شب آرزوها اولین شب جمعه ماه رجب؛

لیلة الرغائب فرصتی مهم در بندگی و عبادت/ لیلة الرغائب شب بخشش‌ها و عنایت‌های خداوند

اولین جمعه ماه رجب به شب «لیلة الرغائب» یا «شب آرزوها» معروف است باتوجه‌به عظمت و اهمیت این شب، بهترین دعاها و آرزوها را از درگاه خداوند طلب کنیم و همه برای یکدیگر و رهایی از شر این ویروس منحوس دعا کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رَجَب یا رَجَب المُرَجَّب هفتمین ماه از ماه‌های قمری و نخستین ماه از ماه‌های حرام است. بر انجام حج عمره، روزه‌ و عبادت در این ماه تأکید شده است. رجب به معنای بزرگ داشتن و عظیم شمردن است.  ماه رجب به معنای ماهی است که بزرگ و محترم شمرده می‌شود. به نقل منابع لغوی، عرب از دوران پیش از اسلام این ماه را بزرگ می‌داشته و از جنگ در آن پرهیز می‌کرده است.  مُرَجَّب هم به معنای بزرگ داشته شده است.
ماه رجب با اوصاف و نام‌های دیگری نیز خوانده شده است. به این ماه «رجب الفرد» گویند؛ به این جهت که از سه ماه حرام دیگر که در پی هم واقع شده‌اند، یعنی ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم جداافتاده است. به این ماه «رجب المُضَر» نیز گویند، به این جهت که قبیله مُضَر برای این ماه احترام ویژه‌ای قائل بودند.
ماه رجب، ماه استغفار امت
ماه رجب، ماهی است که ارزش و شرافت بسیاری دارد و از مشهورترین ماه‌ها بوده و روایات بسیاری در فضیلت این ماه وارد شده است. پیامبر اکرم (ص) در خصوص ماه رجب فرموده‌اند: «ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است»، و همچنین فرموده‌اند: «رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت‏ به پایه آن نمی‌رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می‏گردد.»
ماه رجب، از ماه‏های بزرگی است که طلوع سه امام معصوم، امام علی علیه‌السلام، امام محمدباقر علیه‌السلام و امام جواد علیه‌السلام را در آن شاهدیم و شروع بزرگ‌ترین جنبش تاریخ بشری، یعنی برانگیخته‌شدن پیام‌آور مهر و محبت، محمد مصطفی (صلی‌الله ‏علیه ‏و‏ آله و سلّم) برای هدایت و سعادت انسان‏ها، در آن اتفاق افتاده است. یاد و نام پیشوایان شهید این ماه، حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام و امام هادی علیه‌السلام و نیز پیام‌آور کربلا، زینب کبری علیه‌السلام گرمابخش دل‏های مؤمنان است و نیمه رجب هم پذیرای معتکفان کوی دوست خواهد بود و شاهدِ خلوتِ مشتاقان.



لیلة الرغائب یا شب آرزوها
از جمله شب‌های بزرگ و باعظمت ماه رجب شب جمعه اول این ماه است. معروف به لیلة الرغائب، اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به‌واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر می‏شود.
پیامبر (ص) در خصوص لیله الرغائب می‌فرمایند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می‌نامند. این نام‌گذاری به این جهت است که هنگامی که یک‌سوم از شب گذشت، هیچ فرشته‌‏ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند. آنگاه خداوند نورش را بر آنان ظاهر می‌‏کند و به آنان می‌فرماید: ‌ای فرشتگانم هر چه می‌خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان می‌گویند حاجت ما این است که روزه‌داران رجب را بیامرزی. خداوند می‌فرماید: این کار را انجام دادم.

لیلة الرغائب شب بخشش‌ها و عنایت‌های خداوند
این در حالی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد حسینی خطیب و کارشناس امور دینی در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: در اهمیت ماه مبارک و پربرکت رجب شب لیله الرغائب از جمله ایامی است که موردتوجه متدین قرار گرفته است.
وی ادامه داد:  امروزه به‌اشتباه «لیله الرغائب» را شب آرزوها می‌نامند، درصورتی‌که این شب هنگامی است که در آن بخشش و عطاهای زیادی در آن رقم می‌خورد و در روایت داریم که اگر کسی این شب را درک کند و نماز «لیله الرغائب» به‌جا آورد، حضور ملائک را درک خواهد کرد و مورد عنایت الهی قرار خواهد گرفت.

لیلة الرغائب فرصتی مهم در بندگی و عبادت است
همچنین آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به عظمت و اهمیت این شب، اظهار داشت:  بهترین دعاها و آرزوها را در لیلة الرغائب از درگاه خداوند طلب کنیم چرا که لیلة الرغائب فرصتی مهم در بندگی و عبادت است.
وی ادامه داد: به نخستین شب جمعه ماه رجب لیله الرغائب گفته می‌شود در این شب فرشتگان الهی بر زمین نزول می‌کنند و رحمت خداوندی را بر انسان‌ها می‌گسترانند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان داشت: این شب در واقع دعوتی از سوی حق است تا در آن انسان به تزکیه بپردازد و برای خواسته‌های خود دست به دعا و تمنا بردارد.
وی اضافه کرد: بندگان خدا در این شب بهترین نیت‌ها را از دل می‌گذرانند و قبل از هر چیز برای امت مسلمان و مردم در جهان دعا می‌کنند در این شب نیت‌های خالص زودتر اجابت می‌شود؛ ازاین‌رو با دلی پاک و نیتی توأم با خلوص دست به دامان دعا شویم.
آیت‌الله فقیهی عنوان کرد: بهترین زمان برای دعا در لیلة الرغائب، در دل نیمه‌های شب است در این فرصت انسان دغدغه‌های کمتری در امور مادی دارد و می‌تواند پیوندی عمیق‌تر را با معبود خود رقم بزند.



اعمال شب لیلة الرغائب

در اعمال شب لیلة الرغائب در مفاتیح آمده است: پنجشنبه ماه رجب روزه گرفته شود، چون شب جمعه داخل شود، ما بین نماز مغرب و عشا، ۱۲ رکعت نماز به جا آورده می‌شود که هر 2 رکعت با یک سلام ختم می‌شود.
به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد»و ۳ مرتبه «سوره قدر» و ۱۲‏ مرتبه «سوره توحید» خوانده می‌شود و هنگامى که از نماز فارغ شدند، ۷۰ مرتبه مى‏‌گویند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَعَلَى آلِهِ»
سپس به سجده مى‌‏روند و ۷۰ مرتبه می‌گویند: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ»
آن گاه سر از سجده بر مى‏‌دارند و ۷۰ مرتبه مى‏‌گویند: «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ»
دوباره به سجده مى‏‌روند و ۷۰ مرتبه مى‏‌گویند: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
سپس حاجت خود را مى‌‏طلبند که به خواست خدا برآورده خواهد شد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/39622
اخبار مرتبط

نظرات شما