استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با قم فردا مطرح کرد؛

هدف از متشنج کردن جامعه فرار سرمایه گذاران و ضرر بازاریان بود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قم بابیان اینکه در نگاه عادی شاید گفته شود این سه ماه شلوغی وجود داشت اما این شلوغی ها در ابعاد مختلف فشارهای اقتصادی بر مردم وارد کرد گفت: وقتی امنیت اقتصادی از بین برود سرمایه گذاران فرار می کنند و بازاریان به سود نمی رسند و در نهایت مالیات پرداخت نمی کنند و باعث کسری بودجه دولت می شوند.

​​​​سید امیر سخاوتیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا اظهار داشت : امنیت چند لایه دارد از جمله امنیت نظامی، امنیت سیاسی ، امنیت فرهنگی و امنیت اقتصادی این ها می باشد امنیت اقتصادی با اقتصاد امنیتی متفاوت است

استاد سطوح عالی حوزه علمیه بیان داشت:  اگر شخصی در ماه ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد اگر امنیت اقتصادی در جامعه برقرار باشد این شخص می تواند محاسبه کند در ماه این مقدار پول را چگونه خرج کند، اما اگر امنیت اقتصادی وجود نداشته باشد این شخص دیگر قدرت برنامه ریزی ندارد و امنیت اقتصادی این فرد از بین می رود، عواملی مانند تورم و تحریم در امنیت اقتصادی تاثیرگذار است.

عضو هیئت رییسه انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه خاطر نشان کرد: اگر یک اقتصاد از درون خود اتکا باشد تکانه های بیرونی تأثیر کمتری روی این اقتصاد دارد اما اگر این اقتصاد در ذات خودش خود زا و خود اتکا نباشد تکانه های بیرونی روی آن تأثیر زیادی می گذارد.

وی افزود: یک قاعده کلی در اقتصاد وجود دارد که سرمایه دار ترسو است و در فضای جامعه وقتی یک تکانه ای مانند اغتشاشات به جامعه وارد شود باعث می شود شخصی که سرمایه دارد در این جامعه ای که تلاطم دارد حضور پیدا نمی کند و برای سرمایه‌گذاری به جایی می رود که کمترین ریسک و بیشترین سود را دارد.

سخاوتیان تصریح کرد: اگر در جامعه اغتشاش صورت بگیرد و حتی اغتشاش گران بازاریان را نیز با تهدید به بستن مغازه ها و کاسبی های نکنند و جو جامعه از نظر نظامی و سیاسی متشنج شود یک شخصی که به دنبال سرمایه گذاری است به دنبال سرمایه گذاری در این جامعه نخواهد رفت زیرا احتمال ضرر و ورشکستی وجود دارد.


استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: آمار رسمی نداریم اما بر اساس یک قاعده کلان اغتشاشات باعث فرار سرمایه شده است و عده زیادی از سرمایه گذاران سرمایه های خود را از کشور خارج کردند.

وی تصریح کرد: ما به دنبال جذب و تشویق سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور و سرمایه گذاری خارجی ها در داخل کشور هستیم اما وقتی جو کشور توسط اغتشاش گران متشنج شود سرمایه گذاران خارجی تمایل  ورود به این جامعه را ندارد، اگر یک جامعه امنیت اقتصادی داشته باشد سرمایه گذاران اطمینان دارد که به سود کلان دست پیدا خواهد کرد.

سخاوتیان خاطر نشان کرد: در نهایت ایجاد تشنج در جامعه باعث خروج سرمایه گذاران موجود و عدم ورود سرمایه گذاران جدید می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم ادامه داد: از طرفی وقتی یک بازاری فروش و معامله دارد به سود می رسد و وقتی به سود رسید مالیات پرداخت می کند، همانطور که دولت اعلام کرد در ۶ ماه نخست سال جاری به بخش زیادی از اهداف مالیاتی خود رسیده است زیرا فروش عید نوروز و ایام تابستان را داشتیم و جامعه ملتهب نبود و بازاری سود کرده و مالیات پرداخت کرده است.


وی بیان داشت: اما اگر ۳ ماه بازار به علت اغتشاشات و تهدیدها متشنج باشد و یا بر هر علتی فروش پایین آمده باشد سود آوری یک بازاری کاهش پیدا می‌کند و یا به ضرر می رسد و به طبع آن اهداف مالیاتی دولت برآورده نمی شود و اهداف مالیاتی هم برآورده نشود دولت کسری بودجه را از جای دیگر تأمین می کند که باعث فشار بر مردم می شود، در یک نگاه عادی شاید گفته شود این سه ماه شلوغی وجود داشت اما اگر این شلوغی ها در ابعاد مختلف فشارهای اقتصادی بر مردم وارد کرد.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/39022
اخبار مرتبط

نظرات شما