رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم مطرح کرد؛

توصیه‌های تغذیه‌ای در روزهای گرم قم

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان قم گفت: از دیدگاه طب سنتی مصرف شربت سکنجبین، خاکشیر، تخم شربتی، تخم ریحان بدون شکر یا شکر خیلی کم یا استفاده از شیره انگور، شیره خرما، شیره توت و سه شیره در فصول گرم سال مفید است.

علی‌اکبر حق ویسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا اظهار داشت: مردم باید روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب و معاینات استفاده کنند و در فصول گرما مصرف آب در گروه سنی مختلف متفاوت است؛ اما به‌صورت میانگین باید بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز نوشیده شود، باتوجه‌به شدت گرما هوا میزان نوشیدن آب در طول روز تعریف می‌شود.
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان قم ادامه داد: برخی از غذاها هستند که مایعات بالایی دارند؛ مانند سبزی‌ها و میوه‌ها بیشترین میزان آب در خیار و کاهو وجود دارد، صیفی‌جات از جمله طالبی، خربزه و هندوانه نیز میزان آب بالایی دارند، البته در ابتدا توصیه به نوشیدنی آب سالم و سپس این میوه‌های آبدار می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین مصرف غذاهای آبدار که با وضعیت فرهنگی جامعه سازگاری دارد از جمله آب، دوغ و خیار، نان، ماست‌وخیار در روزهای گرم تابستان توصیه می‌شود. از دیدگاه طب سنتی مصرف شربت سکنجبین، خاکشیر، تخم شربتی، تخم ریحان بدون شکر یا شکر خیلی کم یا استفاده از شیره انگور، شیره خرما، شیره توت و سه شیره در فصول گرم سال مفید است.
حق ویسی بیان داشت: یکی از غذاهای سنتی قم در فصل تابستان آب، دوغ و سرکه که از آب، دوغ، یخ و نان تشکیل می‌شد و به‌مرورزمان سبزی، انگور، کشکش  و گردو به آن اضافه شد که از نظر تغذیه‌ای در فصل گرم سال مصرف نان و‌ ماست توصیه می‌شود.
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان قم تأکید کرد: آب دریافتی بدن با آبی که از بدن خارج می‌شود باید همخوانی داشته باشد آب به ترتیب از طریق ادرار، مدفوع و تعرق و صحبت‌کردن از بدن خارج می‌شود، آب دریافتی بهتر است به ترتیب با آب ساده، آب جوش ولرم شده، چای کم‌رنگ، دم‌نوش گیاهی، غذاهای آبکی مانند قیمه و قرمه‌سبزی و...، تأمین شود.
وی عنوان داشت: باتوجه‌به گرمای هوا شهروندان هنگام خروج از منزل حتماً آب، یا شربت به‌لیمو، شربت تخم شربتی و شربت به دانه با خودشان همراه داشته باشند تا دچار گرمازدگی و بی‌حالی ناشی از گرما نشوند، البته توصیه می‌شوند سالمندان و بیماران در ساعات گرم روز از منزل خارج نشوند و در صورت ضرورت در ساعات اولیه صبح از منزل خارج شوند.
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان قم خاطرنشان کرد: نور خورشید در ساعت ۱۱ تا ساعت ۲ بدترین تابش را دارد اگر در این ساعات از منزل خارج شدید از کلاه، عینک، کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/42567
اخبار مرتبط

نظرات شما