یادداشت؛

نجات کشاورزی قم با آبیاری مکانیزه

چندی پیش مدیریت شرکت آب و فاضلاب قم هشدار آماده شدن قم برای مقابله با بی آبی را مطرح کرد، مسئله ای که فراتر از بحران کم آبی می‌باشد و یک زنگ خطر جدی است، پس عدم توجه جدی به آبیاری‌های نوین در بهش کشاورزی می‌تواند سرعت رسیدن به بحران بی آبی را بیشتر کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  پیوند آب و کشاورزی از ابتدای خلقت وجود داشته است، این روزها جهان با بحران آب روبرو شده و کشور ما ایران نیز از این امر مستثنی نیست استان قم با توجه به اقلیم جغرافیایی و آب و هوایی و قرار گرفتن در انتهای حوزه آبخیزداری جز کم آب ترین و کم بارش ترین استان های کشور است و همواره در کشاورزی با چالش روبرو بوده است.

کاهش منابع آبی قم در سال های اخیر تاثیر مستقیمی بر روی بخش کشاورزی استان داشته است، از همین آبیاری با روش های نوین که سال‌هاست در کشورهای مختلف جهان در حال انجام است برای کشاورزی استان قم نیز برای نجات بخش خواهد بود و باید اراضی کشاورزی استان قم به صورت کامل به سمت آبیاری مکانیزه برود، اما تنها ۳۵ درصد از اراضی کشاورزی قم تحت آبیاری‌های نوین است که آمار قابل قبولی نیست اگر طی چند سال آینده این آمار افزایش پیدا نکند به گفته کارشناسان قم با چالش بزرگی روبرو خواهد شد.

متأسفانه در کنار عدم استفاده از آبیاری مکانیزه کشت‌های پر آب‌بر از جمله هندوانه و خربزه تیز در استان قم به وفور انجام می‌شود که نیاز به مدیریت بیشتر کشت‌های کشاورزان توسط سازمان جهاد کشاورزی و آموزش های لازم در خصوص کشت‌های جایگزین دارد.

کشت خودسرانه و بدون برنامه ریزی محصولات کشاورزی علاوه بر تاثیرات اقتصادی و بر هم زدن تعادل بازار باعث بر هم زدن تعادل مصارف آبی و تاثیرات منفی بر میزان کمی و کیفی منابع آب در مناطق و همچنین تغییرات نامتعارف اکوسیستم و خاک را نیز خواهد داشت، پس ارائه الگوی کشت در بخش کشاورزی باید بسیار بیشتر از گذشته جدی گرفته شود.

البته طی چند سال اخیر بیشترین اهداف تعریف شده در امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم اجرای طرح‌های آبیاری نوین است اما باید این مسئله با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و قبل از آسیب جدی به بخش کشاورزی و حذف درصدی از اراضی زیر کشت به دلیل کمبود آب به اتمام برسد.

با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در هر هکتار تا پنج هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود که میزان قابل توجهی  مخصوصاً برای استان قم با شرایط اقلیمی که دارد می باشد‌.

افت سطح آب در سفرهای زیرزمینی قم بسیار بالا است و مصرف کشاورزی قم از آبهای زیرزمینی ۸۰ درصد است که آمار بسیار بالایی است و باید این مسئله مدیریت شود.

در کنار حرکت به سمت آبیاری نوین کشاورزی قم باید به سمت کشت‌های گلخانه ای حرکت کند زیرا مصرف آب در کشت‌های گلخانه ای بسیار کمتر از آبیاری‌های مکانیزه نیز می باشد در گلخانه میزان مصرف آب بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و همچنین شاهد افزایش چندبرابری برداشت محصول نسبت به کشت‌های سنتی هستیم.

 اما باز هم در احداث گلخانه استان قم با چالش روبرو است زیرا همه مناطق قم برای کشت گلخانه‌ای مناسب نیست،
قم دارای ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی است که از این میان ۶۵ هزار هکتار زیر کشت قرار دارد و  در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه‌های فعال در استان حدود ۶۵ هکتار است.

چندی پیش مدیریت شرکت آب و فاضلاب قم هشدار آماده شدن قم برای مقابله با بی آبی را مطرح کرد، مسئله ای که فراتر از بحران کم آبی می باشد و یک زنگ خطر جدی است، پس عدم توجه جدی به آبیاری‌های نوین می‌تواند سرعت رسیدن به بحران بی آبی را بیشتر کند.

هشدارهای رسانه ای هرچند که مورد توجه قرار بگیرد باید دانست آموزش کشاورزان و بهره‌برداران کلید اصلی حرکت به سمت آبیاری‌های نوین و مکانیزه در استان قم است.
درحال حاضر بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی استان قم فعالیت می کنند.

احداث دهکده فن‌آوری و نوآوری کشاورزی در جاده در نیزار به مساحت ۱۵ هکتار  نوید خوبی برای استفاده از ایده‌های کارشناس و نخبه گان بخش کشاورزی برای بهره‌برداری بهتر از اراضی موجود کشاورزی استان قم با کمترین میزان آب می تواند باشد.

مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/40740
اخبار مرتبط

نظرات شما