سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

مالیات از خانه های لوکس در جهت حمایت از محرومان است

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه هدف اصلی حمایت از محرومان است، گفت: ما به دنبال این هستیم تا مالیات از طبقات متمول گرفته شود تا به طبقات ضعیف فشار نیاید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،بند (ذ) تبصره ۶ در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ مربوط به مالیات و عوارض به دریافت مالیات از واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های مجاز اختصاص داشت که مقرر می‌کرد اگر ارزش روز آن‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد، دولت از آن‌ها مالیات بگیرد.

در این بند آمده است: واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری در محدوده شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که ارزش روز آن‌ها بیش از دویست میلیاردریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

در ابتدای بررسی این بند مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران پیشنهاد داد که سقف تعیین شده برای واحد‌های مسکونی به ۴۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان و برنامه و بودجه در این باره گفت: دولت در این بند موضوع مالیات بر مستغلات و واحد‌های لوکس را در نظر گرفته است. یعنی دولت از باغ ویلا‌هایی که کاربری تجاری دارند، مالیات دریافت می‌کند، اما پیشنهاد آقای شریعتی سبب جلوگیری از ساخت و ساز می‌شود چرا که ساخت و ساز با مالیات همراه خواهد بود. بر همین اساس اگر ایشان پیشنهاد خود را اصلاح کنند، دولت با این پیشنهاد موافق است در غیر این مخالف پیشنهاد آقای شریعتی هستیم.

نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند سپس محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد کرد که عبارت «واحد‌های مسکونی» از این بند حذف شود، زیرا معتقد بود که با اخذ مالیات از واحد‌های مسکونی، مالکان با افزایش اجاره بها آن را جبران می‌کنند.

فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد در مجلس در موافقت با این پیشنهاد گفت که اخذ مالیات از واحد‌های مسکونی و خودرو یعنی اینکه داشتن خانه و ماشین دیگر جزو حقوق مردم نیست.

در نهایت این پیشنهاد به تصویب رسید، اما حذف واحد‌های مسکونی از فهرست دریافت مالیاتی‌های سال آینده اعتراض برخی دیگر از نمایندگان را به دنبال داشت.

مالیات از خانه های لوکس در جهت حمایت از محرومان است
از همین رو محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره پیشنهادش مبنی بر حذف مالیات از خانه‌های لوکس گفت: قانون بودجه جای تنظیم مالیات نیست. اگر سال دیگر این مورد تصویب نشد و نیامد آیا نمی‌گویند مجلس یک سال یک مالیاتی را برقرار کرد و سال بعد نه.

وی ادامه داد: من گفتم جای این امر در قانون اصلاح مالیات است و باید آنجا بیاید همچنین اگر با دقت نوشته نشود ممکن است باعث افزایش اجاره خانه شود یعنی یک مجموعه بیست واحدی در منطقه محروم شهر که توسط مردم طبقه متوسط اجاره شده است اگر صاحب ملک بخواهد مالیات بدهد آن را بر روی کرایه خانه می‌کشد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس بیان کرد: با دقت بیشتری این قانون باید نوشته شود لذا اگر در قانون یک ساله آن را با عجله بنویسیم ممکن است هدف اصلی که حمایت از محرومان است را تامین نکنیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم تا مالیات از طبقات متمول گرفته شود تا به طبقات ضعیف فشار نیاید.

مفتح گفت: خانه لوکس منظور نیست، چون ممکن است یک مجموعه مسکونی، لوکس نباشد، اما چون تعداد واحدهایش زیاد باشد قیمتش بالا باشد لذا باید در این امر دقت شود.

سرانجام در جلسه علنی چهارشنبه ۱۰ اسفند مجلس، موارد اصلاحی کمیسیون تلفیق در بند (ذ) تبصره ۶ در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد.

بر اساس این مصوبه، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ ویلا‌های مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آن‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک املاک فوق بوده و افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ۱۰ سال اخیر تغییر مالکیت نداده‌اند از شمول این حکم مستثنی هستند.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/40537
اخبار مرتبط

نظرات شما