رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی قم:

شهرداری قم به قانون مصوب شورای اسلامی شهر عمل نمی کند!

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: چند ده هزار مجوز برای حذف پارکینگ در ساختمان‌ها اعطاء شده اما در عمل در سطح شهر پارکینگ ایجاد نشده که به دلیل عدم رعایت قانون است.

سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا در پاسخ به این سوال که علت ایجاد گره‌های ترافیکی در شهر چیست؟ اظهار داشت: با توجه به نگاه آسیب شناسی دقیق و کارشناسی باید گفت شهر قم متاسفأنه به علت عدم داشتن سیستم حمل و نقل عمومی مناسب و کارآمد برای سفرهای درون شهری مردم، باعث شده استفاده از خودروی شخصی روز به روز بیشتر شود.

وی ادامه داد: سیستم حمل و نقل عمومی قم انتظار افراد را برای سفرهای درون شهری شهروندان را فراهم نمی‌کند در ۱۵ سال گذشته میزان استفاده از خودروی شخصی در قم ۴۶ درصد شده است در حالی که پیش از این ۱۸ درصد بود‌ و میزان خودروها نیز سه برابر شده است.

دهناد خاطر نشان کرد: این در حالی است که جمعیت شهر در ۱۵ سال گذشته فقط ۳۰ درصد افزایش یافته است‌.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: تنها سیستم حمل و نقل عمومی قم اتوبوسرانی است مردم وقتی مشاهده می‌کنند سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی در اختیار ندارند به سمت استفاده از خودروهای شخصی حرکت می‌کنند.

وی بیان داشت: زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در قم توسعه پیدا نکرده و مردم نمی‌توانند با طی یک مسافت کوتاه به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند و در مدت زمان کوتاه به مقصد خود برسند، مردم اطمینان ندارند که در ایستگاه‌های انتظار اتوبوس در یک زمان کوتاه و مشخص می‌توانند سوار اتوبوس شوند.

دهناد عنوان داشت: به همین خاطر مردم حتی برای سفرهای کوتاه درون شهری از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، در سال های گذشته ظرفیت معابر زیاد توسعه پیدا نکرده و همین مسئله باعث شده که میزان تقاضا برای تردد معبرها و خیابان‌های سطح شهر افزایش پیدا کرده است. 

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم افزود: به همین خاطر بسیاری از ساعات روز مخصوصاً در مناسبت‌ها شاهد گره‌های ترافیکی متعدد در سطح شهر هستیم، البته بعضاً بی‌نظمی‌هایی در برخی از خیابان‌ها، تقاطع‌ها و‌ میادن وجود دارد و نیاز است پلیس به عنوان کنترل کننده قوانین ترافیکی حضور مؤثری را داشته باشند بعضا مشاهده می‌شود یک معبر به علت تخلف پارک غیرمجاز با گره ترافیکی مواجه شود.

وی اضافه کرد: در برخی از خیابان‌ها و تقاطع‌ها اشکالات هندسی وجود دارد شاید بتوان برخی از این‌ها را در کوتاه مدت برطرف کرد، همچنین یکی از ابزارهای که در تمام دنیا برای کنترل جریان ترافیک استفاده می‌شود تقاطع‌های چراغ‌دار کنترل کننده است که در شهرهای توسعه یافته در طول یک خیابان چندین چراغ راهنمایی وجود دارد که با استفاده از آن جریان ترافیک کنترل می‌شود و باعث می‌شود یک حجم پیوسته ترافیک در یک نقطه منتهی نشود و ترافیک در مقاطع و‌ محل‌های مختلف جریان قطع شود و مجددا با سبز شدن چراغ جریان وصل شود.

دهناد تاکید کرد: تقاطع‌های چراغ‌دار علاوه بر کنترل ترافیک باعث افزایش ایمنی هم می‌شود و با آرام سازی، سرعت تردد خودروهای شخصی کاهش پیدا می‌کند و ایمنی عابرپیاده که می‌خواهد عرض خیابان را طی کند افزایش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: متأسفانه در شهر قم رویکرد به سمت ایجاد تقاطع چراغدار نیست و سعی می‌شود با استفاده از دوربرگردان وضعیت کنترل شود بسیاری از تصمیم‌گیران از نگاه و مزاج خودشان که همگی خودروی شخصی استفاده می‌کنند پشت چراغ قرمز ایستادن را عامل منفی می‌دانند اما دوربرگردان باعث می‌شود جریان حرکت خودرو قطع نشود در حالی که از لحاظ ایمنی کنترل جریان ترافیک در همه دنیا با مهم‌ترین ابزار یعنی استفاده از چراغ‌های هوشمند تقاطع‌های مختلف است.

وی افزود: در برخی از تقاطع‌ها در ساعت‌های اوج تردد جریان ترافیک را می توان به صورت متغیر و پویا مدیریت کرد به این صورت که در ساعت‌هایی که حجم تردد کم است با چراغ جریان را کنترل کرد و در ساعات دیگر از ابزارهای دیگر مانند مسدود کردن تقاطع بهره برد.

دهناد در پاسخ به این سؤال که چرا در بلوار جمهوری نیز شاهد گره ترافیکی هستیم؟ بیان داشت: نقش بلوار جمهوری یک نقش شریانی و‌ محور اصلی در شهر را دارد اما این محور هنوز کامل اجرا نشده است و در  بخش‌هایی از بلوار جمهوری نیاز است دسترسی‌ها مجاور از طریق کندروها اجرا شود و بقیه خودروها که مسیر مستقیم را طی می کنند از تندروها تردد کنند‌ این طرح در بسیاری از بخش‌ها در بلوار جمهوری اجرا نشده است از طرفی چون بلوار جمهوری در همه بخش‌ها به صورت کامل اجرا نشده است همچنان گره‌های ترافیکی مشاهده می شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به این سؤال که افتتاح و بهره برداری کدام پروژه ها را در روان شدن ترافیک هسته مرکزی شهر مفید می‌دانید؟ اظهار داشت: چند پروژه عمرانی بزرگ برای مرکز شهر در نظر گرفته شده است که اجرای آنها چالش‌های زیادی دارد، اگر پروژه عماریاسر که مانند بلوار جمهوری یکی از محورهای شریانی اصلی شهر است و در محل میدان سپاه یک تقاطع دارند اجرا شود بخش از گره ترافیکی این مناطق حل می شود، ادامه پروژه عماریاسر در تونل غدیر به صورت زیرسطحی و تونل عبور می‌کند که از خیابان معلم عبور کردن و روی سطح صفر صفر قرار می‌گیرد و مسیر ادامه پیدا می‌کند و از خیابان بیگدلی و دور شهر عبور می‌کند و در میدان سپاه به بلوار جمهوری متصل می‌شود اجرای این پروژه کمک می کند که بخش‌قابل توجهی از معابر که در اطراف محور عماریاسر هستند شاهد کاهش حجم ترافیک باشند، البته در اینجا یک تقاطع‌ها سه سطحه پیش بینی شده است که در حال حاضر طراحی آن در شهرداری قم در حال انجام است.

وی ادامه داد: محور عمار یاسر یک تقاطع با بلوار پیامبر اعظم دارد که همه رمپ و لوپ‌های آن اجرا نشده است که جز موضوعات با الویت بالا است، همچنین نیاز است میدان معلم ساماندهی شود که در بسیاری از ساعات مشکلات ترافیکی دارد، چند گزینه مختلف در حال بررسی است تا برای حل مشکلات ترافیکی این میدان اجرا شود.

دهناد عنوان داشت: همچنین اجرای زیرگذر امام موسی صدر که خیابان امام موسی صدر (خاکفرج) را به خیابان امیرکبیر (اراک) متصل می‌کند که جز الویت های بالا قرار دارد که از طراحی آن را از شهرداری مطالبه کردیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به این سؤال که پارک‌های دوبله و حتی سوبله یکی از عوامل اصلی ترافیک در محل‌های یاد شده است و همواره در مراسم‌های مذهبی و ملی این معضل به چشم می‌خورد چرا ساخت پارکینگ در شهر قم به کندی و بدون برنامه پیش می رود؟ بیان داشت: این نکته درستی است در بسیاری از مواقع در خیابان‌های شهر ظرفیت معابر به علت پارک‌های حاشیه‌ای غیرمجاز به شدت کاهش پیدا می‌کند، این هم نکته درستی است که برنامه مشخصی برای ایجاد فضاهای پارکینگ در قم وجود ندارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد:شورای اسلامی شهر قم یک حکم و قانون برای شهرداری مشخص کرده است املاکی که در سطح شهر ساخته می‌شود و امکان تأمین پارکینگ در ملک خودشان را ندارند مبلغی را به شهرداری پرداخت کنند و به وکالت آنها شهرداری موظف است در سطح شهر پارکینگ بسازد که طی سالیان گذشته شهرداری به این قانون عمل نکرده است.

وی ادامه داد: چند ده هزار مجوز برای حذف پارکینگ در ساختمان‌ها اعطاء شده است اما در عمل یک پنجاهم آن هم در سطح شهر پارکینگ ایجاد نشده است، که یک معضل جدی است و بارها در شورای شهر این تذکر  به شهرداری داده شده است که این پول‌هایی که از مردم گرفته می‌شود و طبق قانون شهرداری ملزم است که پارکینگ احداث کند به سمت توسعه و ساخت پارکینگ برود، البته برنامه‌هایی را اعلام کردند اما انتظار این است که شهرداری بسیار جدی تر ورود کند و منابعی را که مختص پارکینگ است برای همین مسئله اختصاص پیدا کند.

دهناد تاکید کرد: محدوده‌ها و لکه‌های شناسایی شده است که آماده است و ظرفیت احداث پارکینگ با توجه به تقاضای پارکینگ در محورهای مختلف را دارد، از طرفی لازم است پلیس راهور کنترل دقیق‌تری انجام دهد، به طور مثال با وجود پارکینگ شهید کاظمی که ظرفیت بالایی هم دارد اما همچنان در اطراف پارک غیرمجاز را خیابان صفاییه مشاهده می‌کنیم. 

وی گفت: از شهرداری قم درخواست کردیم در سطح شهر نقاطی که گره ترافیکی دارد شناسایی کنند که برخی از آن‌ها در کوتاه مدت قابل حل شدند هستند برخی‌ها در میان مدت و برخی نیز در بلند مدت قابل حل است.

گفتگو از مرضیه مهدیلو 

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/40229
اخبار مرتبط

نظرات شما