کارشناس مسائل دینی:

کارگران همچون ملائکه، کارگزاران الهی هستند

کارشناس مسائل دینی گفت: ملائکه الهی که از بسیاری از انسان‌ها دارای مقام بالاتری هستند به‌عنوان کارگزاران و کارگران در حال فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر بیاری ضمن تبریک روز کارگر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: یکی از کارهایی که اسلام انجام داد ارج نهادن قشر ضعف جامعه بود، از همان ابتدا ملاک برتری انسان‌ها در اسلام تقوا بود و شغل، موقعیت اجتماعی، رنگ پوست و نژاد را کنار گذاشت، همین مسئله باعث شد یک جایگاه ویژه برای قشر کارگر در اسلام به وجود بیایید.
وی افزود: پیامبر گرامی اسلام به قشر کارگر بسیار محبت می‌کردند و حتی دست کارگر را می‌بوسیدند، در دورانی که به غلامان و کنیزان نگاه نازل وجود داشت اهل‌بیت علیه‌السلام به این قشر ارج و مقام قائل بودند و با آن‌ها سر یک سفره می‌نشستند.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: این نوع نگاه به قشر کارگر ناشی از آن است که ملاک اسلام شغل، منصب و ثروت انسان‌ها نیست بلکه ملاک تقوا و میزان بندگی انسان‌ها در برابر خداوند است.

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که ملائکه الهی که از بسیاری از انسان‌ها دارای مقام بالاتری هستند به‌عنوان کارگزاران و کارگران در حال فعالیت هستند امام سجاد در دعای چهارم صحیفه سجادیه که برای ملائکه الهی دعا می‌کند می‌فرمایند خدایا این ملائکه کارگزاران و کارگر تو هستند و خداوند به‌وسیله این کارگزاران اراده‌های خود را محقق می‌کند برخی از این‌ها کارگزاران ارزاق هستند، در همین دعا امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایید این ملائکه قطره‌های باران و برف را مشایعت می‌کنند تا به زمین برسد.

بیاری تصریح کرد: این باعث افتخار است که کارگران همچون ملائکه الهی در مسیر اراده الهی قرار دارند و به‌عنوان کارگزار الهی فعالیت می‌کنند و این‌یک نعمت خداوندی است.
کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: اهانت به انسان مؤمن در اسلام قابل‌قبول نیست تهمت، غیبت و‌ مسخره کردن یک نوع اهانت به انسان مؤمن است ازنظر اسلام حرام است زیرا انسان شریف و نزد خدا مقرب است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در به کار بردن الفاظ هم باید توجه داشت که هر لفظی را برای انسان‌ها به کار نبرد، استفاده از الفاظ زشت و کنایه برای تمسخر انسان‌ها به‌شدت نکوهش شده است گاهی برای تحقیر انسان‌ها از کلمه «حمال» و «کارگر» استفاده می‌کنند که به‌شدت کار اشتباهی است زیرا این افراد در نظر خداوند جایگاه بزرگی دارند.

وی تأکید کرد: در روایت داریم که خداوند برخی چیزها را مخفی کرده است ازجمله بندگان و اولیای خودش را میان انسان‌های معمولی مخفی کرده است و ممکن است ما به افرادی توهین کنیم که جز اولیا الهی هستند و این کار در اسلام مذموم است.
​​​​​
وی عنوان داشت:فرزند آوری هم در مسیر تحقق اراده الهی است و خداوند نسل انسان‌ها را از طریق افراد صالح گسترش می‌دهد وقتی به این فرمایش الهی عمل کنیم به‌عنوان کارگزار خدا در افزایش افراد صالح کارکرده‌ایم تا وارث زمین‌شویم.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/41715
اخبار مرتبط

نظرات شما