قم فردا گزارش می‌دهد؛

عدم توازن در تولید و مصرف برق

با رسیدن به فصل گرم سال هشدارها در خصوص مصرف بهینه برق که بسیار بجا است شروع می‌شود؛ اما در کنار این توصیه‌ها باید تولید برق توسط انرژی‌های سبز و یا هسته‌ای بیشتر شود تا این کمبودها جبران شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» «مصرف برق سامانه‌های سرمایشی در فصل گرما در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیونی است»؛ این اظهارنظر مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر است.
مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در گردهمایی مدیران دفاتر حقوقی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیرو به ناترازی صنعت برق در ۳ بخش مالی، سوخت و تولید و مصرف برق اشاره کرد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد بخش‌های تولید، انتقال و توزیع برق را تحت‌تأثیر قرار داده است.
وی رشد شتابان مصرف (۵.۷ درصد در سال گذشته) را از دیگر چالش‌های صنعت برق عنوان کرد که باتوجه‌به رشد یک تا ۲ درصدی مصرف در کشورهای توسعه‌یافته، نیازمند تدبیر است.
به گفته وی، بخشی از رشد مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نوظهوری مانند ماینرهای غیرمجاز یا استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی اختصاص دارد.
مدیرعامل توانیر در ادامه از کاهش فعالیت تولیدکنندگان مجاز رمزارز از حدود ۳۵۰ مگاوات به کمتر از ۵۰ مگاوات خبر داد که به دلیل عدم بازدارندگی، راهکارهای قبلی مربوط به استخراج غیرمجاز است. وی در همین زمینه گفت: تاکنون ٨٠٠ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.
رجبی مشهدی ۳۲ هزار مگاوات مصرف برق سامانه‌های سرمایشی در کشور را معادل کل مصرف برق کشور مصر با ۱۲۰ میلیون نفر جمعیت ذکر کرد که نشان می‌دهد در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدررفت برق در این حوزه حاکم نیست.
بازهم با نزدیک‌شدن به فصل گرم سال اظهارنظر مسئولان در خصوص کافی‌نبودن برق تولیدی برای مصرف کشور و درخواست برای صرفه‌جویی و برخی برنامه‌ریزی‌های دیگر آرام‌آرام به گوش می‌رسد. هرچه این هشدارها فی‌نفسه خوب است؛ اما آیا بهتر نیست که بجای اینکه هر سال سخنان سال قبل را تکرار کنیم به فکر چاره باشیم.

انرژی خورشیدی یکی از راهکارهای مهم تولید برق
در خصوص تولید برق راهکارهای بسیاری وجود دارد که می‌توان با مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق آنها را در کشور اجرایی کرد. یکی از این راهکارها استفاده از برق سبز و یا انرژی‌های تجدیدپذیر که مهم‌ترین آن انرژی خورشیدی است.
در این راستا کشور توسط ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف اقداماتی انجام داده است؛ اما کافی نبوده و نیست. توسعه جهانی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سایه نگرانی‌های مرتبط با محدودیت سوخت‌های فسیلی و آثار منفی زیست‌محیطی، در دهه‌ها و سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته و باتوجه‌به کاهش هزینه‌های توسعه این انرژی رغبت به سرمایه‌گذاری در آن بیشتر شده است.
انرژی خورشیدی یکی از محبوب‌ترین اشکال انرژی سبز است. مصرف‌کنندگان پنل‌های خورشیدی را خریداری می‌کنند که به‌صورت استراتژیک در مکانی نصب شده‌اند که بتوانند نور خورشید را در طول روزدریافت کنند. نیروی تولید شده از پنل‌های خورشیدی را می‌توان برای روشنایی، گرم‌کردن آب و طبخ غذا استفاده نمود.



استفاده از انرژی خورشیدی در کشور مغفول مانده است
از همین رو سید محمد ارجمندزاده، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم در میزگرد صنعت برق و آب که در دفتر قم فردا برگزار شد با اشاره به اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در کشور مغفول مانده است، اظهار داشت: ما مزیت بسیار خوبی در حوزه انرژی تجدیدپذیر به‌ویژه در قم در حوزه انرژی خورشیدی داریم که تقریباً این موضوع در کشور مغفول مانده است. البته از سال گذشته اقداماتی آغاز شده و برنامه‌ریزی‌هایی صورت‌گرفته است تا بتوانیم از این ظرفیت خدادادی که ناتمام است استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر از انرژی خورشیدی و بادی به‌خوبی استفاده می‌کنند، گفت: در بخش‌های مختلف ظرفیت‌های بسیار ساده‌ای برای کاهش مصرف و بهینه‌کردن مصرف داریم به‌عنوان‌مثال  در حوزه خانگی اگر سیاست‌های نظام‌مهندسی ساختمان اجرا شود طبیعتاً ساختمان‌هایی با مصرف انرژی بسیار پایین خواهیم داشت.
معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم در ادامه با اشاره به نیروگاه‌های خورشیدی خانگی، گفت: این یکی از مزیت‌های استان قم است که باید از این ظرفیت استفاده کند. از سال ۱۳۹۴ نیروگاه‌های خورشیدی خانگی مطرح شد و  وزارت نیرو با برنامه‌ریزی که انجام داد نسبت به توسعه آن اقدام کرد.
ارجمندزاده عنوان کرد: انرژی‌های پاک  علاوه بر این که کمک می‌کند نیاز مصرف خود را جبران کنیم به کاهش آلودگی در حوزه تولید انرژی هم کمک می‌کند. نیروگاه‌های حرارتی باتوجه‌به سوختی که مصرف می‌کنند آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند که این نیروگاه‌های تجدیدپذیر قابلیت این را دارند که انرژی را تولید کنیم که انرژی پاک است.

برق هسته‌ای از مطالبات مهم رهبری
اما در راستای تولید برق باید نگاه ویژه‌ای به برق هسته داشته باشیم که چندین سال است یکی از مطالبات مقام معظم رهبری هم است. از همین رو باید گفت که کشورمان در حوزه بهره‌گیری از نیروی هسته‌ای در تولید برق نتوانسته از ظرفیت‌های موجود بهره چندانی ببرد درحالی‌که این موضوع در دنیا از اهمیت بسیاری برخوردار است و حتی کشورهای فقیر در این عرصه ورود جدی دارند.  
یکی از مطالبات رهبری انقلاب سهم ۳۳ هزار مگاواتی برق هسته‌ای در سبد صنعت برق کشور است که ابعاد مختلف آن نیاز به بررسی دارد. ایران هر ساله چند هزار مگاوات برق نیاز دارد. نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰۰۰ مگاوات برق را در صورت راه‌اندازی تأمین می‌نماید و احداث نیروگاه‌های دیگر برای رفع این نیازی ضروری است. این در حالی است که صنعت برق کشور یکی از بدهکارترین و عملاً از نظر اقتصادی، ورشکسته‌ترین صنعت کشور به شمار می‌رود.
از طرفی برای تولید میزان برق حدود ۱۹۰ میلیون بشکه نفت خام مصرف می‌شود که در صورت تأمین از طریق انرژی هسته‌ای سالیانه ۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهد شد.



توازن در تولید و مصرف برق با مدیریت در مصرف
به گفته متخصصان هر چند سرمایه‌گذاری و توسعه تولید برق باید در صدر اولویت‌ها باشد، اما بخش مهمی که نباید آن را فراموش کرد مدیریت مصرف است. دامنه این مدیریت مصرف که ابزارهای متفاوتی برای آن وجود دارد، مقوله تلفات شبکه توزیع برق و همچنین مصارف در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی، تجاری و کشاورزی را نیز در بر می‌گیرد. چرا که بخش تقاضا همواره سرعت رشد بیشتری نسبت به بخش تولیدی دارد که این آهنگ رشد باید به‌تناسب برسد.
 نمی‌توان نواقص عملکرد وزارت نیرو در بخش‌های مختلف صنعت برق را نادیده گرفت؛ هرچند این موضوع در کوتاه‌مدت ایجاد نشده است، اما آثار آن سریع‌تر از زمان پیش‌بینی‌شده نمایان شد. به همین دلیل می‌طلبد که مسئولین هرچه سریع‌تر به سمت توسعه تولید برق حرکت کنند.

در ساعات اوج بار مصرف را مدیریت کنیم
از همین رو ارجمندی، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم در میزگرد قم فردا عنوان کرد: ساعات اوج مصرف  روزانه حدود ساعت ۱۲ تا ۱۷ است و اوج بار شبانه نیم ساعت بعد از غروب آفتاب تا ساعت ۲۳ است. در این دو تایم انتظار است برنامه‌ریزی شود تا از وسایل پر مصرف؛ مانند ماشین لباسشویی، اتو و ظرف‌شویی استفاده نشود.
وی  ادامه داد: سعی شود در ساعات مصرف، کولر آبی روی دور کند قرار بگیرد؛ کولرهای گازی هم روی دمای آسایش یعنی ۲۵ درجه قرار بگیرد؛ در روز از نور طبیعی استفاده شود؛ محلی را ترکی می‌کنیم وسایل سرمایشی و چراغ‌ها را خاموش کنیم. وسایل آماده‌به‌کار حدود ۱۰درصد مصرف را دارد وسایلی که نیاز به استفاده ندارد بهتر است از پریز خارج شود.
ارجمندزاده گفت: رعایت این مسائل ساده باعث می‌شود صرفه‌جویی بزرگی رخ دهد که عدد قابل‌توجهی خواهد شد تا بتوانیم امسال و سال‌های آینده از بحران‌ها عبور می‌کنند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/48663
اخبار مرتبط

نظرات شما