مدیرکل انتقال خون قم خبر داد:

رشد ۱۵.۷ درصدی اهدای خون در قم

مدیرکل انتقال خون قم گفت: در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری میزان اهدای خون در این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۵.۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» مهدی پهلوانی روز جمعه به مناسبت روز جهانی اهدای خون افزود: در این مدت ۱۰ هزار و ۴۱۸ نفر به مراکز اهدای خون قم مراجعه کردند که از این تعداد، هشت هزار و ۳۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

 وی اضافه کرد: از تعداد افرادی که موفق به اهدای خون شدند، پنج هزار و ۵۶۳ نفر معادل ۶۴.۵ درصد شامل اهداکنندگان مستمر و ۲۵۱ نفر شامل ۳ درصد از اهداکنندگان خانم بودند.

 وی با بیان این‌که درصد بالایی از مصرف خون در مراکز درمانی از سوی خانم‌هاست، ادامه داد: بر اساس تحقیقات و سوابق قبلی خون خانم‌ها از ایمنی و سلامت بیشتری برخوردار است.

 به گفته پهلوانی، در طول این مدت، ۹ هزار و ۸۷۵ واحد خون و فرآورده‌های آن برای مصرف بیماران نیازمند به مراکز درمانی استان ارسال شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال، رشد سه‌درصدی نشان می‌دهد.

 به گفته وی، در این مدت سه هزار و ۳۱۷ واحد خونی به شبکه خون‌رسانی کشور ارسال شده که نسبت به پارسال، ۳۲ درصد رشد نشان می‌دهد و ۴۱ درصد بیش از تعهد اداره کل انتقال خون قم بوده است.

 وی بیان کرد: تقریباً هر ۹ دقیقه یک خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی استان استفاده شده است که اهمیت اهدای خون مستمر را نشان می‌دهد و لازم است شهروندان همیشه فرایند اهدای خون و اهدای خون داوطلبانه را در طول هفته از وظایف خود قرار دهند.

 ۱۴ ژوئن مصادف با ۲۵ خردادماه، به مناسبت تولد کاشف گروه‌های خونی به نام «کارل لندشتاینر» و به‌منظور قدردانی از اهداکنندگان خون و آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص اثرات مثبت این کار، از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان روز جهانی اهدای خون نامیده شده است.

 هر سال سازمان جهانی بهداشت شعاری را به همین مناسبت تعیین می‌کند، شعار امسال «من هستم، چون تو خون اهدا می‌کنی» است.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/49237
اخبار مرتبط

نظرات شما