معاون وزیر آموزش و پرورش:

دوران طلایی کودکی را با آموزش‌های عجولانه تخریب نکنیم

معاون وزیر آموزش و پرورش در همایش موسسان کودکستان های استان قم اظهار کرد: کودکی فرصت طلایی ساخت جامعه و انسان سازی است که نباید با آموزش های عجولانه و زودهنگام آن را خراب کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مجتبی همتی فر معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در همایش موسسان و مدیران کودکستان های استان قم که در سالن همایش خانه علوم و فنون برگزار شد، افزود: با نگاه انسان شناختی به تربیت به ویژه تربیت کودک دو قطب را می توان درنظر گرفت؛ یک قطب که به لحاظ روانشناختی ریشه در افکار فروید دارد معتقد است ریشه همه تحولات در دوران کودکی است و خوبی و بدی ها به دوران کودکی برمی گردد که نگاه کودک محوری را رقم می زند.

وی ادامه داد: قطب دیگر کودکی را دوره کوچکی می داند، به نحوی که اهمیت خاصی ندارد و نگاه تربیت نیروی کار را دارد و تمرکز را به سمت دوران متوسطه می برد و هدف غایی آموزش و پرورش را تربیت نیروی کار و دانش آموز برای رفتن به دانشگاه می داند.

 همتی فر اضافه کرد: به این دو قطب اشکال جدی وارد است و هر دو رد می شود اما نگاه اسلامی هم وجود دارد که یک حد تعادل را در نظر می گیرد.

وی اظهار کرد: پذیرندگی، اثرپذیری و آمادگی در دوران کودکی بیشتر است و به تعبیر امام خمینی(ره) «کودکان و نوجوانان جدیدالعهد به ملکوت هستند» و در آن دوران آنجا اثرپذیری بیشتری دارند و به همین دلیل در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۶۷ این دوره را دوران پایه و اساس نامگذاری کردند.

در دوران کودکی نزدیکی به فطرت و اثرپذیری بیشتری وجود دارد

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تصریح کرد: دوران نوجوانی و جوانی هم مهم است اما در دوران کودکی باید زیرساخت ها را پایه گذاری کنیم زیرا نزدیکی به فطرت و اثرپذیری بیشتری وجود دارد اما برخی خطای بزرگی را مرتکب می شوند و آموزش های زودهنگام به شکل عجولانه که آرزوهای آنان است اما اقتضای سن کودکان نیست را از سر ناتوانی و نداشتن ابزار مناسب آغاز می کنند که متاسفانه این اقدام نادرست در برخی استان ها فراگیری بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه توان تربیتی ما کافی نیست و دستمان برای تربیت جوان و نوجوان به اندازه کافی پر نیست و توان ما به تربیت آنان نمی رسد به سراغ کودک بی زبان ابتدایی و پیش دبستانی می رویم که هیچ قاعده اسلامی و تربیتی از این نوع تربیت دفاع نمی‌کند.

وی تاکید کرد: تربیت اصلی بویژه در پنج سال نخست زندگی باید در خانه و خانواده شکل گیرد و کودکستان معین خانواده است و جایگزین آن نیست و کودک نباید از خانه و خانواده جدا شود.

همتی فر گفت: فرصت طلایی ساخت جامعه و انسان سازی در اختیار ما است لذا باید بدانیم به چه مواردی بپردازیم، چه اقداماتی انجام دهیم و به چه اقداماتی نپردازیم.

وی بیان کرد: پس از تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و کوتاهی آموزش و پرورش ایشان درسال ۹۲ گستره فعالیت های آموزش و پرورش را تحت عنوان سیاست های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش از مهدکودک و پیش دبستانی تا بدو ورود به دانشگاه مشخص کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه کسانی که مسوولیتی در این زمینه بر عهده داشتند اقدامات لازم را انجام ندادند و گویا متوجه اهمیت کار نبودند، همانطور که مسوولان مربوطه در سال ۶۷ متوجه نبودند و دوران متوسطه را با اهمیت می دانستند و در این سال ها ما از دوران پیش دبستانی غفلت کردیم؛ بنابراین با تذکر رهبری سازمانی شکل گرفت که متولی تربیت کودکان با هدف کمک به کیفیت و کمیت نسل است.

نگاه کسب و کاری در فضای تعلیم و تربیت قالب نشود

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما باید با نگاه تربیتی و مشارکت بخش مردمی و غیردولتی فعال شویم و البته مراقبت کنیم در فضای تعلیم و تربیت نگاه کسب و کاری قالب نشود و مربیان باصلاحیت به کار گرفته شوند و موسسین کودکستان ها خود را با ضوابط جدید وزارت آموزش و پرورش تطبیق دهند.

وی با تاکید براینکه دوران پیش دبستانی نیاز به تحول و به روز شدن دارد، گفت: حمایت و تسهیل گری، تدوین الگوهای درست آموزشی، تامین تجهیزات و ایمنی مناسب، تامین استانداردهای آموزشی و تربیتی، تامین زیرساخت ها، افزایش کمی و کیفی جمعیت، تسهیل گری برای فرزندآوری خانواده ها، توانمندسازی خانواده، توسعه مراکز و خدمات از وظایف ما است که پیگیر آن هستیم.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42738
اخبار مرتبط

نظرات شما