معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خبر داد:

رونق زراعت چوب در ۳۴ هزار هکتار از جنگل‌های قم

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: زراعت چوب در سطحی معادل ۳۴ هزار هکتار از جنگل‌های قم انجام خواهد شد البته نیمی از کارها شروع شده است و بخش بعدی آن در سال آینده اجرایی خواهد شد.

مرتضی داودی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری داری استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: فعالیت معاونت فنی به سه بخش مرتع، بیابان و جنگل تقسیم می‌شود، در بخش مرتع تهیه طرح مرتع داری در ۱۵ هزار هکتار از مراتع قم در سال ۱۴۰۱،  مدیریت چرای دام در  ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع قم ، نظارت بر طرح‌های مرتع داری در حدود ۱۲۰ هزار هکتار مراتع استان، ممیزی مراتع در دوهزار هکتار از مراتع که پیش از این  ممیزی انجام نشده بود انجام شده است و این ممیزی تا پایان سال هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: در بخش مرتع توانستیم حدود ۷ هزار اصله نهال معادل ۵۰ هکتار با کمک خیرین و بخش خصوصی در مراتع استان کشت کنیم که مهم‌ترین آن در بخش نواران توسط انجمن نذر طبیعت انجام می‌شود و حدود ۶ هزار اصله نهال در سطحی معادل ۴۰ هکتار توسط این انجمن کشت شده است.

داودی افزود: عملیات بذر پاشی در ۵۰۰ هکتار از مراتع قم و توسعه گیاهان دارویی در ۲۰۰ هکتار از طریق بذرپاشی گونه‌های پاییزه از دیگر کارهای انجام شده در سال جاری بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در بخش بیابان نیز فعالیت‌های زیادی انجام شده است از جمله عملیات مراقبت و نگهداری از نهال‌های کاشته شده در سطحی معادل ۲۲۵۰ هکتار و ۲ هزارو ۵۰ هکتار عملیات مدیریت هرزآب بوده است‌.

،
داودی بیان داشت: عملیات احداث ۲۲کیلومتر کانال و تله رسوبی ، ۲۰۰ هکتار عملیات کنترل آفات در اواخر اردیبهشت، مدیریت کنترل ۵۰۰ هکتار هرزآب از برنامه‌های پیش رو خواهد بود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم عنوان داشت: در بخش جنگل عملیات توزیع بیش از ۶۰ هزار نهال را در دستور کار داریم که نیمی از این نهال‌ها را  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تأمین کرده و نیم دیگر از استان‌های مجاور تأمین شده که بین مردم و ارگان‌های مختلف در حال توزیع است.

وی تصریح کرد: پویش نهال کاری و بذر کاری خانوادگی در سطحی معادل ۲۰ هکتار در دو مرحله توسط  گروه‌های جهادی، انجمن‌ها و سمن‌ها، مراقبت و نگهداری از پارک‌های جنگلی در سطحی معادل ۵۱۴ هکتار، توزیع ۱۲۰۰ نهال مثمر در روز ۲۲ بهمن بین شرکت کنندگان در راهپیمایی از دیگر فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در سال ۱۴۰۱ بوده است.

داودی اضافه کرد: زراعت چوب در سطحی معادل ۳۴ هزار هکتار انجام خواهد شد البته نیمی از کارها شروع شده است و بخش بعدی آن در سال آینده اجرایی خواهد شد همچنین قروق و حفاظت از عرصه‌های نهال کاری شده در سنوات گذشته در سطحی معادل ۱۲۰ هکتار انجام شده و ۹۰ هکتار هم مصوب شده که بهار و تابستان سال بعد انجام خواهد شد.


معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تأکید کرد: ایران جز کنوانسیون‌های مختلف از جمله عضو کنوانسیون تغییرات اقلیم و آب و هوا است، اعضای این کنوانسیون تعهداتی دارند، این کنوانسیون کاشت هزار میلیارد اصله نهال تا سال ۲۰۳۰ در سراسر جهان را در دستور کار قرار داده است و کشورها با توجه به توانایی که دارند بخشی را به عهده گرفته اند و ایران نیز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را طی ۴ سال در دستور کار خود دارد که از سال آینده این طرح را  آغاز خواهد کرد.

داودی اظهار داشت: با توجه به دستور رئیس جمهور و اقدام وزیر جهاد کشاورزی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مجری این طرح شده است و با توجه به توان و پتانسیل و زیرساخت‌های هر استان تعهداتی برای هر استان تعیین شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح که تا سال ۱۴۰۵ به طول می‌انجامد، تعهد استان قم تولید و کاشت هشت میلیون نهال است که تولید نهال را در سال جاری آغاز کرده‌ایم و کار غرس نهال‌ها از سال آینده با مشارکت مردم، شرکت‌ها، بخش خصوصی و ارگان‌ها انجام خواهد شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: طبق این طرح، قرار است هر سال دو میلیون اصله نهال در استان قم غرس شود که شامل یک میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال در مناطق بیابانی، ۲۵۰ هزار اصله نهال در فضاهای سبز شهری، ۵۰ هزار اصله در مناطق جنگلی و ۳۰۰ هزار برای زراعت چوب است.

وی افزود: طی مطالعاتی که در سال ۲۰۲۰  انجام شده است کشور ما هشتمین کشور تولید کننده کربن در دنیا بود و در مطالعات سال ۲۰۲۲ ایران ششمین تولید کننده کربن در دنیا شناخته شده است اما از لحاظ ترسیب کربن در جایگاه ۴۲ قرار دارد که این فاصله زیاد است و این فاصله‌ها باید به هم نزدیک شود، یکی از ارزانترین اقدامات برای این کار کاشت نهال است.


داودی در پاسخ به این سؤال که نهال های توزیع شده بین مردم و ارگان‌های ها چگونه رصد می‌شود؟ گفت: نهال های زیر ۱۰۰ عدد که بین مردم توزیع می شود معمولا تزئینی هستند که در منازل کاشت می‌شوند اما برای بخش‌هایی که بیش از ۱۰۰ نهال داده می‌شود پیگیری صورت می‌گیرد که در کدام محیط کاشته شده است.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/40586
اخبار مرتبط

نظرات شما