مدیرکل صمت قم:

۸هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی در بازار قم انجام شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در ۲ ماه نخست سال جاری بازرسان این اداره کل تعداد هشت هزار و ۲۰۸ مورد بازرسی از بازار استان انجام دادند که موجب تشکیل یک هزار و ۵۱۴ پرونده تخلف به ارزش بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اکبر ابدالی دراین‌ارتباط بیان داشت: بازرسی از نحوه فعالیت واحدهای اقتصادی در بازار قم به‌صورت منظم و مستمر توسط بازرسان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان صورت می‌گیرد و در این زمینه از ظرفیت نظارتی سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این حوزه نیز استفاده می‌شود.

 وی افزود: پرونده‌های تخلف تشکیل شده توسط بازرسان برای رسیدگی در اختیار مراجع قانونی قرار می‌گیرد و دراین‌رابطه تلاش شده تا روند بررسی شکایات به‌سرعت انجام و جرایم بازدارنده برای متخلفان صادر شود.

 وی ادامه داد: عموم مردم نیز می‌توانند دراین‌رابطه گزارش‌های خود را در خصوص تخلف‌های صورت‌گرفته از طریق سامانه ۱۲۴ به اطلاع بازرسان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان برسانند تا موضوع به‌سرعت رسیدگی شود.

 گفتنی است سامانه نظارتی ۱۲۴ به ۲ طریق گزارش‌های مردمی را دریافت می‌کند؛ نخست به‌صورت عامه است؛ یعنی کلیه شهروندان میٰتوانند با تماس با این سامانه تخلف اصناف را گزارش کنند، اما نوع دوم دریافت گزارش به‌صورت ناظران افتخاری خواهد بود که به‌صورت عمومی و تخصصی فعالیت می‌کنند، ناظران تخصصی افرادی هستند که ارتباط نزدیک‌تری با اداره صمت دارند و دوره آموزشی گذرانده‌اند.

 همچنین به‌منظور استفاده حداکثری از توان و مشارکت مردم برای رصد و کنترل بازار و به‌کارگیری افراد راغب در زمینه نظارت بازار، علاوه بر حضور بازرسان در جریان نظارت بر بازار استان، طرح ناظران افتخاری و انجام نظارت‌های نامحسوس، از ابتدای سال جاری در استان قم آغاز شده است.

 ناظران افتخاری کدی دارند که از طریق آن، در صورت مشاهده تخلف، به سامانه ۱۲۴ بر اساس ضوابط مراجعه می‌کنند و اسناد تخلف تصویربرداری شده صنف مربوطه را در این سامانه بارگذاری می‌کنند. گزارش‌های ناظران افتخاری به‌صورت هدفمند توسط بازرسان بررسی شده و پس از احراز تخلف توسط بازرس، پرونده به تعزیرات ارسال می‌شود.

 در بخش ناظران عمومی، همه افراد به‌عنوان ناظر عمومی می‌توانند مراجعه کنند و در صورت مشاهده تخلف، آن را به سامانه ۱۲۴ اعلام نمایند، بازرسان با دریافت گزارش تخلف، رسیدگی را آغاز می‌کنند، همچنین در مقایسه ناظر عمومی و تخصصی باید گفت که اگر فردی تخصصی در حوزه صنفی خاصی داشت، فقط در همان حوزه تخلف گزارش می‌دهد.

 لازم به ذکر است پیرو مصوبه ستاد تنظیم بازار استان قم، برای استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی و گروه‌های جهادی در امر نظارت بر بازار و مقابله با گران‌فروشی کالا و خدمات، ثبت‌نام ناظران - افتخاری به‌منظور همکاری با معاونت بازرسی و نظارت اداره کل صمت استان قم از طریق سامانه b۲n.ir/Nazerqom در حال انجام است.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/49120
اخبار مرتبط

نظرات شما