قم فردا از اهمیت شبکه ملی اطلاعات گزارش می‌دهد؛

فرار از اختلال جهانی با سیستم‌های بومی

ایران از سال‌ها پیش به دلیل تحریم‌های غرب از دریافت خدمات مایکروسافت منع شده بود و از همان سال‌ها با ابتکار عمل جوانان و نخبگان کشور، سرویس‌های جایگزین بومی، در داخل طراحی و عملیاتی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  در چند روز گذشته اختلال جهانی اینترنت باعث شد بسیاری از مراکز مهم و بی‌اهمیت دچار مشکل شوند.
کسب‌وکارها از جمله بانک‌ها، خطوط هوایی، راه‌آهن، شرکت‌های مخابراتی، پخش‌کننده‌های تلویزیونی و رادیویی، و سوپرمارکت‌ها پس از مشاهده صفحه‌نمایش خطای صفحه آبی در ایستگاه‌های کاری ویندوز در سراسر جهان، آفلاین شدند. گفته می‌شود قطعی فناوری اطلاعات مایکروسافت مرتبط با شرکت امنیت سایبری Crowdstrike  خطوط هوایی، راه‌آهن و رسانه‌ها در سراسر جهان را دچار اختلال کرده است.
اما آن چیزی که در این میان مهم است ادامه فعالیت شرکت‌های ایران بدون کوچک‌ترین اختلال است. از همین رو  مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: ایران به دلیل تحریم‌ها، از سرویس‌های مایکروسافت استفاده نمی‌کند، سرویس‌های بومی از مدت‌ها قبل جایگزین سرویس‌های خارجی شده‌اند و تاکنون گزارشی از اختلال در ارائه خدمات نداشته‌ایم.
این مرکز با اشاره به اختلال پیش‌آمده در خدمات شرکت مایکروسافت، اعلام کرد: از بامداد روز جمعه، ۲۷ تیر به دلیل ایجاد اختلال در خدمات شرکت کرود استرایک/ CrowdStrike که یک شرکت امنیتی و همکار در مایکروسافت است، بسیاری کشورهای جهان در ارائه خدمات مختلف به مردم، دچار مشکل شده‌اند.
بر همین اساس، مرکز ملی فضای مجازی از ساعات اولیه بروز اختلال جهانی در سرویس‌های مایکروسافت فعال شد تا ارزیابی دقیقی از وضعیت داشته و وضعیت را مدیریت کند؛ اما تاکنون هیچ‌ آسیب یا اختلالی در ارائه خدمات به مردم گزارش نشده است. ایران از سال‌ها پیش به دلیل تحریم‌های غرب از دریافت این خدمات منع شده بود و از همان سال‌ها با ابتکار عمل جوانان و نخبگان کشور، سرویس‌های جایگزین بومی، در داخل طراحی و اکنون همان سرویس‌ها عملیاتی است.

شبکه ملی اطلاعات نوعی سازوکار برای مقابله با هجمه رسانه‌های نوین است
این در حالی است که سید مرتضی اسماعیلی طبا در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های آن، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات در واقع نوعی سازوکار زیرساختی برای مقابله و مواجه با رسانه‌های نوین است.
وی ادامه داد: رسانه ها بخصوص رسانه های نوین، مدرن و تعاملی مانند شبکه های اجتماعی هرروز نقش بیشتری در زندگی اجتماعی مردم ایفا می کنند بنابراین باید سازوکاری برای حفاظت و صیانت از مردم ایجاد شود. عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی خود را راه اندازی کرده اند. در واقع این مسئله نوعی مواجه زیرساختی با موضوع رسانه ها است.
اسماعیلی طبا در ادامه با اشاره به پیام‌رسان‌های داخلی، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف دیگر حاکمیت، حمایت و کمک به پیام‌رسان‌های داخلی است. باید پهنای باند شبکه‌های اجتماعی داخلی افزایش یابد و سرمایه‌ای برای افزایش زیرساخت‌ها در اختیار آنها قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای دیگر که بازهم به نوعی وظیفه حاکمیت است ارتقا سطح دانش و سواد رسانه ای جامعه است.



شبکه ملی اطلاعات مهم‌ترین بحث در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است
همچنین دراین‌خصوص رفیع‌الدین اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار ما اشاره به طرح‌های صیانت از حقوق کاربران و کودکان در فضای مجازی، اظهار داشت: در این موضوع مهم‌ترین مسئله شبکه ملی اطلاعات است.
وی ادامه داد:  متأسفانه امروز این بخش و موضوع اصلی را رها کرده‌ایم و خودمان را با شبکه‌های بیرونی مشغول کرده‌ایم.  امروز مردم، مدیران و سیاستمداران همه درگیر شبکه‌های اجتماعی خارجی هستند درحالی‌که مهم‌ترین موضوع شبکه ملی اطلاعات است.
این کارشناس رسانه بیان داشت: برخی از کشورها به این موضوع پرداخته و موفق به اجرای آن شده‌اند و برخی کشورها هم نتوانسته‌اند این موضوع را عملیات کنند و این نتوانستند دلیلی بر نخواستن نیست می‌خواهند ولی شاید توانایی آن را ندارند؛ امروز در کشور ما توانایی اجرایی‌شدن این موضوع وجود دارد.
وی افزود: ما فارغ از این که چه تصمیمی برای شبکه‌های اجتماعی خارجی گرفته می‌شود باید بتوانیم شبکه ملی اطلاعات و اینترنت داخلی را پرقدرت انجام دهیم. اینکه تأکید بر راه‌اندازی اینترنت داخلی و شبکه ملی اطلاعات وجود دارد این نیست که بگویم نمی‌توانیم با خارج ارتباط بگیریم و تعاملی داشته باشیم. در این موضوع امنیت و سرعت بسیار پراهمیت است.

امروز با وقوع اختلالات جهانی در اینترنت و قطعی در بسیاری از نرم‌افزارها و خروج بسیاری از کسب‌وکارها از حالت خدمات‌دهی به‌خوبی می‌توانیم اهمیت شبکه ملی اطلاعات را در کشور ببینم که امیدواریم این موضوع هرچه سریع‌تر عملیاتی شود البته در دولت سیزدهم به این مسئله اهمیت داده شد و اقدامات خوبی هم در این راستا صورت گرفت که باید در دولت فعلی تکمیل شود.


انتهای خبر /160


http://qomefarda.ir/49698
اخبار مرتبط

نظرات شما