قم فردا گزارش می دهد؛

دختران بدحجاب معذب!

امروز در جامعه با دخترانی مواجه می‌شویم که برخلاف عقاید خود پوشش نامناسب دارند تا جایی که خودشان از این پوشش معذب می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» چند وقت پیش برای خرید به یکی از بازارهای مراجعه کرده بودم بانوی محجبه‌ای را دیدم که در کنار دختر حدود ۱۸ساله خود که پوششی غیر از پوشش مادر خود داشت برای خرید به بازار آمده بود این دختر یک بلوز کوتاه که این روزها به‌عنوان مانتو فروخته می‌شود به تن داشت یک شال سر کرده بود که موهایش از پشت و جلو بیرون‌زده شده بود.

نکته‌ای که باعث جلب‌توجه من به این دختر شد معذب بودن او به‌خاطر پوششی که داشت بود، این دختر جوان مدام مانتوی خود را از پشت سر به پایین می‌کشید مدام پشت سرخود را نگاه می‌کرد موهای خود را می‌پوشاند، آستین‌کوتاه مانتو را به پایین می‌کشید بعد از چند دقیقه بی‌تفاوت می‌شد این معذب بودن ادامه داشت برای من سؤال شد وقتی خودش این پوشش را انتخاب کرده چرا این‌گونه معذب است این دختر در این لباسی که به تن داشت راحت نبود.

در این زمینه محمد رحیمی دستجردی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مبنای درونی کردن هنجارها و روابط متقابل اجتماعی افرادند که موجب کنترل و یا تغییر یک رفتار می‌شود یکی از متغیرهای مهم رفتار این است که چگونه به خواسته‌ها و انتظارات دیگران پاسخ دهیم.

تاثیر همسالان بر بد پوششی دختران 

رئیس مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی قم ادامه داد:  ازاین‌رو برخی از دختران در مواجهه با گروه‌های همسالان ناخواسته، از بیم انزوا و کنار گذاشته شدن توسط آن گروه همسال ممکن است خود را ملزم به رعایت و یا عدم رعایت رفتارهای آنان از جمله نوع پوشش آنان نماید.

وی تصریح کرد: الگوسازی در رفتار از طریق مشاهده و  تقلید، آموخته شده، سن، جنس و موقعیت‌های اجتماعی قرار می‌گیرد ازاین‌رو است که گاهی با وجود رعایت حجاب توسط مادران شاهد بدپوششی دختران همان مادران محجبه هستیم، برخی از اوقات در این خانواده‌ها  شاهد فرزندپروری سخت‌گیرانه هستیم کودکانی که در خانواده‌های سخت‌گیر رشد می‌کنند معمولاً مطیع هستند؛ اما گاهی شاهد رفتارهایی توأم با پرخاشگری و لجاجت از طرف آنها هستیم و کم‌کم در مقابل انتقادها بی‌تفاوت می‌شوند

رحیمی دستجردی خاطرنشان کرد: برخی از این دختران اظهار می‌کنند گاهی از نصیحت و مقایسه‌کردن خسته می‌شویم و علی‌رغم اینکه دوست نداریم؛ اما رفتاری برخلاف اعتقادات و باورهای خودمان انجام می‌دهیم و حسی توأم با لجاجت در درون ما به جوش می‌آید.

رئیس مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی قم تأکید کرد: والدین هم که لجبازی فرزندان را مشاهده می‌کنند که دیگر تحت‌تأثیر و تحت فرمان آنها نیستند و به طور مثال حجابی را که خانواده می‌پسندد مورداستفاده دختر خانواده نیست آنها را رها می‌کنند درحالی‌که فراموش می‌کنند که فرزندانشان به آنها احتیاج دارند و با تعامل و ارتباط بالاخره در نهایت این فرزندان به سمت رفتار صحیح می‌آیند؛ اما در آنجا به علت رهاکردن، فرزند جای والدین را  خالی می‌بیند.

وی افزود: گاهی دختران نوجوان و جوان علی‌رغم میل باطنی خود بدپوششی را برمی‌گزینند و از همسالان خود پاداش حمایتی و روانی دریافت می‌کنند و به علت این مشوق‌ها، کم‌کم از التزام به فرهنگ غالب جامعه (پوشش مناسب) چشم‌پوشی می‌کنند و شروع به توجیه رفتارهای ناصحیح  شهروندی خود می‌کنند.

والدینی که فلسفه حجاب را نمی‌دانند 

رحیمی دستجردی بیان داشت: گاهی نیز با والدینی مواجه هستیم که خودشان آگاهی کافی از فلسفه حجاب و عفاف و نقش آن در سلامت و آرامش فردی، اجتماعی،  روانی و خانوادگی را ندارند و قادر نیستند التزام و فلسفه حجاب و عفاف را برای فرزندان خود تبیین کنند و در خصوص سؤالات فرزندان در مورد حجاب و عفاف نمی‌توانند هادی و راهنما باشند؛ ازاین‌رو ذهن کنجکاو فرزند از سوی افرادی که دلسوز نیستند تسخیر می‌شود و چه‌بسا فرزند را به پوشش نامتعارف سوق دهند.

 در این میان نباید وظیفه مسئولان و متولیان فرهنگی و دینی فراموش شود اینکه چه‌کارهایی باید انجام می‌شد و انجام نشده و چه اتفاقی رخ‌داده که حتی یک نوجوان و جوان که به هنجارهای ارزش‌های اسلامی و ایرانی اعتقاد دارد حاضر نیز پوششی را که حتی خودش آن را نیز قبول دارد رعایت کند؛ اما در عوض لباسی بپوشد که به آن اعتقاد ندارد و او را دچار آزار و عذاب می‌کند و حتی تردد با آن لباس در شهر باعث معذب شدن او می‌شود.

کم کاری در تبیین فلسفه حجاب 

مسئله جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری فرمودند گستره بسیار زیادی در همه امور از جمله امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی،  مسائل بین‌الملل و حتی جبهه مقاومت دارد موضوع حجاب در اسلام و ایران نیز یک مسئله بسیار مهمی است که نیاز به جهاد تبیین دارد.

وقتی دشمن در میان همه گزینه‌هایی که وجود دارد به مسئله حجاب و عفاف زنان حمله کرده و با کلمات زیبایی مانند آزادی، حق و حقوق می‌خواهد زنان ایرانی را با خود همراه کند این یعنی موضوع حجاب بسیار فراتر از آن است که برخی از اندیشان تصور می‌کنند. 

اگر یک موضوع به‌صورت قلبی و ذهنی برای جوانان و نوجوانان تبیین شود در زمانه هجمه دشمن مطمئناً پیروزی با دشمن یار نخواهد بود؛ زیرا به‌درستی موضوع برای نوجوان و جوان تبیین و یا به‌اصطلاح جاافتاده است. 

موضوع حجاب دقیقاً یکی از مسائلی است که باید آن را به جوانان و نوجوانان دختر و پسر تبیین کرد، وقتی این مسئله تبیین شد در بحران‌هایی مانند فتنه سال ۱۴۰۱ دشمن نمی‌تواند به یکباره برای رسیدن به اهداف خود از سپر سادگی جوانان و نوجوانان و دختران استفاده کند.
 
زنان بدحجاب مخالف اسلام نیستند

معصومه آمره در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به دنبال تبیین این مسئله هستند که برخلاف ادعای رسانه­‌های برانداز، زنان ضعیف حجاب، مخالف اسلام و انقلاب نیستند؛ بلکه دل‌ در گرو فرهنگ دینی و جبهه انقلاب اسلامی دارند.

عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: این فرمایشات رهبری به معنای تساهل و تسامح شرعی نیست، واضح و مشخص است که رهبر معظم انقلاب، حجاب را یک "ضرورت شرعی" غیرقابل‌خدشه می‌دانند که "باید رعایت شود" و هیچ تردیدی در وجوب آن وجود ندارد، لذا در هیچ‌کدام از سخنرانی‌­هایشان از این موضع شرعی عقب‌­نشینی نکرده‌­اند و بالعکس از آن به‌عنوان یک امر مسلم و تردیدناپذیر یاد می­‌کند.

وی بیان داشت: به همین سبب نمی‌توان فرمایشات رهبری در مورد پس‌نزدن افراد بدحجاب را به معنای تساهل و تسامح شرعی یا بی­‌توجهی به واجبات دانست، اما بسیاری از بانوان ضعیف از حجاب در اجتماعات میلیونی جبهه انقلاب اسلامی همچون سالروز مراسم ۲۲ بهمن، تشییع پیکر شهید جمهور و شهدای خدمت و سالگرد شهادت سردار سلیمانی حضور پیدا می‌کنند و دل در گروه ایران اسلامی دارند.

آمره اضافه کرد: به نظر می‌رسد که با وجود همه تأکیداتی که در زمینه آسیب کشف حجاب یا  ضعیف حجاب بودن صورت‌گرفته است؛ اما هنوز مسئله آسیب‌ها و معضلاتی که برای خود بانوان و خانواده‌ها به وجود می‌آورد، به‌صورت صحیح تبیین نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان داشت: جامعه ما یک جامعه خانواده محور است «حفظ خانواده» باید گفتمان مؤثر بر تغییر رفتار خواهران کم حجاب باشد، برخی از این عزیزان با نوع پوشش خود در جامعه معذب هستند.

وی تأکید کرد: آنچه که ما باید در بحث حجاب دنبال کنیم این است که باید به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه کنیم، ایشان وقتی می‌خواهند یک گفتمانی را در جامعه جاری و ساری کنند، به‌خوبی ریل‌گذاری می‌کنند، مثلاً در بحث انتخابات، تقریباً در آستانه روزهای آخر انتخابات فرمودند اگر جمهوری اسلامی را هم قبول ندارید برای ایران بیایید رأی بدهید، حضرت آقا با این جمله دایره گفتمان را باز می‌کنند تا کسانی که ایران را قبول دارند تبدیل به ظرفیت شوند.

آمره ادامه داد: ما امروز باید در موضوع حجاب دایره گفتمان را باز کنیم، یعنی کسانی را وارد این گفتمان کنیم که در حالت طبیعی داخل گفتمان ما نمی‌آیند، ولی اگر به موضوعاتی مثل خانواده وارد شویم بسیاری افراد کم حجاب و بی‌حجاب هم منطق را قبول دارند و به ما خواهد پیوست.​​​​​​

گزارش از مرضیه مهدیلو 

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/49233
اخبار مرتبط

نظرات شما