گزارش قم فردا از توانمندسازی مددجویان؛

توانمندسازی مددجویان با محوریت اشتغال برای مبارزه با فقر

توانمندسازی مددجویان با محوریت اشتغال به‌عنوان اصلی‌ترین راه مبارزه با فقر و به‌عنوان تنها راه برون‌رفت آنها از چرخه فقر در این سال‌ها موردتوجه کمیته قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  مطالعات نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه اقتصادی در هر کشوری، اشتغال‌زایی و وانمودکردن افراد است که مهم‌ترین سازوکار و ابزار آن کارآفرینی و اشتغال‌زایی است.
کارآفرینی باعث کاهش بیکاری و افزایش درآمد در جامعه، افزایش بهره‌وری افراد، همچنین افزایش اعتمادبه‌نفس و خوداتکایی افراد می‌شود. عوامل زیادی بر ایجاد اشتغال و در نتیجه کم‌کردن فقر و نابرابری در سطح جامعه تأثیرگذارند، اما بدون شک، تسهیلات و اعتبارات نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند. اقتصاددانان همواره بر نقش اعتبارات و سرمایه در فرایند توسعه اتفاق‌نظر دارند.
توانمندسازی اصلی‌ترین راه مبارزه با فقر
از همین رو باید گفت که توانمندسازی مددجویان کمیته امداد و یا بهزیستی برای اینکه روی پای خود بایستند و نیازمند دریافت مستمری نباشند یکی از مباحث بسیار مهم است که در این سال‌ها به آنها اهمیت بیشتری داده شده است. البته باید گفت که خدمت به فقرا و ایتام توفیقی است که نصیب هر کسی نمی‌شود و این توفیق را باید قدر دانست.
درهرصورت باید گفت که توانمندسازی مددجویان تحت حمایت به‌عنوان تنها راه برون‌رفت آنها از چرخه فقر همواره موردتوجه کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است. تأکید ویژه این نهاد بر توانمندسازی با محوریت اشتغال به‌عنوان اصلی‌ترین راه مبارزه با فقر منجر به شکل‌گیری و توسعه روش‌ها و فرایندهای بعضاً منحصربه‌فردی گردیده است که برخاسته از دستورات دینی و مبانی اعتقادی و مبتنی بر تجارب ۳۲ساله آن بوده و از سوی بسیاری از سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای داخلی و خارجی موردتوجه قرار گرفته است.



بیش از ۸۵ هزار مددجوی کمیته امداد در کشور به خودکفایی رسیدند
جعفر صباغیان، قائم‌مقام رئیس کمیته امداد در جشن "بلندای همت" که به‌منظور خودکفایی ۱۰۰۴ خانوار تحت پوشش کمیته امداد قم در مجتمع حضرت معصومه (س) برگزار شد، با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش جز مهم‌ترین اهداف فعلی کمیته امداد امام خمینی ره است، گفت: بیش از ۶۰ درصد از این مددجویان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که باید برای آنان مشاغلی پیش‌بینی کرد تا در محیط خانه و کنار فرزندان خود مشغول باشند.
وی هدف از این مهم را دورنشدن از رسالت مادری‌ این زنان عنوان کرد و افزود: از اولویت‌های برنامه‌ریزی شده کمیته امداد، رسیدن به این هدف مهم است تا زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی بتوانند در منزل با شغلی آبرومند، برای خود و خانواده خود درآمدزایی داشته باشند.

جذب ۲۳ همت برای اشتغال مددجویان کمیته امداد سراسر کشور
همچنین دراین‌خصوص  مرتضی فیروزآبادی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی کشور گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۳ همت برای ایجاد اشتغال و پرداخت تسهیلات به افراد واجد شرایط در سراسر کشور سرمایه جذب شد.
وی با اشاره به اینکه برای این منظور در ابتدا ۳۵ همت در نظر گرفته شده بود، گفت: برای سال آینده ۳۰ همت در نظر گرفته شده است که امیدواریم با حمایت بانک‌های عامل این رقم تأمین شود.

درهرصورت یکی از اهداف کمیته امداد امام خمینی (ره) به‌منظور توانمندسازی مددجویان به‌ویژه در بعد اقتصادی، اجرای طرح‌های اشتغال و خودکفایی است تا در حد امکان از وابستگی یک‌سویه مددجویان به این نهاد جلوگیری نماید.
مأموریت اصلی کمیته امداد توانمندسازی مددجویان تحت پوشش است
از همین رو سید مرتضی بختیاری در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: دستور امام خمینی (ره) در راستای ایجاد نهادی برای رسیدگی به امور محرومان نشان از دغدغه‌های آن بزرگوار بر اساس معارف قرآنی و در جهت توجه به نیازمندان جامعه دارد.
وی ادامه داد: بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب، برنامه‌ریزی و تلاش در راستای توانمندسازی و ایجاد درآمد پایدار و خوداتکایی درعین‌حال رعایت کرامت انسانی افراد تحت پوشش را از جمله مأموریت‌ها و اهداف اصلی کمیته امداد امام خمینی (ره) است‌.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به بخش دیگری از رسالت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) ابراز داشت: کمک به ساخت و تعمیر خانه محرومان، ارائه خدمات درمانی، تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، انجام حمایت‌های مالی و معیشتی خانوارهای تحت پوشش، رسیدگی به مددجویان در حوادث غیرمترقبه همانند سیل و زلزله، ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی و همچنین ایجاد اشتغال از دیگر برنامه‌های کمیته امداد امام راحل است.
۴۲۰ هزار شغل برای افراد تحت پوشش ایجاد شد
وی با اشاره به آماری در خصوص میزان اشتغال ایجاد شده در این نهاد برای مددجویان گفت: در سال گذشته ۴۲۰ هزار شغل برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) ایجاد شد که این نهاد با اجرای طرح‌های مختلف در زمینه اشتغال‌زایی در کشور رتبه نخست را کسب کرد.
بختیاری، مردم را سرمایه‌های اصلی کمیته امداد برشمرد و گفت: تلاش همکارانمان در این نهاد انقلابی در جهت تقویت اعتماد روزافزون مردم به کمیته امداد است.



پرداخت ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در کمیته امداد قم
همچنین در این راستا حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدطاها مهری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه ۲۱ هزار ۶۱۲ خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) قم هستند، اظهار داشت: از این تعداد مجموع تعداد نفرات آن‌ها ۳۹ هزار و ۳۷ نفر است.
وی ادامه داد: مطابق قانون دهک‌های یک تا پنج، خدماتی مانند مسکن، فرهنگی، حقوقی و اشتغال را دریافت می‌کنند، به‌علاوه دهک‌های یک تا سه، کمک‌های معیشتی نیز دریافت می‌کنند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم با بیان اینکه کمیته امداد در پنج حوزه حمایت و سلامت خانواده، اشتغال و خودکفایی، مسکن و امور مهندسی، فرهنگی و توسعه مشارکت‌های مردمی فعالیت دارد، گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) در زمینه اشتغال و خودکفایی از یک میلیون شغلی که دولت سیزدهم برنامه ایجاد آن را داشته، ۵۰۰ هزار شغل را تقبل کرده است.
وی اضافه کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) قم ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال در نظر گرفته است که ۵۰ درصد از تسهیلات اشتغال و خودکفایی به‌صورت مددجویی و ۵۰ درصد غیر مددجویی است، یعنی افرادی که تحت حمایت کمیته امداد نیستند؛ اما در زمینه اشتغال نیاز به کمک دارند.
حجت‌الاسلام مهری خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش کسب‌وکار، ایجاد و توسعه مشاغل نوین و دانش‌بنیان، بازاریابی و فروش محصولات مددجویان، حمایت و پایدارسازی اشتغال مددجویان، کاریابی برای نیازمندان اقدامات متعددی صورت‌گرفته که در مجموع عملکرد کمیته امداد امام خمینی (ره) قم در این زمینه، اشتغال ۲۴۰ میلیاردتومانی بوده است.
وی با اشاره به همکاری با فعالان کسب‌وکار و برگزاری جلسات، گفت: هر کسی که به کمیته امداد مراجعه می‌کند ابتدا موضوع کاریابی را برای او پیگیری می‌کنیم و درصورتی‌که امکان آن نباشد به دنبال ایجاد کسب‌وکار برای فرد می‌رویم.
مدیرکل کمیته امداد استان قم با بیان اینکه برخی از متقاضیان تسهیلات اشتغال، شرایط دریافت وام را ندارند یا با تشخیص کارشناس ممکن است نتوانند اقساط آن را پرداخت کنند، به مراکز کاریابی معتبر معرفی و به کار گمارده می‌شوند که در دو سال گذشته ۸۸۸ نفر از مددجویان از طریق همین مراکز در کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی به کار مشغول شده‌اند.

درهرصورت امروز برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور باید به سمت اشتغال‌زایی پیش برویم که یکی از ابزار این موضوع مسئله کارآفرینی است. در این سال‌ها کمیته امداد در این مسیر گام‌های خوبی برداشته است و درصورتی‌که مددجویی توانایی کارآفرینی را داشته باشد او را در این مسیر همراهی کرده و امکانات و کمک‌های لازم را به او داده است و در صورتی هم که توانایی اشتغال‌زایی را نداشته باشد با مشاوره و آموزش او را شاغل کرده است تا این مددجو از چرخه مستمری‌بگیران و فقرا خارج شود.


انتهای پیام/160


گالری عکس
http://qomefarda.ir/47945
اخبار مرتبط

نظرات شما