گزارش قم فردا از مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان؛

معمای مسمومیت‌ها همچنان باقیست!

مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس از دو ماه قبل در مدرسه دخترانه نور شروع شد و کمتر کسی فکر می‌کرد این مسمومیت‌ها تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه برای خانواده‌ها و مسئولین شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امروز در بیشتر شهرهای کشور بحث داغ مردم مشکلات اقتصادی و مباحث سیاسی است، البته در برخی از شهرهای دیگر شاید موضوعاتی مانند زلزله، برف، باران و... هم به این مباحث اضافه شود. از همین رو باید گفت امروز در قم یکی از مهم‌ترین مباحث و دغدغه‌های خانواده‌ها مسمومیت‌های سریالی در مدارس است.
مسمومیت دانش‌آموزان قمی تقریباً از دو ماه قبل در مدرسه دخترانه آغاز شد. ماجرایی که از روزهای نخست آذرماه و از هنرستان دخترانه نور با علائم مسمومیت بین ۱۸ دانش‌آموز شروع شد.
امروز این مسمومیت‌های یکی از مهم‌ترین دغدغه خانواده‌هایی است که یک یا چند دانش‌آموز در خانه دارند و مهم‌ترین مطالبه آنها پیگیری این موضوع و تشخیص علت آن است.
همچنین متأسفانه عدم پاسخگویی شفاف و دقیق و یا حتی وعده‌ای جدی و یا ورود جدی برای پیگیری سریع در روزهای نخستین از سوی مسئولان استان و تکرار ماجرا در مدارس دیگر، باعث شد بازار داغی برای شایعات و عملیات روانی دراین‌خصوص شکل بگیرد.
مانند همیشه رسانه‌های بیگانه و وابسته به بیگانه هم از این ماراتن عقب نمانده و شروع به بازارگرمی کردند و همین شایعات بر نگرانی‌ها و دغدغه‌های خانواده بیش‌ازپیش افزود تا جایی که شاهد تعطیلی مدارس و حتی تجمع خانواده‌ها در مقابل فرمانداری قم برای پیگیری موضوع شد.
البته تاکنون علت و دلیلی روشن، واضح و دقیق برای این موضوع اعلام نشده است هرچند برخی از مسئولان موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس را مشکوک و امنیتی مطرح کردند. حال بماند که خود همین اظهارنظرها بر بازار داغ شایعات افزود و خانواده‌ها را هم نگران‌تر کرد.



۵۸۱ مدرسه قم توسط تیم‌های تخصصی مورد بازدید قرار گرفت
در خصوص تشخیص علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی اقدامات بسیاری انجام شده است که دراین‌خصوص محسن اروجی مدیرکل مدیریت بحران استان قم  در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برخی علایم مشکوک به مسمومیت دانش‌آموزان، گفت: ۵۸۱ مدرسه توسط تیم‌های تخصصی، مورد بازدید قرار گرفت و همچنان تلاش می‌شود تا تمامی واحدهای آموزشی استان مورد بازدید و بازبینی ایمنی قرار بگیرد. 
وی تأکید کرد: در حال حاضر انسجام، هماهنگی و یکپارچگی سیستم در مدیریت بحران بسیار مهم است که مدیران مدارس باید به آن توجه کنند.
وی با بیان اینکه ۱۳ دستگاه در کارگروه ویژه پیگیری مدارس فعال هستند و مسئولیت‌ها را پیگیری می‌کنند، گفت: انتظار می‌رود مدیران مدارس دستورالعمل‌های آماده شده ستاد بحران را موردمطالعه قرار دهند و ۱۷ اقدام پیشگیری و رعایت هفت اقدام در زمان حادثه احتمالی را بادقت مرور کنند تا بتوانند در شرایط اضطرار باتوجه‌به مفاد مهم آن پیشگیری‌های جدی‌تر را انجام دهند.

مسمومیت دانش‌آموزان در قم عامل میکروبی ندارد
این در حالی است که دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در سفری به قم که برای پیگیری مشکلات مسمومیت دانش‌آموزان انجام شد با اشاره به شایعات مطرح شده در فضای مجازی و رسانه‌های معاند در خصوص فوت چندین دانش‌آموز، گفت: در حوادث مسمومیت شهر قم تلفات جانی نداشتیم، اما برخی شایعه کرده‌اند که دانش‌آموزان فوت کرده‌اند یا دچار عوارضی شده‌اند که این شایعات تکذیب می‌شود. این مسمومیت عامل میکروبی ندارد و خوشبختانه هیچ نوع میکروب و ویروسی در این نمونه آزمایش دانش‌آموزان دیده نشد.
نگرانی خانواده‌ها با اعلام و رسیدگی مراجع ذی‌صلاح به‌زودی برطرف خواهد شد
همچنین  یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش در سفر خود به قم با حضور در بیمارستان شهید بهشتی قم ضمن عیادت از دانش‌آموزان بستری در این مرکز درمانی در گفت‌وگو با پزشکان معالج و کادر درمان از نزدیک در جریان روند درمان آنها قرار گرفت.
وزیر آموزش‌وپرورش در گفتگو با خبرنگاران ضمن عذرخواهی از خانواده‌های دانش‌آموزانی که دچار حادثه شده‌اند گفت: نگرانی خانواده‌های قمی از این مسئله با اعلام و رسیدگی مراجع ذی‌صلاح به‌زودی برطرف خواهد شد.



مطالبه خانواده از مسئولین با تجمع در مقابل فرمانداری
باتوجه‌به اتفاقات رخ داد و نبود علت دقیق علی‌رغم تمام تلاش‌ها و آزمایش‌ها؛ چندی پیش گروهی از والدین دانش‌آموزان قمی،  در اعتراض به شرایط فعلی مدارس قم و تکرار مسمومیت‌ها در مدارس و وجود علائم مسمومیت در برخی دانش‌آموزان در مقابل درب فرمانداری قم تجمع کردند و خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسئولان شدند.
والدین در این تجمع  خواستار جوابگویی شفاف مسئولان به موضوع مسمومیت احتمالی در مدارس شدند. آنها همچنین خواستار شفافیت مسئولان در پاسخ‌گویی به چرایی علل این حوادث شدند و به‌خاطر نگرانی از وضعیت جسمی دانش‌آموزان، خواستار برگزاری غیرحضوری مدارس قم تا مشخص‌شدن علت حوادث شدند.
گروهی از این افراد پس از حضور فرماندار قم در جمع تجمع‌کنندگان، به نمازخانه فرمانداری هدایت شدند و نگرانی خود را از وضعیت موجود اعلام کردند.
در این جلسه ذاکریان فرماندار قم با اشاره به منفی شدن نتایج تمام آزمایشات و نمونه‌های گرفته شده از دانش‌آموزان قمی دچار علائم مسمومیت در عالی ترین آزمایشگاه‌های مرجع در تهران، ابراز داشت: تاکنون موردی از مشاهده آلودگی و مسمومیت در خون و نمونه‌های گرفته شده از دانش‌آموزان مورد آزمایش مشاهده نشده و اولیای دانش آموزان باید بدانند که تاکنون هیچ‌ فردی بخاطر علائم مشکوک به مسمومیت‌ دچار عارضه‌ای نشده است.
همچنین رحیمی مدیرکل آموزش‌وپرورش قم نیز با اشاره به این موضوع که گروهی از خانواده‌ها خواستار غیرحضوری شدن مدارس و گروهی نیز خواستار برگزاری حضوری کلاس‌های درس هستند گفت: وظیفه اداره کل آموزش‌وپرورش قم ارائه خدمات آموزشی به کلیه دانش‌آموزان است و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم شرایط خواسته‌های هر دو گروه را فراهم کنیم.



چهره‌های علمی و تجهیزات کشور برای کشف علت حادثه مدارس قم بسیج شدند

باتوجه‌به این مسائل شاهچراغی استاندار قم در جلسه شورای اداری استان قم با اشاره به بروز اولین حادثه در هنرستان نور در نهم آذرماه امسال افزود: از همان اولین حادثه برای روشن‌شدن ابعاد مختلف آن از همه ظرفیت‌های استانی و ملی استفاده کردیم.
استاندار قم با بیان اینکه نمونه‌های خون دانش‌آموزان، نمونه‌های بازدم، گوارش و نمونه‌های محیطی جمع‌آوری‌شده برای کشف علت حادثه مورد آزمایش‌های مختلف قرار گرفت گفت: هم متخصصان ما در قم و هم آزمایشگاه‌های مرجع در تهران همچون آزمایشگاه پاستور و رازی و غیره مورد غیرعادی را در نمونه‌های ارسالی شناسایی نکردند.
وی افزود: حتی در همان مورد اول نمونه‌برداری مجدداً توسط مراکز تخصصی و پیشرفته کشور انجام شد تا شاید عامل شناسایی شود.
بررسی محیط مدارس با پیشرفته‌ترین تجهیزات
شاهچراغی با بیان اینکه در حادثه دوم با سرعت عمل و دقت بیشتری نمونه‌برداری‌های میدانی انجام شد گفت: برای بررسی محیط از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین تجهیزات استفاده کردیم که توانایی شناسایی ۳۰۰ نوع گاز در محیط را دارند.
وی افزود: در هر حادثه به طور جداگانه توسط چندین مجموعه از هوا، سطوح مختلف، آب مدرسه، مواد غذایی و غیره بادقت نمونه‌برداری انجام و برای آزمایشگاه‌های مختلف و پیشرفته کشور که حتی در دنیا کم‌نظیر است ارسال شد تا علت شناسایی شود.
استاندار قم با اشاره به اینکه مراحل درمانی و مراقبت‌های پزشکی از دانش‌آموزان نیز بادقت پیگیری می‌شد گفت: در همان حادثه اول که برای فرزندان ما در هنرستان نور رخ داد مقرر شد هیچ دغدغه‌ای برای خانواده دانش‌آموزان در بحث درمان و مراقبت‌های پزشکی ایجاد نشود و تمامی نیازهای درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی تأمین شود.
بررسی ضعیف‌ترین احتمالات برای رفع نگرانی‌ها
وی افزود: برای ما سلامت آینده‌سازان این سرزمین از هر موضوع دیگری مهم‌تر است و در این حوادث بیشترین پیگیری ما در بحث بهبود وضعیت بالینی دانش‌آموزان بوده است، چنانچه هم اکنون تیم‌های ویژه‌ای از متخصصان وزارت بهداشت در قم در حال پیگیری موضوع هستند.
شاهچراغی با اشاره به اینکه همه فرضیه‌های احتمالی درباره این حوادث بادقت و توسط چندین نهاد تخصصی بررسی شد گفت: از ضعیف‌ترین احتمالات نیز نگذشتیم و مورد بررسی قرار دادیم تا علت و عوامل این حوادث شناسایی شود.
وی افزود: در همین موارد شیوه‌های مدیریت حوادث نیز مورد آسیب‌شناسی قرار دادیم و نقایصی که وجود داشت اصلاح شد که اثر آن را در حوادث بعدی شاهد بودیم.
بررسی وضعیت بیش از ۵۸۰ مدرسه توسط تیم‌های تخصصی
استاندار قم با اشاره به اینکه ما با دستگاه‌های پیشرفته‌ای کل محیط مدارس را بررسی کردیم گفت: دو روز مدارس تعطیل شد و در این ۴۸ ساعت بیش از ۵۸۰ مدرسه از جهات مختلف توسط متخصصین مختلف مورد بررسی قرار گرفت تا اگر اشکالی در ساختمان یا تأسیسات مدرسه وجود دارد شناسایی و رفع شود.
وی افزود: در شوفاژخانه تعدادی از مدارس گاز مونوکسید کربن شناسایی شد که توسط متخصصین اشکال رفع و سلامت آن تأیید شد.



دروغ‌پراکنی غیرمسئولانه رسانه‌های خارجی در حوادث قم
شاهچراغی با بیان اینکه رسانه‌های خارجی، معاند و بعضاً داخلی نیز در هفته‌های قبل غیرمسئولانه به موضوع ورود کردند و به‌نوعی باعث تشدید این حوادث شدند گفت: انعکاس رسانه‌ای موضوع مهمی در این حوادث بود که بادقت و صداقت انجام شد؛ اما در حوادث اخیر باتوجه‌به سوءاستفاده رسانه‌های خارجی نیازمند تغییر در فرایند اطلاع‌رسانی بودیم.
وی افزود: متأسفانه رسانه‌های معاند که از هر فرصتی برای تنش در جامعه استفاده می‌کنند باهدف برهم‌زدن آرامش روانی و تهدید سلامت روحی دانش‌آموزان و والدین در حال تولید مطالبی هستند که به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد.
بسیج چهره‌های علمی و تجهیزات تخصصی کشور برای کشف علت حوادث
شاهچراغی با اشاره به نگرانی خانواده‌ها از بروز این حوادث گفت: ما نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم و به آن مادری که با جدیت پیگیر موضوع هست حق می‌دهیم و به همه پدران و مادران و دانش‌آموزان اطمینان می‌دهم از همه امکانات و ظرفیت‌های فنی و علمی استانی و ملی بدون هیچ ملاحظه و محدودیتی برای رفع نگرانی آنها استفاده کرده‌ایم.
وی افزود: ما از برجسته‌ترین چهره‌های علمی کشور برای کشف علت این حوادث و همچنین بهبود سلامت دانش‌آموزان بهره برده‌ایم.
وی گفت: سرنوشت کشور به دانش‌آموزان ما که آینده‌سازان و سرمایه‌های این سرزمین هستند گره‌خورده و ما همچون قبل بدون هیچ ملاحظه‌ای برای رفع نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها برنامه‌ریزی و اقدام خواهیم کرد.

تلاش دشمن برای ایجاد مسمومیت فکری در خانواده‌ها
بدون تردید معمای مسمومیت دانش‌آموزان در قم؛ همچنان در انتظار بررسی‌های علمی، دقیق و موشکافانه است، ضمن اینکه ارتقای آگاهی پرسنل مدارس و دانش‌آموزان در مواجهه با موارد مشکوک و بازگرداندن شرایط عادی و جو روانی مناسب در فضاهای آموزشی اهمیت به سزایی دارد.
مخالفین آرامش مردم و معاندین از هر روشی برای ضربه‌زدن به مردم ایران استفاده می‌کنند و شهر قم هم در اولویت آنهاست،  امروز شهر عش آل محمد (ص) با عملیات روانی و مسمومیت فکری مواجه است. تحلیل رسانه‌های معاند نشان از تلاش آنها برای تعطیل‌کردن مدارس قم و سپس سایر اماکن عمومی و تسری‌دادن آن به سایر نقاط کشور بسیار جدی است.
درهرحال باتوجه‌به قول‌های مساعدی که دستگاه‌های اجرایی و قضایی در مورد پیگیری این ماجرا داده‌اند، انتظار می‌رود مسئولان امر، شفافیت را رکن مهمی در اطلاع‌رسانی دقیق بدانند و برای پرهیز از هرگونه شایعات از طریق جامعه رسانه‌ای، خانواده را در جریان تلاش‌ها و تحقیقات و بررسی‌ها قرار دهند.

گزارش از حسین حیدری

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/40286
اخبار مرتبط

نظرات شما