کمبودهای قانونی نگهداری حیوانات؛

قوانین نگهداری حیوانات باید بازنگری شود

تعداد و اندازه سگ‌هایی که این روزها در خیابان‌ها، خودروها و آپارتمان‌ها می‌بینیم هر روز بیشتر و بزرگ‌تر می‌شود و این موضوع موجب نگرانی و ناراحتی بسیاری از هم‌وطنان شده است که می‌طلبد در قانون این موضوع بازنگری شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» حیوانات، موجوداتی هستند که خواه‌ناخواه، نقش انکارنشدنی در زندگی ما دارند. انسان برای بهبود کیفیت زندگی خود، برای هرآنچه که تأثیری در جریان روزهایش دارد، با تدوین چارچوب‌هایی، تلاش می‌کند تا امنیت و آسودگی خود را بیشتر کند. حیوانات‌ هم از این قاعده مستثنی نیستند.
این روزها حضور حیواناتی مثل سگ و گربه در خانه‌ها و آپارتمان‌ها مرسوم شده  اگرچه این موضوع سوغات فرهنگ غربی به کشورمان است؛ اما امروزه در حال تبدیل به یکی از عادت‌های خانواده‌های ایرانی شده است. بااین‌وجود همیشه افرادی هستند که با حضور حیوانات در آپارتمان‌ها به دلایل مختلف، مخالف‌اند. مخالفت این دسته از افراد با حضور حیوانات خانگی ای مثل سگ در آپارتمان در بعضی از موارد مورد حمایت قانون‌گذار بوده است و می‌توان بابت نگهداری سگ در آپارتمان به دادسرا شکایت کرد.

شکایت بابت نگهداری سگ در قسمت‌های مشترک آپارتمان
تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها آمده است که نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ساختمان ممنوع است. منظور از قسمت‌های مشترک آپارتمان، راه‌پله‌ها، پشت‌بام، راهرو ها، حیاط و پارکینگ است. هیچ‌کس نمی‌تواند در یک هیچ‌کدام از قسمت‌های مشترک آپارتمان، هیچ‌گونه حیوانی اعم از اهلی یا وحشی نگه دارد؛ بنابراین امکان شکایت بابت نگهداری سگ در قسمت‌های مشترک آپارتمان وجود دارد.

شکایت بابت نگهداری سگ در قسمت اختصاصی آپارتمان
اما آیا نگه‌داشتن سگ در داخل آپارتمان خودمان هم جرم است؟ در جواب باید گفت نگهداری از حیوانات خانگی مثل سگ در آپارتمان در صورت رعایت دو نکته مشکلی ندارد. اول اینکه حیوان باید از نظر بهداشتی سالم باشد؛ یعنی حیوان نباید ایجاد بیماری کند در غیر این صورت نگهداری آن در آپارتمان جرم است. علاوه بر این حیوان نباید منجر به سلب آرامش و آسایش سایر ساکنین ساختمان شود و در صورت ایجاد مزاحمت نگهداری آن غیرقانونی است. ازاین‌رو در صورت عدم رعایت دو ضابطه فوق، امکان شکایت بابت نگهداری سگ در قسمت اختصاصی آپارتمان نیز وجود دارد.



حضور سگ در آپارتمان می‌تواند مجازات داشته باشد
از همین رو محمد کرمی، وکیل دادگستری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به موضوع نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در واحدهای آپارتمانی، اظهار داشت: اگر شخصی در واحد شخصی خود حیوانی را نگهداری کند دچار خلافی نشده است و مسئول نیست.
وی ادامه داد: اگر همسایگان  بتوانند در خصوص ایجاد بیماری و سلب آسایش اعضا ساختمان توسط حیوانات خانگی را اثبات کنند، فردا نگهدارنده حیوان مرتکب خلاف شده است.
این وکیل در ادامه بیان کرد:  اگر کسی از افراد ساختمان مدعی شود که نگهداری سگ حتی در واحد شخصی نیز، بهداشت عمومی کل ساختمان را به هم می‌زند و بتواند آن را ثابت کند، شخص نگهدارنده حیوان تحت عنوان مجرمانه اقدام علیه بهداشت عمومی تعقیب مجازات می‌شود.
وی افزود: همچنین در صورت سروصدای غیرمتعارف حیوانی که در واحد شخصی نگهداری می‌شود و سلب آسایش همسایگان، این موضوع قابلیت پیگرد قانونی از سوی مراجع قضایی با عنوان مجرمانه «ایجاد مزاحمت و سلب آسایش عمومی» را دارد.
سگ گردانی در معابر جرم است
کرمی در ادامه با اشاره به قانون سگ گردانی در معابر عمومی، گفت: طبق نظر قانون‌گذار سگ گردانی در معابر عمومی کشور جرم است چرا که  باعث ازبین‌رفتن آرامش، آسایش و امنیت عده‌ای می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر سلب آسایش مردم چه در همسایگی و چه معابر عمومی باعث تجاوز به حقوق شهروندی می‌شود و قانون‌گذار در مواردی این اقدام را جرم می‌داند و کسی که حیوانات اهلی یا غیر اهلی را حمل کند به‌گونه‌ای که باعث رعب و وحشت دیگران شود قابل مجازات است و بدین سبب در ماده ۶۱۸ و ۶۳۸ برای این جرم از سه تا یک سال و یا ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.

تعداد و اندازه سگ‌هایی که این روزها در خیابان‌ها، خودروها و آپارتمان‌ها می‌بینیم هر روز بیشتر و بزرگ‌تر می‌شود و این موضوع موجب نگرانی بسیاری از هم‌وطنان و ساکنان آپارتمان‌ها شده است. 
وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم
از همین رو احمد وحیدی، وزیر کشور چند روز قبل در جلسه‌ای با اشاره به اینکه موضوع، اظهار داشت: در قانون درباره نگهداری حیوانات در آپارتمان کمبودهایی وجود دارد که باید قانون را تکمیل کنیم.
وی درباره خلأ قوانین درباره نگهداری حیواناتی مانند سگ در آپارتمان گفت: ما یک جاهایی قوانینی را داریم و مقرراتی وجود دارد، ولی در برخی موارد در قوانین مربوط به این موضوع کمبود داریم و این باید تکمیل شود.
وزیر کشور تأکید کرد: چون بعضاً ممکن است این‌گونه برداشت شود که تدوین قانون در این موضوع ممکن است یک آثار قضایی داشته باشد شاید این‌گونه تلقی شود که این یک لایحه قضایی می‌خواهد که این را باید با دوستان در قوه قضاییه بحث کنیم.
وحیدی یادآور شد: در برخی موارد درباره نگهداری حیواناتی مانند سگ، از مقررات عمومی می‌شود استفاده کرد، مثلاً فرض کنید در خودرو اگر بنا باشد راننده را به خودش مشغول کند حتماً مثل استفاده از موبایل می‌تواند تخلف محسوب شود و باید با آن برخورد شود.
وزیر کشور یادآور شد: نگهداری سگ در آپارتمان حتماً نباید برای دیگران مشکلی ایجاد کند و اگر موجب ایجاد اشکال شود با از نظر بهداشتی مشکلی ایجاد کند می‌توانیم با استناد به قوانین عمومی به موضوع رسیدگی کنیم. ولی به طور خاص در بعضی موارد در قانون کمبودهایی وجود دارد که باید قانون را تکمیل کنیم.

درهرحال طبق قانون آپارتمان‌ها، نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ساختمان جرم است و می‌توان از مرتکب شکایت کیفری کرد.
شکایت درباره نگهداری حیوانات در آپارتمان قابل‌پیگیری است
از همین رو مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه نیز در خصوص ایجاد مزاحمت نگهداری سگ‌ها در آپارتمان برای دیگر همسایه‌ها گفته بود که اگر نگهداری هر حیوانی در آپارتمان منجر به تعرض به حقوق دیگران شود، در صورت شکایت قابل‌پیگیری حقوقی است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/48919
اخبار مرتبط

نظرات شما