قم فردا گزارش می‌دهد؛

نفوذ فرهنگ غربی در سریال‌های نمایش خانگی

این روزها سریال‌های نمایش خانگی در سکوها و پلتفرم‌های مختلف در حال عرضه است که نمایش برخی سریال‌ها باوجود ناهنجاری‌هایی مانند شوخی‌های نامناسب، الفاظ رکیک، پوشش‌های نامناسب، خشونت و... نشان از عدم نظارت براین سریال‌ها را می‌رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  این روزها نقش سریال‌های شبکه نمایش خانگی در سبد مصرف کالاهای فرهنگی خانواده پررنگ‌تر از قبل شده است. دسترسی آسان به نوع ارائه و حذف لوح‌های فشرده ازجمله دلایل استقبال از این سریال‌ها شده است. به‌ویژه که پای ستاره‌های سینما هم  به شبکه نمایش خانگی باز شد و بسیاری از کارگردان‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، با استفاده و بهره‌گیری از این چهره‌ها راه فروش آثار خود را هموار کرده‌اند.
عادی‌سازی سیگار کشیدن، شوخی‌های نامناسب، الفاظ رکیک، پوشش‌های نامناسب، خشونت و برخی موارد دیگر ازجمله ناهنجاری‌هایی است که امروز در سریال های نمایش خانگی به وضوح دیده می‌شود. همین مسائل باعث به‌وجودآمدن مشکلات فرهنگی در سطح جامعه خواهد شد.
تمام سریال‌های خانگی در یک پلتفرم عرضه می‌شود که امروز بر اساس اطلاعات منتشرشده، پنج ضلعی نمایش خانگی شامل فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت، تماشاخونه و روبیکا در حال پخش سریال‌های و محصولات غیرتلویزیونی هستند و طبق اخبار این پلتفرم‌ها با در ماه‌های آینده با سرویس‌های دیگری چون آی‌نت، ‌ایما، پلی، نبراس، شیدا و نمافیلم رقابت کنند که این نشان از افزایش پلتفرم‌های عرضه نمایش خانگی است.

انتقاد مجید مجیدی از عملکرد سکوهای نمایش خانگی
این در حالی است که مجید مجیدی، کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» با انتقاد از عملکرد سکوهای نمایش خانگی گفت: پلتفرم‌ها به‌عنوان آثاری مخرب بدون آنکه نسبتی با مردم، سینما و این کشور داشته باشند، گسترش‌یافته‌اند.
سازنده فیلم «بید مجنون» گفت: در جشن صد سالگی سینما در سال ۱۳۷۹ برگزار شد، هشدار دادم که صدای پای ابتذال دارد می‌آید و دیری نخواهد پایید که ابتذال پیکره سینما را دربر خواهد گرفت.
به گفته مجیدی، امروز شاهد این هستیم که پیکره سینما را ابتذال گرفته و پلتفرم‌ها به‌عنوان آثاری مخرب چه به جهت فرهنگی و چه به جهت هنری و در قالب هر ساختاری که آن را بنامیم، بدون آنکه نسبتی با مردم، سینما و این کشور داشته باشند، گسترش‌یافته‌اند که نسبتی با آرمان‌ها و اندیشه و فرهنگ بومی و هویتی ما ندارند، سینمایی که شاید اقتباسی از سریال‌ها یا فیلم‌های خارجی باشد.

امروز شبکه نمایش خانگی تبدیل به گذرگاهی برای عبور سریال‌ها و فیلم‌هایی که با ساختار و قواعد اخلاقی و عرفی ما تناسب ندارد شده است که نیازمند رصد و نظارت دقیق و درست توسط متولیان امر و ایجاد چارچوب برای تولید در این عرصه است. البته نظارت محتوا و پخش و حتی مجوز  این سریال‌ها بر عهده صداوسیما گذاشته شد اما گویا این موضوع همچنان مغفول مانده است.


برخی تولیدات شبکه خانگی و آگهی‌های بازرگانی در مغایرت بافرهنگ است
این در حالی است که مرتضی اسماعیلی طبا، کارشناس فرهنگ و رسانه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تولیدات شبکه‌های خانگی، اظهار داشت: اخیر استفاده ابزاری از زنان در آگهی‌های بازرگانی صداوسیما رایج شده است که باید مراقبت کرد دراین‌خصوص دقت بیشتری شود تا به جایگاه والایی که  مکتب اسلام برای زنان قائل است، خدشه‌ای وارد نشود.
وی ادامه داد: در سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود هم در روابط زن و مرد  و هم پوشش‌ها باید ارزش‌های دینی و ملی بیشتر رعایت شود در غیر این صورت این سریال‌ها  به حجاب و عفاف جامعه آسیب جدی وارد خواهد کرد.

نفوذ فرهنگ و تفکر غربی در رسانه داخلی
همچنین در این خصوص رفیع‌الدین اسماعیلی، استاد دانشگاه گفت: با توجه به نفوذ فرهنگ و تفکر غربی در رسانه‌های داخلی، متأسفانه از برهه‌ای این موضوع بسیار گسترش پیدا کرد. ابتدا این مسئله در سینما مطرح و کم‌کم وارد رسانه ملی شد و آرام‌آرام تبدیل به یک امر عادی شده است، امری که برگرفته از نگاه و تفکر غربی است.
این  پَژوهشگر عرصه رسانه خاطرنشان کرد: امتداد این موضوع در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رخ داد و استفاده ابزاری از زنان وارد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شد.

درهرحال همان‌طور که گفته شد عادی‌سازی برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی در سریال‌های نمایش خانگی می‌تواند باعث بروز برخی بزهکاری‌ها در سطح جامعه باشد. خشونت، خیانت، الفاظ رکیک، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، پوشش‌های نامناسب و... از مسائلی است که در سریال‌های نمایش خانگی شاهد آن هستیم که نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی را می طلبد هرچند که امروز افزایش سکوهای نمایش خانگی کنترل و رصد را سخت‌تر خواهد کرد.
پس مسئولین و متولیان باید به این عرصه اهمیت بیشتری دهند تا در آینده تبدیل به مشکل بزرگی برای جامعه نشود. هرچند دیر شده است؛ اما باید از همین امروز به فکر این فضا باشیم.


انتهای خبر /160

 
http://qomefarda.ir/50508
اخبار مرتبط

نظرات شما