قم فردا گزارش می‌دهد؛

معلولان فراموش شده های مظلوم

معلولان در هر جامعه‌ای نیاز به توجه و حمایت دارند و در این میان در کشور ما نیز باید این توجه و نگاه روزافزون شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»   امام صادق علیه اسلام می‌فرماید: اِنْ رَأَیت الصِّفَّینِ قَدِ الْتَقَیا فَلا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزقِ فی ذلکَ الْیوْمِ؛ اگر در خط مقدم جبهه، درگیری شروع شد، باز هم کارکردن و طلب روزی را در آن روز ترک نکن؛ این نشان از اهمیت کار کردن و در واقع داشتن شغل برای هر کسی را می‌رساند.
 داشتن شغل مناسب برای هر کسی موجب ایجاد و تقویت اعتمادبه‌نفس شده و انگیزه زندگی را در افراد ارتقا می‌بخشد. حال این موضوع در افراد دارای معلولیت این موضوع بیشتر پررنگ‌تر است.
 طبق آمارهای منتشر شده ۱۰% از جامعه‌ی امروزی ما را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند؛ اما اگر در سطح جامعه اندک توجهی داشته باشیم خواهیم دید در جامعه کمتر معلولی در حال تردد است.
 همان‌طور که گفته شد حضور این افراد در امکان عمومی کم‌رنگ است؛ مثلاً کمتر به چشم می‌خورد که معلولین در سازمان‌ها و ادارات استخدام شوند یا مانند دیگر افراد جامعه شاغل باشند. با وجود جامعه‌ی ۸ میلیونی از افراد داری معلولین در ایران درصد بالایی از این افراد بیکار هستند و نقش یا انگیزه چندانی در زندگی ندارند.
 تحقیقات نشان داده است نداشتن شغل در افراد دارای معلولیت به‌مراتب تنش و فشار روانی بیشتری را برای آنها به همراه دارد و فرد با گذر زمان نسبت به جامعه و خانواده دلسرد و بی‌اعتماد می‌شود

 اولین آزمون استخدامی معلولان در قم
 قانون‌گذار با تصویب قانون کار و قانون معلولان شرایط استخدام و اشتغال‌زایی را برای افراد دارای معلولیت آسان‌تر کرده است از همین رو برای این افراد آزمون استخدامی در نظر گرفته شده است که دراین‌خصوص سید صادق میرئی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری آزمون استخدامی معلولان در گفتگو با خبرنگار سازمان بهزیستی استان قم ، تصریح کرد: اجرای قانون سه درصد سهمیه استخدام معلولان از مباحث مهم و مورد دغدغه جامعه توان‌یابان قم است که امسال پس از سال‌ها پیگیری، عملیاتی شده است.
  وبا اشاره به اشتغال ۱۷ نفر از جامعه معلولان در این اداره کل، خاطرنشان کرد: در قالب این آزمون استخدامی هشت نفر دیگر از این قشر به استخدام دستگاه‌های اجرایی در خواهند آمد.
  وی عنوان کرد: این آزمون هم‌زمان با سراسر کشور در استان قم نیز با حضور ۱۷۰ نفر از داوطلبان دارای معلولیت برگزار شد.
  وی افزود: داوطلبان حاضر در این آزمون که دارای کارت معلولیت از سازمان بهزیستی هستند، برای تصاحب شغل در ۱۵ دستگاه اجرایی به رقابت خواهند پرداخت. پس از برگزاری آزمون و طی مراحل اداری، افراد پذیرفته شده در این دستگاه‌ها مشغول به کار خواهند شد.

 درهرحال برگزاری این نوع آزمون‌ها هم امید به زندگی این افراد را در جامعه تقویت می‌کند و هم اینکه در جهت تحقق عدالت اجتماعی در جامعه گام مؤثری برداشته می‌شود.

انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/49124
اخبار مرتبط

نظرات شما