قم فردا گزارش می‌دهد؛

دیپلماسی اقتصادی راه‌حل برون‌رفت از مشکلات

دیپلماسی اقتصادی عرصه‌ای است که دولت شهید رئیسی نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشت که باید دولت جدید هم در این عرصه ورود جدی برای پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» عمر واژه دیپلماسی اقتصادی در ادبیات ایران زیاد نیست و معنی این کلمه در واقعه اهمیت یافتن مناسبات اقتصادی در روابط خارجی، یکی از ابزارهای مهم برای پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه اقتصادی کشورها به‌حساب می‌آید. امروز دیپلماسی اقتصادی در جهانی‌شدن اقتصاد هر کشور اهمیت بسیاری دارد.

رسالت کلیدی دولتمردان گره‌گشایی از مشکلات است
از همین رو حجت‌الاسلام ملک‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه دولتمردان باید خود را در مقابل مشکلات تمام افراد جامعه مسئول بدانند، گفت: رسالت کلیدی دولتمردان گره‌گشایی از مشکلات مردم است که باید در این مسیر گام‌های مؤثری بردارند.
وی اضافه کرد: دولتمردان باید باروحیه جهادی و انقلابی همچون شهیدان خدمت به دنبال گره‌گشایی و حل مشکلات مردم باشند و در راستای اعتلای کشور و نظام اسلامی کوشش کنند.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده عنوان کرد: اعضای دولت برای حل مشکلات مردم باید جناح و باند را کنار بگذارند  و بدانند از فرصت که در اختیار آن‌هاست بسیار کوتاه است.

نگاه به رویکرد اقتصادی در نزد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کمتر از یک دهه قبل خود را در قالب مفاهیمی تازه و نوظهور نشان داد و درزمانی کوتاه رویکرد تازه‌ای برای بحث در حوزه دیپلماسی به دکترین روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران وارد شد. که این موضوع را در وزارت امور خارجه دولت قبل به‌خوبی لمس کردیم و دیدیم که وزیر امور خارجه در مسیر پیشرفت اقتصادی کشور چگونه تلاش می‌کرد.
پیروزی‌های دیپلماتیک دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی
این در حالی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین حامدی، امام‌جمعه پردیسان پیوستن ایران به بریکس را یک پیروزی مهم دیپلماتیک دانست و افزود: دولت در سیاست خارجی حرکت قابل قبولی داشته است و نگاه غیر غربی باعث شده که منافع ملی کشورمان در نظام جهانی حفظ شود.

در عصر جدید تغییر موضع دستگاه دیپلماسی به سمت رویکردهای مبتنی بر اقتصاد و تأمین منافع ملی از راه‌های مبتنی بر حوزه اقتصاد زمینه‌هایی را به وجود آورد که ضرورت ورود هدفمند به مبحث و مفهوم دیپلماسی اقتصادی در مرکز پروژه‌های حوزه سیاست خارجی و اقتصادی قرار بگیرد.

گسترش ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و علمی از وظایف دیپلماتیک است
از همین رو شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فعالیت دیپلمات‌ها در کشورهای دیگر، اظهار داشت: بر اساس قوانین بین‌المللی پنج وظیفه برای دیپلمات‌ها تعیین‌شده است.
وی ادامه داد: یکی از وظایف مهم یک دیپلمات و سفیر مذاکره با دولت میزبان است. مذاکره یکی از بخش‌های اصلی وظایف یک دیپلمات است به همین دلیل یک سفیر باید دانش کافی در زمینه‌های مختلف را داشته باشد.
این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: یکی از مأموریت‌ها و وظایف مهم دیگر یک دیپلمات و سفیر تلاش در جهت برقراری حداکثر رابطه دوستانه بین این دو کشور است.این روابط دوستانه باعث گسترش ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و علمی خواهد شد.

همان‌طور که گفته شد دیپلماسی اقتصادی، به مفهوم اولویت یافتن موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی، یکی از ابزارهای مهم در پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه اقتصادی کشورها به‌حساب می‌آید. ایران با اتکاء به ویژگی‌های ممتاز جغرافیایی، منابع سرشار طبیعی و نیروی جوان و تحصیل‌کرده در سال‌های گذشته به دنبال استفاده از این ظرفیت‌ها و امکانات در عرصه تعاملات اقتصادی جهان بوده است که این مسئله در دولت شهید رئیس بسیار پررنگ و مؤثر بود. ورود دولت آقای پزشکیان به این عرصه هم بسیار مهم است که باید با استفاده از نظر کارشناسی کارشناسان در این زمینه ورود جدی داشته باشد تا چرخ اقتصاد کشور روز به روز قوی‌تر شود.


انتهای خبر /

 
http://qomefarda.ir/50413
اخبار مرتبط

نظرات شما