علیه و‌ آله باز می‌شمارد، از ویژگی‌هایی است که انسان‌ها را در هر زمانی در مسیر کمال قرار می‌دهد، از این‌رو «توجه به صفات و شخصیت نبی اکرم و تأسی به سیره عملی آن حضرت» دو امر سازنده برای رفتار فردی و اجتماعی آحاد بشریت در ساحت‌های مختلف می‌باشد.
وی بیان داشت: جامعه متمدن و مترقی با «نهادینه شدن اصول زیست انسانی و ایمانی» در متن جامعه محقق می‌شود که توجه و پرداختن به امور اجتماعی و ساخت جامعه آرمانی توحیدی را به عنوان یک رسالت برای عالمان و نخبگان ایجاد می‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دستورات قرآن و سیره و روش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با هدف کمال بخشیدن به انسان و جامعه می‌باشد تا در پرتو این راه روشن، مسیر سعادت و لوازم آن مانند صلح و عدالت به معنای واقعی در عالم گسترانده شود که در سطح وسیعی، محتاج رعایت و حرکت بر اساس «اصول حکومت الهی و جامعه نبوی» می‌باشیم که تبیین و برجسته نمودن این الگو علاوه بر تلاش نخبگان جامعه، نیازمند «مدیریت جهادی و مسئولیت همگانی» می‌باشد.
در سیره نبوی، عقلانیت در سبک زندگی اسلامی یک اصل مهم در توفیقات جامعه است
وی عنوان کرد: عقلانیت و خردورزی در سبک و شیوه زندگی اسلامی، از نکات کلیدی توفیقات و تعالی جامعه است که این موضوع در احادیث رسیده از نبی اکرم صلی الله علیه و آله مانند روایات آغازین کتاب شریف تحف العقول، به خوبی مشهود است که رفتار بر اساس تفکر و همراه با تعقل را در تمام زوایای زندگی موفق، ترسیم نموده است، بنابراین «وحیانیت و عقلانیت سیره پیامبر اسلام» یک امر واحد محسوب می‌شوند.



ریشه اخلاق در فضائل و کمالاتی الهی است
همچنین آیت الله عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار قم فردا ضمن تسلیت سالروز رحلت پیامبر(ص) با اشاره به اخلاق نبوی، اظهار داشت: اخلاق و رفتار جامعه آنروز عربستان و در مقابل رفتار و برخورد بزرگوارانه پیامبر رحمت در تاریخ ثبت شده است.
وی ادامه داد: اخلاق منهای تقوا در قبال خداوند متعال معنا پیدا نمی کند،  جامعه اسلامی راست گویی ، درست کرداری، باوفایی و خیانت نکردن را به عنوان فضائل و کمالات انسانی می شمارد نه به این جهت که اگر این ها را رعایت کنیم برای ما سودمند و فاید اقتصادی و احترام اجتماعی دارد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انسان باید تقوا پیشه کند، بیان داشت: ما ریشه اخلاق را در چنین فضائل و کمالاتی می دانیم و تا زمانی که اخلاق بر چنین پایه محکمی استوار نشود هیچ گاه پیشرفت اخلاقی در جامعه نخواهیم داشت.
وی ابراز داشت:  امیدواریم به برکت انقلاب اسلامی و ساختارهایی که در جمهوری اسلامی است و همچنین با نصیحت ها و رفتارهای توام با اخلاق مقام معظم رهبری و برخی مسئولین مخلص کشور، روز به روز اخلاق کریمانه و اخلاق مبتنی بر تقوا و خداترسی  در جامعه اسلامی تقویت شود.

اخلاق نبوی را در جامعه الگو کنیم
از طرفی آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه باید پیامبر اکرم(ص) را در جامعه الگو قرار دهیم، گفت: باید صفات ایشان را برجسته و از آن پیروی کنیم.
وی افزود:مبعوث شدن پیامبر اکرم(ص) برای کامل و تمام‌کردن مکارم اخلاق است پس باید مکارم اخلاق بودن ایشان برای مردم تبیین شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به صبر پیامبر(ص)، بیان داشت: ایشان در مقابل تمام بی‌احترامی‌هایی که می‌شد صبر پیشه می‌کردند و حتی اگر شخص بی‌احترام کننده بیمار می‌شد به عیادت او می‌رفتند تا گوشه‌ای از رأفت اسلامی را نشان دهند.

اخلاق پیامبر عامل اصلی پیشرفت اسلام بود
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا آشتیانی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به سالروز رحلت حضرت محمد(ص) اظهار داشت: آن چیزی که در زندگی پیامبر روشن و مشخص است و هیچ‌گونه ابهامی در خصوص آن وجود ندارد، اخلاق ایشان است که توانست افراد زیادی را به خود جذب بکند.
وی ادامه داد: در آن زمان که عده‌ای بر تکبر و فخرفروشی تأکید داشتند اخلاق پیامبر یکی از عوامل پیشرفت اسلام بود که در سوره قلم هم آمده است به‌طوری‌که خداوند در آن سوره بر خلق و رفتار پیامبر تأکید فراوانی دارد.

در شب رحلت «پیامبراکرم (ص)» دادن صدقه بسیار مورد تاکید قرار گرفته همچنین غسل روز بیست و هشتم باید انجام شود، در روز رحلت «پیامبراکرم (ص)» نیز با گرفتن روزه می‌توان ثواب فراوانی کسب کرد همچنین با خواندن زیارت حضرت «محمد (ص)» از راه دور به فضیلت دست یافت، البته متن دعا در کتاب مفاتیح الجنان به صورت کامل بیان شده است. در این زمینه شیخ مفید و سید بن طاوس گفته ‏اند که هرگاه خواهی که حضرت «رسول اکرم (ص)» را زیارت کنی غسل بکن و رو به سوی مدینه کن و دل خود را متوجه «پیامبراکرم (ص)» گردان و زیارت ایشان را قرائت کن.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/36676
اخبار مرتبط

نظرات شما