مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم:

۱۳۱ هکتار از اراضی ملی در قم خلع‌ید شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: در طول سه‌سال گذشته و در دولت سیزدهم با اقدام‌های صورت‌گرفته برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، ۱۳۱ هکتار از اراضی ملی در قم خلع‌ید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» محمد شعاعی بیان داشت: در این مدت برنامه‌های متنوعی برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و کاهش تخریب و تصرف اراضی ملی در استان قم صورت‌گرفته که از جمله نتایج آن بازپس‌گیری ۱۳۱ هکتار این اراضی بر اساس قوانین و مقررات بود.

 وی افزود: در همین ارتباط طی سه سال گذشته عملیات گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی استان در سطح ۹۱۲ هزار و ۶۷۷ هکتار صورت گرفت و با متخلفان در زمینه استفاده غیرقانونی از اراضی ملی برخورد شد.

 وی ادامه داد: همچنین در این مدت عملیات کنترل حریق در سطح ۱۹۰ هکتار از عرصه‌های ملی استان انجام شد، برای کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی نیز اقدام‌های لازم در سطح یک هزار و ۴۱۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی قم صورت گرفت.

 شعاعی گفت: احیاء و بازسازی عرصه‌های تخریب یافته معدنی در سطح ۱۱۹ هکتار، ایجاد کمربند حفاظتی به وسعت ۲۲ هکتار، ساماندهی و کنترل چرای دام در وسعت ۴۲۷ هزار هکتار، کاداستر اراضی ملی و اخذ سند در سطح ۲۷۱ هزار و ۶۰۰ هکتار، پاسخ به استعلامات اراضی به وسعت پنج هزار و ۴۰۰ فقره و پاسخ به استعلامات معادن به تعداد ۲۸۴ فقره از دیگر موارد اقدام‌های انجام شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم طی سه‌سال گذشته بود.

 گفتنی است قم به دلایل مختلف از جمله کاهش منابع آبی در معرض خطر افزایش عرصه‌های بیابانی و ازبین‌رفتن پوشش گیاهی در مناطق مختلف است، بنابراین حفظ منابع طبیعی که منافع آن برای عموم جامعه است وظیفه همگانی به شمار می‌آید و این مسئولیت در استان قم به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و خطر گسترش عرصه‌های بیابانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 باتوجه‌به شرایط زیست‌محیطی استان و چالش‌هایی که طبیعت قم با آن مواجه است، اجرای هرگونه طرح توسعه‌ای در این استان باید با نگاه به نکات یاد شده باشد. در این مسیر به طور حتم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در کنار بهره‌گیری از امکانات دستگاه‌های اجرایی متولی برای حراست از منابع طبیعی استان موردنیاز است.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/49239
اخبار مرتبط

نظرات شما