رئیس هیات شطرنج قم:

استعدادیابی دلیل کشف ورزشکاران نخبه است

کارشناس ورزش با اشاره به اهمیت وجود ورزشکاران نخبه در جذابیت رشته‌های ورزشی گفت:ورزشکاران نخبه که در سطوح حرفه‌ای یا آماتور به نهایت اجرا رسیده‌اند؛ اما اجرای این افراد همیشگی نبوده و برای حفظ جذابیت و تکاپوی بشری نیازمند ارتقا و معرفی علاقه‌مندان دیگر به این سطح است.

سمانه سلیمانی رئیس هیات شطرنج و کارشناس ورزش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  با اشاره به اینکه عامل نیروی انسانی باعث رونق یک مسابقه است اظهار داشت: همه ما در سطوح مختلف رویدادهای ورزشی اعم از بین‌المللی یا داخلی در رشته‌های مختلف به‌نوعی شرکت‌کننده بوده‌ایم، برخی مشاهده‌گر و تماشاچی، برخی دست‌اندرکار و عده‌ای به‌عنوان کادرفنی و ورزشکار، در کنار تمام عواملی که در برگزاری این نوع برنامه‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند عامل نیروی انسانی به‌عنوان مهره اصلی خودنمایی کرده و باعث رونق یک رویداد، مسابقه یا برنامه نمایشی ورزشی می‌شود.
 وی با اشاره به اهمیت وجود ورزشکاران نخبه در جذابیت رشته‌های ورزشی بیان داشت: در رأس هرم نیروهای انسانی ورزشکاران نخبه قرار دارند که در سطوح حرفه‌ای یا آماتور به نهایت اجرا رسیده‌اند. اما اجرای این افراد همیشگی نبوده و برای حفظ جذابیت و تکاپوی بشری نیازمند ارتقا و معرفی علاقه‌مندان دیگر به این سطح است. قاعده این هرم را ورزشکاران و علاقه‌مندانی تشکیل داده‌اند که پس از طی فرایندهای مختلف و بررسی‌های علمی یا حتی غیرعلمی به سطوح میانی و حتی عالی معرفی شده‌اند.

 کارشناس ورزش با اشاره به اهمیت استعدادیابی در ورزش گفت: چرخه قهرمان‌پروری همواره در حال تولید علم و محصول نهایی (ورزشکار) بوده و تا زمانی که حیات انسان بر این کره خاکی برقرار باشد این روند روبه‌رشد و ارتقا همواره ادامه‌دار خواهد بود و نیروی محرکه این چرخه، همواره استعدادیابی است.
 وی با اشاره به روند استعدادیابی افراد خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال ورزشکارانی را در سنین کودکی تصور کنید که بر اساس علاقه‌مندی خود یا والدین، و براثر تبلیغات و موجودیت علاقه خود در سطح شهر، به کلاس‌های آموزش شطرنج هدایت شده‌اند؛ روند استعدادیابی این افراد در سطوح مختلف در چند قدم (مانند یک هرم) قابل‌بیان است.
 رئیس هیات شطرنج با اشاره به مراکز آموزشی مورد تأیید عنوان کرد: در قاعده هرم که دارای بزرگ‌ترین بخش با بیشترین جمعیت است، افراد مراجعه‌کننده به طرق مختلفی (مسیرهای مختلف استعدادیابی عمومی) به مراکز آموزشی مورد تأیید فدراسیون ملی و هیئت‌های استانی مراجعه و طی دوره مقدماتی می‌نمایند.

 وی افزود: افراد ذکر شده پس از آشنایی با رشته و تطبیق انگیزه‌های خود، یا در همان سطح قاعده هرم اکتفا کرده و در کنار زندگی عادی این مهارت‌ها رو در سطح ابتدایی حفظ و استفاده می‌کنند یا در صورت حفظ یا افزایش انگیزه پشتکار بیشتری از خود بروز داده و در دوره‌های تخصصی‌تر شرکت خواهند نمود.
 سلیمانی با اشاره به روند استعدادیابی ادامه داد: جهت انتقال این افراد به بخش‌های میانی هرم، هیئت‌های استانی، افرادی که توانایی حفظ تمرکز بیشتر داشته، و توانایی توسعه قابلیت ذهنی و فکر خود را دارند را گزینش کرده و در مسابقات استعدادیابی شرکت می‌دهند.
 وی با اشاره به افراد در سطح میانی هرم استعدادیابی ورزش تصریح کرد: در سطح میانی این هرم جمعیت کمتر بوده، افراد می‌توانند با قابلیت‌هایی که کسب کرده‌اند در سطوح عمومی شطرنج (مسابقات استانی، دانشجویی و...) نقش‌آفرینی کرده یا به داشته‌ها اکتفا کنند ذهن خلاق و استراتژیک خود را به فضای شغلی و زندگی منتقل کنند، اما در صورت علاقه به توسعه بیشتر، برترین افراد از لحاظ عملکرد یا رتبه نهایی جزو تیم‌های منتخب رده‌های سنی هیئت استان قرار خواهند گرفت و می‌توانند تحت نظارت هیئت به مسابقات مختلف کشور و جام‌های گوناگون که دارای جوائز نقدی مختلفی هستند، معرفی می‌شوند.

 کارشناس ورزش با اشاره به سطوح بالای هرم استعدادیابی ابراز داشت: در نهایت سطوح بالای هرم، قهرمانان مسابقات مختلف کشور و پس از آن سطوح بین‌المللی و جهانی قرار دارند که با توسعه و حفظ قابلیت‌های ذهنی خود همواره بر تخت برتری تکیه زده و با ذهن برتر خود بهترین اتفاقات زندگی خود را رقم بزنند.
 وی با اشاره به استعدادیابی در شطرنج بیان داشت: در رشته شطرنج پس از طی استعدادیابی‌های عمومی و تخصصی، افراد با شرکت در مسابقات دارای رتبه (رنک) بین‌المللی خواهند شد و بر اساس محاسبات جهانی، با هر پیروزی، تساوی یا شکست شاهد امتیاز و رتبه ملی و جهانی خود در سایت فدراسیون خواهند بود
 رئیس هیات شطرنج با اشاره به مأموریت تعیین شده هیات‌های ورزشی از سوی فدراسیون‌ها اظهار داشت: فدراسیون‌های ورزشی، هیات‌های استانی را مأمور حفظ شرایطی پایدار برای نظارت بر آموزش و معرفی متقاضیان به سطوح بالاتر نموده تا این افراد پس از طی ادوار استعدادیابی شخصی و دسته‌جمعی به‌صورت عمومی در کلاس‌های آموزشی و کسب تخصص شرکت نموده و با حضور در استعدادیابی‌های تخصصی به‌صورت جشنواره یا یک برنامه دائمی به مسابقات تحت‌نظر فدراسیون هدایت شوند.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/49139
اخبار مرتبط

نظرات شما