قم فردا گزارش می‌دهد؛

عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری برای تردد معلولان

معلولین هم عضوی از این جامعه هستند و حق دارند تا باعدالت از امکانات رفاهی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه برخوردار باشند؛ اما عدم مناسب‌سازی شهر و ادارات و عدم ارائه خدمات مناسب مانع از این موضوع شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» محیط‌های شهری، فضای زندگی روزمره هر شهروندی است و باید توانایی پذیرش تمام افراد و تأمین خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد امروزه فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای افراد معلول و کم‌توان جسمی و حرکتی، دسترسی آنان به امکانات شهری را با مشکل مواجه کرده است.
نابسامان بودن فضاهای شهری و عدم انطباق آنها با نیازها و خواسته‌های این افراد سبب منزوی شدن آنها شده است، ازاین‌رو ساماندهی و مناسب‌سازی دوباره این فضاها در واقع بازگرداندن این افراد به زندگی اجتماعی و فعالیت دوباره است.
شبکه معابر سواره و پیاده از جمله مواردی است که با مناسب‌سازی آنها و قرار دادن تجهیزات و وسایل لازم می‌توان بسیاری از مشکلات و موانع حرکتی معلولان و کم‌توانان جسمی و حرکتی را مرتفع کرد از طرفی هم آسان شدن حضور این افراد در ادارات هم یکی از دغدغه های اصلی آنها می باشد که باید این مسئله هم در ادارات در نظر گرفته شود.

معلول بدون همراه نمی‌تواند در شهر تردد کند
از همین رو  روح‌الله ذوقی، کارآفرین و رئیس هیأت معلولین متوسل به ائمه اطهار در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مبلمان شهری برای تردد افراد معلول، اظهار داشت: یکی از نیازهای مهم در جامعه، مناسب‌سازی شهری برای معلولان است که هر دستگاهی طبق قانون وظیفه ۱۰ درصدی برای مناسب‌سازی را برعهده  دارد.
وی ادامه داد: قم ۱۰ درصد هم مناسب تردد معلولان نیست و بدون همراه امکان تردد برای معلولان وجود ندارد متولیان مناسب‌سازی شرایط یک معلول را درک نکردند وگرنه شرایط شهر این‌گونه نبود.
این معلول کارآفرین بیان کرد: شهرداری نگاه کند که یک فرد معلول با ویلچر آیا می‌تواند برای خرید به پاساژهای شهر برود؟ یا می‌تواند برای انجام امور اداری به ادارات قم رفت‌وآمد کند پایان کار همه این ساختمان‌ها را شهرداری می‌دهد اگر قانون به‌درستی اجرا شود نباید ساختمان‌های که مناسب‌سازی نشدند پایان کار بگیرند.
وی اضافه کرد: معلول سربار جامعه نیست؛ اما مسئولان این نگاه را دارند و تصور می‌کنند معلول سربار است، قوانین خوبی در زمینه معلولان وجود دارد؛ اما اجرا نمی‌شود، مسئولان حاضر نیستند از توانمندی معلولان استفاده کنند و فکر می‌کنند با دادن مستمری کار بزرگی می‌کنند.



عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری برای تردد معلولان
همچنین دراین‌خصوص مجید شکوری، مدیر انجمن ضایعه نخاعی استان قم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مشکل عدیده جامعه معلولان عدم حضور در جامعه است و علت اصلی آن عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری برای تردد معلولان است، اگر معلول بتواند در فضای بیرون از خانه به‌راحتی حضور پیدا کند هیچ‌گاه منزوی نخواهد شد.
وی ادامه داد: برای مناسب‌سازی کارهایی انجام شده است که در آینده شهری بدون مانع داشته باشیم، اما هنوز رفت‌وآمد برای معلولان سخت است، مناسب‌سازی شهر برای تردد معلولان مسئله مهمی است که باید تبدیل به فرهنگ شود وقتی معلول به بیرون از خانه بیایید نیازی به بسته‌های کمکی نخواهد داشت؛ زیرا خودش نیازهای خود و خانواده را تأمین می‌کند.
این معلول بیان کرد: ۱۵ سال است ستاد مناسب‌سازی فضای شهری در قم تشکیل شده است؛ اما خروجی آن راضی‌کننده نیست و نیاز دارد بیشتر از این پیشرفت کند. مسئولان یک روز خود را جای معلولان بگذارند و در شهر تردد کنند تا متوجه شوند چه مشکلاتی وجود دارد معلولان از وضعیت مناسب‌سازی قم راضی نیستند.

باوجوداینکه قانون مناسب‌سازی معابر برای معلولان از پشتوانه قانونی قدرتمندی برخوردار است؛ اما در مرحله اجرا دچار مشکل است و به‌درستی به آن پرداخته نمی‌شود. از همین رو باید مهندسان طراح و ناظر باید به مناسب‌سازی دقت کافی داشته باشند و از این مسئله مهم به‌راحتی عبور نکنند.
ضرورت مناسب‌سازی فضای شهر قم برای تردد معلولان
همچنین روح‌الله امراللهی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: بحث مجموعه مناسب‌سازی در فضاهای پیاده‌رو، بوستان‌ها، فضاهای عمومی شهر و مجموعه راه‌ها  به شکلی پیش‌بینی شود که امکان تردد نابینایان و دیگر معلولان جسمی روان‌تر شود.
وی ادامه داد:  اکثر خیابان‌های اصلی قم پیاده‌روسازی شده است و در داخل پیاده‌روها هم مسیر ویژه برجسته در نظر گرفته شده تا شهروندان نابینا بتوانند از این مسیرها برای تردد آسان‌تر استفاده کنند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم بیان داشت: در حد واسط بین دو پیاده رو در محل برخورد و اتصال یک کوچه به یک خیابان هم پیش بینی که شده سنگ فرش و آرام سازی می شود که هم خودروهایی که می خواهند وارد خیابان اصلی شوند و بالعکس سرعت خود را کاهش دهند هم شهروندان معلول و نابینا بتواند از آن فضا به آرامی عبور کند و با برجسته بودن آن فضا وضعیت برایش مشخص باشد.
عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان داشت: در مقایسه با دیگر کلان شهرهای کشور وضعیت محیط شهری قم برای تردد نابینایان در حد میانگین قرار دارد و هنوز نیاز به کارهای بیشتری است.

معلولان مانند سایر افراد حق دارند که به راحتی در فضاهای شهری  به ویژه معابر و پیاده روها تردد کنند و در این رابطه با مشکل و مانعی مواجه نباشند. رعایت نکردن قوانین مناسب­ سازی و رفع موانع معماری در سطح شهر مشکلات عدیده­ای برای افراد معلول، جانباز، افراد کم توان، سالمندان و ... ایجادکرده است که می طلبد مدیریت شهری در این زمینه ورود جدی تر داشته باشد تا برخی مشکلات این قشر از جامعه هم حل و آنها بتوانند راحت تر در جامعه تردد و نیازهای خود را رفع کنند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/49154
اخبار مرتبط

نظرات شما