مدیر امو بانوان استانداری قم مطرح کرد:

عزم جدی استانداری قم برای حل مشکلات بانوان

مدیر امور بانوان و خانواده استانداری قم به تشریح برنامه‌های استانداری قم برای حل مشکلات بانوان قم پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در خصوص اقدامات اجرایی در یک سال گذشته در بخش بانوان در قم گفتگویی با زینب عبداللهی مدیر امور بانوان استانداری قم گفتگویی داشتیم.

طرح‌ها و اقدامات انجام شده در بخش بانوان چه بود؟
عبداللهی: از ابتدای سال گذشته یک ریل‌گذاری در حوزه بانوان برنامه‌ریزی شد و بر اساس این ریل‌گذاری اقدامات و برنامه‌ها در حوزه زنان عملیاتی شد، در گام‌های نخست جلسات هیئت اندیشه‌ورز بانوان در سطح استان و ملی برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که در حوزه بانوان با هفت مسئله کلی مواجه هستیم که بانوان می‌توانند در این مسائل نقش‌آفرین باشند.
 هفت مسئله چه بود؟
عبداللهی: اولین مسئله بحث اشتغال بانوان می‌باشد، زنانی زیادی در استان قم وجود دارند که توانمندی‌های بسیار خوبی در تولید دارند اما پراکنده هستند و انسجام و وحدتی که باید بین این‌ها وجود داشته باشد وجود ندارد از طرفی توانمندی‌های دارند که به آن توجه نشده است و آموزش‌های موردنیاز برایشان طراحی نشده است، به همین دلیل کارگروه کسب‌وکار پایدار را تعریف کردیم.
مورد دوم بحث عفاف و حجاب است که این روزها بسیار موردتوجه قرار گرفته است در این راستا کارگروه زیست عفیفانه را تشکیل شد.
مسئله بعدی که موردنیاز بود موضوع جمعیت و فرزندآوری است که بیش از یک دهه می‌باشد که مقام معظم رهبری به‌عنوان تهدید نسل تأکید می‌کنند و بارها به  فرزندآوری در صحبت‌های خود در زمان‌های مختلف اشاره می‌کنند، این موضوع متأسفانه توسط مسئولان توجه لازم را نداشت؛ اما در یک سال اخیر دولت به این مسئله بسیار توجه کرده است، در همین راستا در استان قم یک کارگروه جمعیت تشکیل شده است.
موضوع بعدی در حوزه زنان و خانواده نشاط اجتماعی است، استان قم در مکان‌های و محیط‌های شاد و مفرح و تفریحی برای زنان دچار کمبود است، بانوان برای ایجاد نشاط و استفاده از محیط‌های تفریحی نسبت به آقایان محدودیت بیشتری دارند به همین دلیل باید ایجاد مکان‌های تفریحی ویژه بانوان بیشتر موردتوجه قرار گیرد.
تحکیم بنیان خانواده از دیگر موضوعات بحث زنان و خانواده است در این راستا کارگروه تحکیم بنیان خانواده تشکیل شد.
همچنین الگوی سوم زن مسلمان موردتوجه قرار گرفته است و در نهایت مبحث هفتم حقوق و مسئولیت‌های زنان است.
این هفت مبحث شناسایی شده و سعی شده ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های که در سطح استان وجود دارد در این هفت بخش گروه‌بندی شود.
اجرا این هفت مسئله بر عهده چه کسانی است؟
عبداللهی: در راستای تحقق این هفت مبحث همه دستگاه‌های اداری را گروه‌بندی کردیم؛ مثلاً در کارگروه کسب‌وکار پایدار از اداراتی دعوت کردیم که در حوزه اشتغال وظایفی دارند و در حالت فعالیت هستند وجه دیگر این است که علاوه بر دستگاه‌های اداری، ظرفیت‌های مردمی که در سطح استان وجود دارند و در دسترس ما هستند را شناسایی کردیم تا در کارگروه‌ها حضور داشته باشند و به‌مرورزمان نیز این شناسایی‌ها بیشتر خواهد شد.
موضوع بعدی فعالیت‌های است که در سطح این کارگروه‌ها شکل‌گرفته است در کارگروه‌ها به بحث و چالش در خصوص نظام مسائل پرداختیم نظام مسائل را لیست کردیم و سعی کردیم برای هرکدام برنامه‌ای داشته باشیم.
نتایج را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در برخی از کارگروه‌ها توفیقات زیادی کسب  شد و برخی از کارگروه‌ها نیاز به تقویت دارد، در حوزه اشتغال یکی از مسائلی که بانوان با آن مواجه بودند دریافت وام بود به همین خاطر یکی از اولین اقداماتی که انجام دادیم  عقد تفاهم‌نامه با بنیاد برکت بود و بیش از ۱۰۰ کارآفرین توانستند از این بنیاد وام با سقف ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کنند که برخی‌ها توانستند کسب‌وکار خود را توسعه دهند، برخی‌ها کارشان را پایدار کردند و‌ برخی‌ها توانستند نیروی جدید به فعالیت خود اضافه کنند.
البته همچنان در حال رایزنی هستیم از ظرفیت‌های که در دست برخی از مجموعه‌ها است استفاده کنیم در این برنامه پوششی از ۲۰ میلیون تا ۸ میلیارد تومان جذب اعتبار شده است
موضوع دیگر این بود که این بانوان نیاز داشتند در بخش‌های مختلف توانمند شده و آموزش ببینند تا نوع تولید و برندسازی دریافت مجوز و ... را بهتر انجام دهند.
برای آموزش نیز یک تفاهم‌نامه با دانشگاه علمی کاربردی منعقد کردیم تا معرفی سرفصل‌ها از ما و آموزش از دانشگاه علمی کاربردی باشد و بنا شده از افراد توانمند به‌عنوان مدرس هم در مجموعه علمی کاربردی استفاده شود.
همچنین در بازار فروش، بانوان برای فروش محصولات با مشکل مواجه بودند که خوشبختانه استاندار نسبت به مسائل بانوان در حوزه کسب‌وکار توجه خاصی دارند و همیشه تأکید کردند که بانوانی که در سطح استان داریم که توانمندی دارند و تولید و اشتغال را انجام می‌دهند مخصوصاً اگر بار معیشت خانواده به دوش آنها است حتماً موردتوجه قرار بگیرند برای فروش محصولات نیز با عنایتی که استاندار داشتند مجموعه نمایشگاه دائمی جنب استانداری به‌صورت فصلی به بانوان اختصاص پیدا کند، نگاه استاندار این است که حتی اگر ظرفیت در تولیدات بانوان وجود دارد هر هفته این نمایشگاه برگزار شود.
در خصوص حجاب و عفاف که این روزها موردتوجه است چه‌کارهایی انجام شده است؟
عبداللهی: در کارگروه زیست عفیفانه اولین دوره آموزشی روش‌های امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و تربیت کنشگران فعال در حوزه عفاف و حجاب با حضور ۲۵۰ نفر برگزارشده و فعالیت‌های گسترده در حوزه عفاف و حجاب انجام شد.
همچنین در حال طراحی یک رویداد در این حوزه هستیم که به‌موقع اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
در خصوص افزایش جمعیت چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟
عبداللهی: در خصوص جمعیت از سال گذشته فعالیت‌های را در حوزه جمعیت شروع کردیم اولین رویداد همایش ایران جوان بود که در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا برگزار شد و حدود ۱۲۰۰ نفر از کنشگران فرهنگی، هنری، بهداشتی در سطح استان حضور پیدا کردند و اعلام آمادگی کردند و دوره‌های آموزشی تخصصی برگزار شد در حوزه جمعیت فعالیت زیادی داشتیم و گروه‌های مردمی بسیار فعالی داریم و ستاد جمعیت برگزار شد که در سال گذشته  ستاد جمعیت با ریاست استاندار و دبیری مدیرکل امور زنان و خانواده استان برگزار شد و هیئت اندیشه‌ورز ذیل ستاد تشکیل شد و‌ توفیقات خوبی حاصل شد و چند رویداد در سطح استان قم رقم خورد.
آموزش و اعزام طلاب برای تبلیغ، آموزش تخصصی برای مسئولان پایگاه بسیج استان‌، آموزش مدیران مدارس  و...که همچنان آموزش‌ها برای اقشار مختلف در حال برگزاری است.
 تفاهم‌نامه‌ای  با آموزش‌وپرورش در سه بند منعقد کردیم، آموزش مدیران مدارس که انجام شد، برگزاری جلسه در انجمن اولیاومربیان با موضوع جمعیت که در گام اول ۵۰۰ مدرسه ابتدایی جامعه هدف است که جلساتی با اساتید و کنشگران جمعیت برگزار شد که مورد استقبال قرار گرفت، همچنین آموزش مربیان آموزش خانواده آموزش‌وپرورش است که یک دوره تخصصی برای این‌ها تدارک دیده شد.
در بحث گفتمان و فرهنگ‌سازی طرح ۴۴۰۴۰۰ با موضوع مسجد محور در حال برگزاری است که این طرح‌ها را وزارت کشور الگوبرداری کرد و به‌صورت ملی در حال انجام است.
این روند در حوزه جمعیت ادامه دارد و در حال تدوین یک بوم برای استان هستیم که نقشه استان از دل این بوم خارج می‌شود اتاق وضعیت استان را تشکیل می‌دهیم، نظارت بر اجرای قانون جوانی در سطح استان توسط تیم رصد در حال انجام است تا اگر خلأ وجود دارد مرتفع شود، جلسات ستاد جوانی جمعیت به‌صورت منظم با ریاست استاندار و دستگاه‌های عضو برگزار می‌شود.
در حوزه نشاط اجتماعی بانوان چه‌کارهایی انجام شده است؟
عبداللهی: در بحث نشاط اجتماعی چند فعالیت دخترانه برگزار شد بخشی در روز دختر انجام شد و برای اولین‌بار در حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها جشن دختران برگزار شد، البته جشن با ایده‌آل‌های ما متفاوت بود؛ اما برای اولین‌بار کل شبستان حضرت امام خمینی (ره) و صحن‌های هم‌جوار به دختران اختصاص پیدا کرد و در روز دختر حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مملو از دختران شد که امسال نیز با رفع کمبودها بهتر برگزار خواهد شد.
طراحی جشن‌های این چنینی را طوری انجام دادیم با ذائقه دختران ما نزدیکی داشته باشد و با تشکل‌های که در این حوزه فعال هستند جلسات متعددی برگزار شد.
جشن میلاد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در مجموعه ورزشگاه حیدریان برگزار شد که بُعد بین‌المللی پیدا کرد و در حاشیه برگزاری از ظرفیت‌های مردم دعوت شد تا تشکل‌های خود را به دختران معرفی کنند، این جشن‌ها در اعیاد و میلاد ائمه برای دختران برگزار خواهد شد.
یکی از مواردی که در حوزه نشاط اجتماعی اهمیت دارد بحث سلامت زنان است به همین خاطر ورزش را موردتوجه قرار دادیم و برنامه‌هایی انجام شد و در تابستان سال گذشته ورزشگاه‌هایی برای دختران اختصاص داده شد تا ورزش کنند.
اجرای طرح ساختار قامتی را داشتیم که سازمان ورزش و جوانان پای‌کار آمد و در روستاها نیز این طرح اجرا شد.
طرح ساختار قامتی را بیشتر توضیح می‌دهید؟
عبداللهی: یکی از مشکلات در شهرستان‌های و بخش‌ها و روستاهای تابعه استان قم این است که اعزام مربی سخت است به همین منظور در سه مجموعه تربیت مربی ورزشی در دوره‌های تخصصی برگزار شد آزمون نیز برگزار شد و در نهایت مدرک مربیگری صادر شد و مربی‌ها مکلف شدند در سطح روستا و شهرستان‌هایی که ساکن هستند کلاس‌هایی را برگزار کنند با فرمانداری‌ها هم رایزنی شد تا مکان‌های ورزشی که متعلق به آموزش‌وپرورش و سازمان ورزش و جوانان است در اختیار این مربیان قرار گیرد.
برای تحکیم بنیان خانواده چه‌کارها و برنامه‌هایی اجرا شده است؟
عبداللهی: در تحکیم بنیان خانواده برنامه جامع استان با همکاری ظرفیت‌های مردمی تدوین شد که به‌عنوان یکی از مصوبات سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان قم پیشنهاد دادیم تا مرکز تحکیم بنیان خانواده در سطح استان راه‌اندازی شود این مرکز جامعیت دارد و همه مسائل خانواده و قبل بعد و حین ازدواج را پوشش می‌دهد، جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و نظرات صاحب‌نظران وصول شده است و نگاه استاندار نیز مثبت است.
در کارگروه الگوی سوم زن مسلمان و حقوق و مسئولیت زنان جلساتی برگزار شده و سعی کردیم در الگوی سوم زن مسلمان دستگاه‌های اجرایی ورود پیدا کنند هم برای جامعه هدف و هم زنان شاغل در این دستگاه‌ها سلسله‌نشست‌های را داشته باشند تا جایگاه واقعی که اسلام برای زن قائل است در قالب کارگروه‌ها ارائه و در اذهان زنان نهادینه شود.
در بحث حقوق و مسئولیت‌های زنان گروهی از مجموعه دادگستری تشکیل شده است و در این کارگروه سلسله آموزش‌هایی برای زنان طراحی شده که سعی می‌کنیم به‌مرورزمان در سطح محلات و  مجموعه‌های مختلف این آموزش‌ها ارائه شود.
باتوجه‌به ساخت گرم‌خانه‌های مختلف در پایتخت برای بانوان که نتیجه مثبتی داشته در خصوص ساخت گرم‌خانه ویژه زنان در قم چه اقداماتی صورت‌گرفته است؟
عبداللهی: یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به قم ایجاد یک گرم‌خانه بود که با پیگیری‌های انجام شده با شهرداری و بهزیستی به‌خوبی تحقق پیدا کرده و پیشرفته است و خیلی بیشتر از آن مبلغی که در مصوبه سفر پیش‌بینی‌شده بود هزینه شد.
برای بازگشت زنان آسیب‌دیده به جامعه چه‌کارهای حمایتی از جمله اشتغال و مشاوره و مددکاری انجام شده است؟
عبداللهی: در بخش زنان آسیب‌دیده بازدیدهایی را از مراکز تحت پوشش بهزیستی و مجموعه‌های کمپ‌ها داشتیم زنانی که شناسایی شدند بخشی باید درمان شوند و سپس به ما معرفی می‌شود و یک اتصال بین کارآفرین موفق و زنان آسیب‌دیده برقرار کردیم که بتوانند اشتغالی برایشان ایجاد کنند و آموزش‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده است.
برخی از این بانوان آسیب‌دیده بعد از خروج از کمپ به مجموعه‌های کارآفرینی معرفی شدند و چند مورد هم مشغول به کار شدند.
از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم
عبداللهی: من هم از شما برای پیگیر دغدغه‌های بخش بانوان استان قم تشکر می‌کنم.

گفتگو از مرضیه مهدیلو



انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/42220
اخبار مرتبط

نظرات شما