مسئول مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی قم در گفتگو با قم فردا:

قم جز استان های برتر در بهره‌وری کشاورزی است

مسئول مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی قم گفت: استان قم سطح زیر کشت زیادی ندارد اما به لحاظ بهره‌وری جز استان‌های برتر کشور است و سالانه از استان قم کشاورز نمونه در سطح ملی انتخاب می‌شود.

مسعود ترابی رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: مراکز و تحقیقات و آموزش کشاورزی زیر مجموعه مرکز آموزش تحقیقات و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می کند، مرکز تحقیقات و منابع طبیعی استان قم در حوزه پژوهش فعالیت‌های گسترده‌ای دارد.

وی بیان داشت: در حوزه آموزش کشاورزی فعالیت‌های گسترده‌ای داریم و قم جز استان های برتر در حوزه آموزش است،  دو نوع آموزس رسمی و غیر رسمی برگزار می‌شود، آموزش رسمی در  هنرستان‌های کشاورزی و هنرستان‌های وابسته به مجموعه جهاد کشاورزی برگزار می‌شود. 

ترابی گفت: ۸۰۰ دانش آموز برون سپار داریم که دروس تخصصی این دانش‌آموزان با مرکز تحقیقات کشاورزی است همچنین هنرستان عبداللهی راد در منطقه پردیسان برای مجموعه مرکز تحقیقات است و آموزش‌های پایه را ارائه می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: آموزش‌های غیر رسمی نیز برای بهره برداران و کشاورزان به صورت  دوره‌ای در طول سال برگزار می‌شود همچنین دوره‌های آزاد برای کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار می‌شود تا سطح دانش را افزایش دهیم.

ترابی عنوان داشت: در کنار این آموزش‌ها  عمدترین فعالیت در مرکز تحقیقات جهادکشاورزی استان مسائل دانش بنیان است، مرکز رشد سازمان جهاد کشاورزی در خیابان امام زیر مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی است که به فعالیت‌های دانش بنیان می‌پردازد.

وی بیان داشت: در حوزه پژوهش ۴۰ الی ۵۰ طرح تحقیقاتی منطبق با نیازهای استان انجام و به مرکز ارسال شده است که برخی از طرح‌ها بودجه استانی و برخی از طرح‌ها بودجه  ملی دارد.


مسئول مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: در این مرکز ۱۰عضو هیئت علمی و ۸ عضو غیر هیئت علمی حضور دارند و در حوزه پژوهش کاربردی و منطبق با مشکلات روز استان فعال هستند، تا در مرحله اجرا مشکلات کشاورزی استان حل شود.

وی اضافه کرد: دو ایستگاه فعال داریم ، ایستگاه ۸۴ هکتاری پردیسان که در بخش گیاهان زراعی،  شیلات و ... فعال است و  ایستگاه منطقه جعفرآباد در حوزه پژوهش که بسیار تخصصی فعال می‌کند.


ترابی تأکید کرد: دانش بنیان کردن کشاورزی جز برنامه‌های ما است، استان قم سطح زیر کشت زیادی ندارد اما به لحاظ بهره‌وری جز استان‌های برتر کشور است و سالانه از استان قم کشاورز نمونه در سطح ملی انتخاب می‌شود.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور امکان افزایش سطح زیر کشت نداریم پس کشاورزی باید به سمت افزایش بهره‌وری حرکت کند و باید از مباحث دانش بنیان استفاده شود.

مسئول مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: جهت دانش بنیان کردن امور کشاورزی قم، مرکز رشد کشاورزی را تأسیس کردیم که  ۲۰ شرکت دانش بنیان در این مرکز وجود دارد که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، و با برگزاری رویدادها و جذب ایده‌ها این شرکت‌ها را افزایش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه تولید خوراک دام با استفاده  از پروتیین حشرات طرحی بود که از قم کلید زده شد و به مرحله توسعه یافتگی در کشور رسید گفت: امسال قرارداد ۶ جانبه منعقد کردیم و دهکده فن‌آوری کشاورزی در جاده در نیزار به مساحت ۱۵ هکتار احداث شد.

ترابی گفت: در این دهکده زمین به شرکت‌هایی که دارای توانایی تولید هستند داده می‌شود تا فعالیت‌های دانش بنیان انجام دهند تنها ۶ استان از جمله قم دهکده فن‌آوری را تأسیس کردند.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/40550
اخبار مرتبط

نظرات شما