در یک‌صد و هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم؛

جدال در شورای شهر قم بر سر بازنشستگی شهردار

موضوع بازنشستگی شهردار قم از ۱۵ بهمن‌ماه امسال و مسئله صلاحیت یا عدم صلاحیت شرایط استفاده از تبصره‌های قانونی موجود در ادامه خدمت بازنشستگان، از جمله مباحث مورد مجادله و کشمکش امروز در جلسه شورای شهر قم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» یک‌صد و هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم دوشنبه با حضور اعضای شورا، شهردار و برخی از معاونان شهردار قم به‌صورت علنی آغاز شد.

 رئیس شورای شهر قم محسن محرری در ابتدای این جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و با اشاره به آمادگی و فعالیت‌های همه دستگاه‌ها و نهادها و مردم استان قم به مناسبت نیمه شعبان، بیان کرد: تشکل‌های مردمی و شهرداری قم به‌منظور برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن نیمه شعبان وارد میدان شده‌اند تا به همراه سازمان‌های تابعه، با رعایت مسائل امنیتی، بهداشتی و ترافیکی، میزبانی خوبی از زائران صورت پذیرد.

 وی به نزدیکی ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات شورای اسلامی و نخبگان رهبری اشاره و بیان کرد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم آذربایجان به‌مانند همیشه شور و نشاطی در مردم ایجاد کرده است و امیدواریم در سایه این رهنمودها، شاهد حضور پر شور مردم در انتخابات باشیم.

 در ادامه با پیشنهاد محرری، علنی و یا غیرعلنی برگزارشدن ابتدای جلسه امروز به رأی گذاشته شد که با رأی منفی اکثر اعضا، این امر منتفی شد و مجدد رئیس شورای شهر قم پیشنهاد ادامه جلسه شورا بعد از نماز ظهر و عصر را پیشنهاد داد که با رأی موافق اعضا به تصویب رسید.

 رئیس شورای شهر با اشاره مختصر به مسئله طرح بازنشستگی شهردار قم از سوی برخی اعضا، خواستار طرح این مسئله در جلسه نوبت دوم (بعد از نماز) شد و سپس غیرعلنی شدن جلسه شورا بعد از نماز را نیز به آرا گذاشت که این نیز با مخالفت اعضا روبه‌رو شد و به تصویب نرسید.

 حسین صابری از اعضای شورای اسلامی شهر قم در ادامه به قانون جدید بازنشستگی و آغاز بازنشستگی شهرداریم از ۱۵ بهمن‌ماه امسال اشاره و بیان کرد: شهردار قم تا این تاریخ مجوز کار در این مجموعه را داشته است و باید حکم بازنشستگی وی، ابلاغ می‌شد.

 وی ادامه داد: سید مرتضی سقائیان نژاد هیچ یک از شرایط هیئت‌علمی ممتاز کشوری را نداشتند و عملاً ۱۵ بهمن باید بازنشسته شوند.

 این عضو شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: همچنین بر اساس بخشنامه‌هایی که وجود دارد، عضو هیئت‌علمی بازنشسته می‌تواند به شکل پاره‌وقت تا ۱۰ ساعت با دانشگاه همکاری داشته باشد و علاوه‌برآن می‌تواند به‌عنوان مدرس یا عضو هیئت‌علمی در آموزش عالی غیردولتی فعالیت کند.

 سقائیان نژاد استاد تمام دانشگاه است

 رئیس شورای شهر قم نیز در پاسخ به این مسئله گفت: همه ما که اینجا نشسته‌ایم، مدافع قانون هستیم و با این که معتقد هستم شهردار قم باید تا پایان دوره ششم مجلس شورای اسلامی این شهر، باقی بماند، اما باز تابع قانون هستم و باید قانون اجرا شود.

 محرری افزود: طبق قانون نیز شهردار قم تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۴ از دانشگاه علم صنعتی اصفهان مأمور است.

 وی بیان کرد: از نظر ما تا چهارمین ماه سال ۱۴۰۳ حکم شهرداری سقائیان نژاد هیچ مشکل قانونی ندارد.

 وی تصریح کرد: شهردار قم عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان است و بر اساس قوانین موجود، پس از بازنشستگی طی سه نوبت یعنی سه سال متوالی با تصویب هیئت‌امنای دانشگاه مطبوع، امکان تمدید بازنشستگی وی وجود دارد.

 محرری تأکید کرد: بنابراین این، با تصویب هیئت‌امنای دانشگاه صنعتی اصفهان، حکم شهرداری سید مرتضی سقائیان نژاد به‌صورت قانونی روند خود را طی کرد.

 وی تأکید کرد: این تصویب در ۲ نوبت یک‌ساله انجام شده است؛ یعنی برای سال دوم نیز روند قانونی به‌صورت کامل انجام صورت پذیرفت.

 رئیس شورای اسلامی شهر قم یادآور شد: تصویب هیئت‌امنای دانشگاه مذکور، بر اساس عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه و اشتغال به تدریس وی انجام‌گرفته است.

 پانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ را زمان آغاز بازنشستگی سقائیان نژاد

 وی پانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ را زمان آغاز بازنشستگی سقائیان نژاد اعلام کرد و گفت: بااین‌وجود بر اساس قانون و تصویب هیئت‌امنای دانشگاه صنعتی اصفهان، وی می‌تواند تا پایان ترم تحصیلی سال آینده در سمت خود باقی بماند.

 رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: براین‌اساس، دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه مصوبه هیئت‌امنا، حکم مأموریت سقائیان نژاد را برای سال دوم، تا ۱۰ تیرماه ۱۴۰۳ صادر کرده است.

 محرری با اشاره به اینکه حکم جدید تمدید ابقای شهردار قم در دست اقدام است، گفت: در صورت تصویب این حکم برای سال سوم، شهردار قم یک سال دیگر نیز می‌تواند در سمت خود باقی بماند.

 

 انتقاد از نامه محرمانه رئیس شورا به وزارت کشور

 محمود مسگری یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز خواستار اعلام حکم تمدید اشتغال شهردار قم به شورا شد و گفت: رئیس شورا اسلامی شهر قم نامه‌ای محرمانه به وزارت کشور فرستاده که بدون اطلاع اعضا این امر صورت‌گرفته است.

 وی به بازنشستگی شهردار اسبق تهران درگذشته اشاره و بیان کرد: موارد مشابه در شهرداری‌های دیگر شهرها وجود داشته است که شهردار مأمور به خدمت با فرارسیدن زمان بازنشستگی‌اش، حکم پایان خدمت گرفته است.

 

 در آستانه انتخابات قرار نیست برای خودمان حاشیه درست کنیم

 محرری مجدد اعلام کرد که شخصاً حکم شهردار قم را پیگیری کرده است و افزود: در آستانه انتخابات قرار نیست برای خودمان حاشیه درست کنیم و ازاین‌رو نامه‌ای که به وزارت کشور ارسال شد، باید محرمانه انجام می‌گرفت تا بر اساس نظر این وزارت‌خانه از سوی رسانه‌ها نیز حاشیه‌ای ایجاد نشود و جو جامعه در آستانه انتخابات با چالش مواجه نشود.

 در ادامه، این بحث بازنشستگی شهردار قم به بعد موکول شد و رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم مجید اخوان به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداخت.

 وی گفت: تسهیلات مورد اشاره در این لایحه در کمیسیون تلفیق با رقم ۱۴ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان نهایی شده است و ۲۱۰ میلیارد تومان بالاتر از پیشنهادهای شهرداری است و در منابع و مصارف، بودجه سازمان‌ها در دست بررسی است.

 محرری نیز در این باره گفت: این رقم رشد ۴۵ درصدی نسبت به متمم و اصلاحیه سال ۱۴۰۲ دارد.

 وی با شاره به اینکه بررسی لوایح در کمسیون‌های شورا در زمان قانونی بررسی و نهایی شده است، گفت: از همه اعضای شورا کمال تشکر داریم که در زمان مقرر به این مهم اهتمام لازم را داشته‌اند.

 

 تغییرات اساسی در پروژه‌های شاخص مناطق هشت‌گانه

 سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه گفت: تغییرات اساسی در پروژه‌های شاخص مناطق هشت‌گانه اعلام شده است و در نظر داریم افرادی که در عضو کمیسیون نیستند، در صورت داشتن رأی و نظر مؤثر، بتوانند آن را ارائه دهند تا در صورت صلاحدید اعمال‌نظر آنان صورت گیرد.

 شبکه معابر خیابان‌های امام موسی صدر، کبیری، شهر قائم، ریل راه‌آهن رسالت، تقاطع حافظ، طراحی تقاطع شمال منطقه سه از کمربندی و اتصال آن به بزرگراه امام علی، ساخت شهربازی معارفی، تکمیل آتش‌نشانی و فرهنگسرای شهریار، آب‌های سطحی ایجاد کندرو محور آیت‌الله بروجردی، تأمین دسترسی ایمن به بیمارستان نور و تکمیل پارکینگ بنفشه از جمله موارد مورد اشاره وی بود که به توضیح هر یک از آنان پرداخت.

 سخنگوی شورای اسلامی شهر قم روح‌الله امراللهی نیز در ادامه بیان کرد: روز حمل‌ونقل عمومی امسال، یک هزار و ۴۰۰ نقشه به مردم معرفی کردیم که در آن ۱۶ خیابان اصلی شهر بن‌بست بود و امروز با بازگشایی عمار یاسر، ۱۳ خیابان بازگشایی شد که قدردانی بسیار دارد.

 میدان سپاه قفل است

 وی با اشاره به اینکه مردم چندین دغدغه دارند که طرح آن‌ها را از وظایف خود می‌دانم تا با فوریت پیگیری شود.

 اتصال بلوار عمار یاسر به میدان سپاه از جمله مواردی است که وی مورد اشاره قرارداد و گفت: امروز میدان سپاه قفل است و باید از محور رسالت به‌عنوان محور موازی استفاده کنیم و در کنارش پل دورشهر و ریل‌های راه‌آهن را جمع‌آوری کنیم تا به‌عنوان محور اصلی استفاده شود.

 وی افزود: میدان سپاه باید تقاطع غیرهمسطح شود و قبل تکمیل آن، باید محور فردوسی به‌صورت کامل بازگشایی شود.

 وی گفت: باتوجه‌به اضافه‌شدن زمین‌های ۵۶۰ هکتاری و ۴۰ هکتاری به شهرک پردیسان، بار ترافیکی هسته مرکزی شهر نیز افزایش پیدا می‌کند.

 بلاتکلیفی پنج‌ساله یک طرح

 امراللهی گفت: تقاطع محور کیوانفر با خیابان امام خمینی (ره) با ستون‌ها و شمع‌های آن اجرا شده و منتظر یک انحراف ترافیکی است و مصوبه‌های زیادی دارد.

 این عضو شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد که متأسفانه این مهم پنج سال بلاتکلیف مانده است.

 ۶ سال در منطقه ۶ هیچ پروژه‌ای اجرا نشده است

 امراللهی با انتقاد از اینکه در منطقه ۶ حدود ۶ سال است که هیچ پروژه‌ای اجرا نشده است، گفت: باید استانداری قم نسبت به پروژه خیابان شهید کیوانفر پاسخگو باشد و آغاز پروژه خیابان کیوانفر در دستور کار قرار گرفت

 وی در پایان یادآور شد: تقاطع میدان سپاه، حجم ترافیک بالایی دارد و اصلاح آن باید به‌فوریت در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه ترافیک آن تا به شهرک قدس نیز رسیده است.

 نوبت دوم جلسه امروز شورای اسلامی شهر قم پس از استراحت کوتاه و اقامه نماز ظهر و عصر مجدد برگزار شد.

 




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/47674
اخبار مرتبط

نظرات شما