روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟

با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله بالاتر از حرف، وعده صادق، ادای احترام به دانشگاه و دانشجو، چرایی شکست فراخوان‌ها به چشم می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله بالاتر از حرف، وعده صادق، ادای احترام به دانشگاه و دانشجو، چرایی شکست فراخوان‌ها به چشم می‌خورد.

کیهان: در یادداشت روز خود با عنوان «بالاتر از حرف، وعده صادق» نوشت: می گفت اوضاع حالا خوب است، زندگی اش کاملا عادی شده و می تواند مانند دیگران از وسایل حمل ونقل عمومی مثل مترو استفاده کند! زندگی اما برای سلمان رشدی هرگز عادی نمی شد هر چند که او دوست داشــت در فوریه 2019 این طور بیان کند. 12 آگوست 2022 ساعت 11 صبح به وقت محلی، زمانی که بیش از 15 ضربه چاقو به صورت، گردن، بازو، پهلو و ران این نویســنده مرتد وارد شد؛ کاملا فهمید برای کسی مثل او اوضاع اصلا خوب نیست. از روزی که امام خمینی نوشت: مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می باشــند. از مسلمانان غیور می خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آنها را اعدام نمایند بیش از 33 سال می گذشت اما برای هادی مطر 24 ساله اینها فقط چند جمله ساده بر روی کاغذ نبود، دستورالعملی بود که هر لحظه باید اجرا می شد حتی اگر هرگز صاحب آن فرمان را ندیده باشد. بلافاصله پس از اقدام انقلابی این مجاهد مظلوم، پنهان کاری های خبری آغاز شد. دو روز پس از واقعه نزدیکان رشــدی اعلام کردند حال او رو به بهبود است و حتی شوخی هم می کند. خبری که تعجب هادی مطر را به همراه داشــت. او به خبرنگار نیویورک پست گفت: وقتی شنیدم که او زنده مانده اســت، شگفت زده شدم.اندکی بعد اعلام شد ضربات چاقو به برخی اندام حیاتی رُشدی آسیب زده است.

وطن امروز: سید هادی افقهی در یادداشتی با عنوان «السودانی آمریکایی ها را از عراق اخراج می کند؟» چنین نوشت: شخصیت نخست وزیر جدید عراق هم از نظر فردی و هم از نظر اجتماعی و سیاسی مقبول مردم این کشور است و عراقی ها وی را شخصی مومن، پاکدست و عملگرا دانسته و او را تأیید می کنند. از نظر شخصیتی محمدشیاع السودانی از خانواده های پولدار و متمول عراق نیست و زندگی ساده ای داشته و اکنون نیز همان زندگی ساده گذشته را دارد. از بعد اجتماعی و سیاسی نیز پیش از نخست وزیری چندین مسؤولیت مهم داشته و عملکرد موفقی از خود نشان داده و به همین دلیل مورد احترام مردم عراق است و مردم به وی اعتماد دارند که می تواند به عراق خدمت کند.

اطلاعات: فتح الله آملی در یادداشتی با عنوان «ادای احترام به دانشگاه و دانشجو» نوشت: امروز 16 آذر و روز دانشجوست. به یاد 3 گل سرخی که در پای نیکسون در دانشکده فنی دانشگاه تهران پرپر شدند و داغ بر دل دانشگاه نهادند. پس از انقلاب این روز رسما به نام دانشجو نامگذاری شده است. به همین مناسبت و با عرض احترام به ساحت همه دانشجویان عزیز و اساتید و دانشگاهیان ارجمند که نقشی بی بدیل در توسعه فرهنگی، اجتماعی، تکنیکی و اقتصادی کشور دارند و با آرزوی سعادت و سلامت برای همه آنان ذکر چند نکته را خالی از لطف نمی دانم: دانشگاه و دانشجو چه قبل و چه بعد از انقلاب در جامعه ایران همواره پیوندی با سیاست و جامعه داشته و نقش ایفا کرده است. در جریان نهضت و در پیروزی آن سهیم بوده و در جهاد سازندگی ابتدای انقلاب و نیز حضور موثر در جبهه و مقابله با دشمن متجاوز هم صحنه های غرور آفرینی خلق کرده است و لذا نباید این کارنامه را نادیده گرفت. چه بخواهیم و چه نخواهیم دانشجو پرسشگر و مطالبه گر است و باید به این وجه از زیست و اندیشه این طبقه علمی و دانشگاهی احترام گذارد و آنها را در تصمیم سازی و نقد کژکارکردی ها مشارکت داد. اعتراف باید کرد که در مورد دانشگاه و دانشجو و به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی غفلت ها و کوتاهی های فراوان داشته ایم که در چند وجه باید به آن نگاه کرد.

ایران: عبدالرضا هادی زاده در یادداشتی با عنوان «صدای پای نظم جدید جهانی در روابط تهران-بلگراد» چنین نوشت: سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بــه صربســتان بــا اســتقبال قابــل توجــه مقامــات ایــن کشــور روبه رو شــد. در جریان این ســفر وزیر امور خارجه کشــورمان با رئیس جمهور، نخســت وزیر، وزیر خارجه و دو نفــر از وزرای این کشــور گفت وگوهــای دوجانبه کرد. در جریــان این دیدارهــا دو طرف به رایزنی در خصوص موضوعات مهمی پرداختند. نزدیکی روابط، دشمنان مشترک منافــع مشــترک و دشــمنان یکســان یکــی از علل مهم در نزدیکــی بیــن دو کشــور اســت. همین مســأله باعث شــده اســت کــه روابط مــا در غــرب آســیا با کشــوری در غــرب بالــکان در مواردی بــا هارمونی همراه باشــد و دو کشــور ترســیم افقــی جدیــد و روشــن تر را در دســتور کار قــرار دهنــد. ملاقات های ســطح بــالا نشــان می دهد دو کشــور عزمی جدی برای توســعه همکاری ها در مسائل سیاســی، دفاعــی و اقتصــادی دارند. به خصــوص آنکه مقامــات صــرب حتــی در روز تعطیــل از وزیــر خارجــه کشورمان استقبال کرده و برنامه دیدار و ملاقات در نظر گرفتند. زمینه های توســعه روابــط را می توان در فضای دوران گــذار نظم بین الملل که با حــوادث اوکراین وارد اتمسفری متفاوت تر شده است مشاهده کرد.

جام جم: حسن میرمحمد صادقی در یادداشتی با عنوان «لزوم توجه به اصول برجای مانده قانون اساسی» این گونه نوشت: قانون اساسی میثاق هر ملتی است و اجرای آن تنظیم کننده روابط میان حاکمیت و نهادهای تصمیم گیر با افراد جامعه است. هر کشوری بر اساس معیارهایی که دارد به تنظیم قواعدی می پردازد تا ضمن مشخص شدن حدود اختیارات حاکمیت و همچنین مرزهای میان قوای سه گانه، حقوق و آزادی های افراد و گروه ها در یک نظام سیاسی مشخص شود.

جوان: عباس حاجی نجاری در سرمقاله ای با عنوان «چرایی شکست فراخوان ها» نوشت: در مورد علت تغییر تاکتیک اغتشاشگران از مسائل اجتماعی به مسائل اقتصادی، این نکته قابل ذکر است که به دلیل خاستگاه اصلی طیف غالب اغتشاشگران که از طبقات مرفه و برخوردار کشور هستند که نمونه آن را در جریان شهادت روح اهلله عجمیان- بسیجی کرجی- می توان دید که یک پزشک با درآمد حدود 100 میلیون تومان در ماه برخلاف سوگند پزشکی خود، همراه با دیگر اشرار در شهادت یک بسیجی که از فقیر ترین اقشار جامعه است، شرکت می کند، به طور طبیعی اغتشاشات نمی توانست بستر اجتماعی پیدا کند که نکرده است. از این رو تصور هدایتگران پیدا و پنهان این شرارت ها این است که با این تغییر شیفت می توانند به اهداف خود دست یابند و به همین دلیل است که جریان معاند و ضدانقلاب تمام تلاش و قوای خود را برای تحریک افکار عمومی و کشاندن مردم به خیابان ها و پیوستن به جریان اعتصابات و اعتراضات برای روزهای 14،15 و 16 آذر ماه به کار گرفته اند و در همین راستا برخی از چهره های شاخص و رهبران خودخوانده این جریان با استفاده از هشتگ هایی نظیر #هدف_کل_نظامه سعی در تحقق این موضوع دارند.

جمهوری اسلامی: در مطلبی با عنوان «سانسور خبری سرکوب مردم چین» این گونه نوشت: درباره چرایی تظاهرات ضددولتی مردم چندین شهر چین در هفته های اخیر، روایت های مختلفی وجود دارد که از قرنطینه تست کووید صفر شروع و به قرنطینه رمز یوان ختم می شود. هرچند خود این چرایی ها هم اهمیت دارند ولی مهم تر از آنها نوع انعکاس اخبار تظاهرات مردم در رسانه هاست.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/38504
اخبار مرتبط

نظرات شما