گزارش قم فردا از جایگاه کارآفرینی در قم؛

کارآفرینی مسیر پیشرفت اقتصادی جامعه

کارآفرینان می‌توانند در بحران‌های مختلف حتی تحریم با خلق فرصت‌های مطلوب شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشند و باید گفت که کارآفرینی در بحران‌ها ناجی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کارآفرینی نقش محوری در توسعه اقتصادی همه کشورها ایفا می‌کند، به‌طوری‌که برخی صاحب‌نظران تا جایی در اهمیت مقوله کارآفرینی در اقتصاد پیش رفتند که بر این باور هستند که هیچ کشوری بدون توسل به کارآفرینی قادر به توسعه اقتصادی نیست. در اقتصاد امروز، نوآوران و صاحبان فکر و ایده‌ها سرمایه‌های اصلی بنگاه‌های اقتصادی تلقی شده و محور اصلی توسعه پایدار هستند، ازاین‌رو اقتصادی که مبتنی بر داشتن کارآفرینان خلاق پایه‌گذاری شود، می‌تواند به‌عنوان یک اقتصاد برتر و دارای مزیت در جهان مطرح شود.
ایران در شرایط حاضر به دلیل قرارگرفتن در پنجره طلایی جمعیت، با داشتن انبوه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌تواند در صورت توجه به مقوله کارآفرینی و فرهنگ‌سازی در زمینه آن، به اقتصادهای برتر جهان طعنه بزند، زیرا امروزه اصلی‌ترین مزیت رقابت در عرصه کسب‌وکار و اقتصاد، نیروی انسانی خلاق و باانگیزه است. ازاین‌رو به‌منظور دستیابی به جایگاه شایسته در عرصه اقتصادی و حل مشکلات فعلی، استراتژی‌های توسعه کارآفرینی باید جایگزین اقتصاد مبتنی بر نفت شود.
از همین رو که مقام معظم رهبری در بیشتر بیانات خود به مسئله کارآفرینی تأکیدات فراوانی داشته‌اند. در یکی از فرمایشات ایشان تأکید شده است که «سرمایه‌گذاری و کارآفرینی کار بزرگ و عبادت است و ایران بزرگ امروز بیش از هرزمانی به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا مانند عقابی تیزپرواز در فضای پیشرفت و آبادانی اوج بگیرد».
در بحران‌ها کارآفرینی ناجی کشور است
امروز که ایران از هرزمان دیگری در گرفتار تحریم‌های پشت‌سرهم است مسئله کارآفرینی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از همین رو مهدی قریشی، مشاور و مدرس مدیریت کارآفرینی در دانشگاه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به نقش کارآفرینی در بهبود این شرایط، اظهار داشت: در شرایط تحریم کارآفرینان نقش خود را بهتر می‌توانند ایفا کنند. کارآفرینان باتوجه‌به نوآوری، جرئت ریسک‌پذیری بالا و روحیه خلاقانه‌ای که دارند می‌توانند از دل محدودیت‌ها فرصت آفرینی کنند.
وی ادامه داد: هرزمانی که ما با بحران و یا محدودیت‌هایی روبرو بودیم همین کارآفرینی می‌تواند ناجی کشور از بحران‌های مختلف باشد و هرکجا زمینه‌ای و یا کالا و محصولی بر ما محدود شد ما از دل این بحران فرصت‌هایی را آفریده و محصولات جدیدی را تولید کردیم.



باتوجه‌به این مسئله باید گفت که در مسئله کارآفرینی استان قم جدای از بحث زیارتی، بیش از ۲۸۰ واحد فن آور در زیست‌بوم و نوآوری و فناوری فعالیت دارند و طبق برآوردها رتبه هشتم کشوری در بخش دانش‌بنیان به قم تعلق دارد. در حوزه کارآفرینی زنان قمی هم پیش‌گام و در بیشتر حوزه‌های کارآفرینی از دنیای کسب‌وکارهای خانگی، کشاورزی و دانش و فناوری و حتی دانش‌بنیان هم حرفی برای گفتن دارند.
دورنمای مثبت و روشنی برای کارآفرینی در قم وجود دارد
این در حالی است سید مهدی قریشی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار قم با اشاره به وضعیت کارآفرینی در استان قم، اظهار داشت:  در این مدتی که با استارتاپ‌های مختلف و دانشجویان و یا در دانشگاه تدریس داشتم همچنین پای صحبت کارشناسان مختلف بودم دورنمای مثبت و روشنی برای کارآفرینی در قم لمس کردم.
وی ادامه داد: این استان رتبه هشتم به لحاظ شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود اختصاص داده است و می‌توان به‌جرئت گفت که قم توانایی ارتقای بیشتری در این زمینه را دارد.
معاون استاندار قم بیان کرد: در بسیاری از زمینه‌ها تلاش‌هایی شده است که جایگاه مطلوب‌تری داشته باشیم و کارآفرینان با وجود محدودیت‌ها با تلاش و خلاقیت خود مشکلات را برطرف کرده‌اند و گاهی حتی بدون بهره‌گیری از منابع مالی دولتی گام‌های مؤثری برداشته‌اند.
وی اضافه کرد: ما جوانان خلاق و متخصص داریم که در تلاش هستند تا کشور را به یک جایگاه مناسبی ارتقا دهند در استان قم کارآفرینان موفق بسیاری داریم و وضعیت کارآفرینی ما چشم‌انداز روشنی دارد.
جایگاه بانوان در کارآفرینی
قریشی در ادامه با اشاره به جایگاه زنان در کارآفرینی، خاطرنشان کرد: در قم ما بانوان کارآفرین بسیار توانمند و موفقی داریم که با حضور در نمایشگاه‌های مختلف در حوزه کسب‌وکار و حتی مشاغل خانگی و یا در حوزه کشاورزی و صنعت و یا ایده‌های فناورانه شاهد توانایی و جایگاه مطلوب این بانوان هستیم.
وی عنوان کرد: به‌یقین باید عرض کرد که اگر عرصه برای حضور زنان بیشتر فراهم شود شاهد حضور مؤثر و ارتقای فعالیت آنها در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار و کارآفرینی خواهیم بود.



مشکلات سر راه کارآفرینان
اما برای اینکه کارآفرینی در کشور مورد استقبال بیشتر قرار بگیرد باید اقداماتی مانند فرهنگ‌سازی، آموزش و حمایت‌های مالی مؤثر و سازنده انجام شود. از همین رو حیدری، کارشناس حوزه کارآفرینی و اشتغال با اعلام اینکه کارآفرینان برای راه‌اندازی کسب‌وکار با مشکلات و چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند گفت: عدم صدور یا طولانی‌شدن صدور مجوز کسب‌وکار از جمله آنها به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: در حال حاضر نگاه به مقوله کار در کشور سنتی است و فرهنگ جامعه به‌گونه‌ای است که بیشتر خانواده‌ها به دنبال استخدام فرزندان خود هستند درحالی‌که با چنین فرهنگی نمی‌توانیم کارآفرینی را توسعه دهیم.
این کارشناس حوزه کارآفرینی و اشتغال با اشاره به بالابودن ریسک کارآفرینی در کشور ابراز داشت: متأسفانه بروکراسی‌های اداری پیچیده و دست‌وپاگیر و قوانین زائد باعث می‌شود که کارآفرینان بدون آنکه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خود را به ثمر برسانند با دلسردی بازار کار را ترک کنند؛ ازاین‌رو می‌طلبد که همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها اعم از دولتی و خصوصی برای حمایت از کارآفرینان به میدان بیایند تا کارآفرینی در کشور توسعه یابد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/40259
اخبار مرتبط

نظرات شما