دادستان عمومی قم خبر داد:

دستگیری فیشینگ‌کار حرفه‌ای بیش از ۲ هزار حساب‌بانکی

دادستان عمومی و انقلاب قم از دستگیری، تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست فیشینگ‌کار حرفه‌ای بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ حساب بانکی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غریب با اعلام این خبر افزود: متهم با درج آگهی کار در منزل در سایت نیازمندی‌ها و از طریق ارسال نرم‌افزار جعلی و مخرب استخدام فروشگاه‌ها و درگاه پرداخت جعلی، تلفن همراه قربانیان را هک و حساب بانکی آنها را خالی کرده است.

 وی با اشاره به اینکه پلیس فتا قم و بندر انزلی با رصد مستمر فضای مجازی موفق به شناسایی و دستگیری متهم در بندر انزلی با صدور دستورات قضایی دادیار شعبه ۱۶ دادسرای جرائم رایانه‌ای قم شدند گفت: این متهم در چند سال گذشته با هک گوشی قربانیان پس از نصب بدافزار جعلی استخدام در سازمان‌های دولتی، اطلاعات بیش از ۲ هزار کارت‌بانکی را به دست آورده است.

 وی گفت: متهم در ابتدا هدف‌های خود را در سایت نیازمندی‌ها با درج آگهی کار در منزل با عنوان بسته‌بندی خشکبار و استخدام در فروشگاه پیدا می‌کرد و با هدایت آنها به سمت صفحه شخصی تلگرامی برای ارسال شرایط استخدام و سوابق کاری با استفاده از چند سیم‌کارت اجاره‌ای اقدام به ارسال بدافزار فروشگاه اتکا و فروشگاه‌های مشابه برای آنان و هک گوشی آنان و دسترسی به اطلاعات و خالی‌کردن حساب‌های شخصی آنان کرده است.

 وی افزود: همچنین در سال‌های اخیر پس از دسترسی غیرمجاز به شماره شهروندان برای آنان پیامک فراخوان تجمعات اعتراضی و توهین به مقامات ارسال کرده است.

 حجت‌الاسلام غریب در مورد هدف متهم از ارسال پیامک‌های شرکت در اغتشاشات بیان داشت: متهم تصور می‌کرد با ارسال پیامک‌های توهین و تجمع از گوشی قربانیان به مخاطبان، آنها دیگر جرئت طرح شکایت قضایی را به دلیل ارسال این پیامک‌های مجرمانه نخواهند داشت.

 این مقام قضایی، کلاهبرداری رایانه‌ای، جعل و استفاده از داده مجعول رایانه‌ای، پول‌شویی، دسترسی غیرمجاز به داده‌ها، نقض تدابیر امنیتی، تولید توزیع و انتشار هر نوع ابزار الکترونیکی به‌منظور ارتکاب جرائم رایانه‌ای، توهین به مقامات، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار را از اتهامات مندرج در کیفرخواست این متهم عنوان و خاطرنشان کرد: متهم برای خالی‌کردن حساب‌های بانکی از دریافت شارژ و افزایش اعتبار کیف پول‌های در اختیار خود و خرید ارز دیجیتال استفاده می‌کرد.

 وی بر لزوم هوشیاری شهروندان در عدم استفاده از لینک‌های آلوده و جعلی با عناوین جذاب و فریبنده تأکید کرد و هشدار داد: مجرمان رایانه‌ای با هک گوشی قربانیان پس از نصب بدافزار یا پرداخت از درگاه جعلی به‌تمامی پیامک‌ها، شماره تماس‌ها، گالری و تمامی اطلاعات گوشی و فعالیت‌های بانکی آنان دسترسی داشته و امکان هرگونه فعالیت مجرمانه‌ای را خواهند داشت.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/49182
اخبار مرتبط

نظرات شما