کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی مطرح کرد:

ارتقا یادگیری و تمرکز کودک با استقلال

کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی با اشاره به اهمیت تمرکز در ارتقا سطح آگاهی و یادگیری کودکان، گفت: بهترین کار در این خصوص برای مربیان و والدین مخصوصاً برای کلاس اولی‌ها این است که کم‌کم کمک کنیم که استقلال نسبی را در کارها و مهارت‌ها پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» تقریباً تمام کشورهای جهان روزی را تحت عنوان روز کودک نام‌گذاری کرده‌اند. در کشور ما ۱۴ تا ۲۰ مهرماه به‌عنوان هفته ملی کودک شناخته‌شده که هدف از این نام‌گذاری فقط جشن گرفتن برای کودکان نیست بلکه فرصتی برای ایجاد تغییر و آگاهی در سطح کشور است. باید گفت هفته ملی کودک بهانه‌ای است که حقوق کودکان را به خودمان یادآوری کنیم، آن‌ها را درک کنیم و برای کودکانی که شاید تنها از روی ناآگاهی اطرافیان متحمل رنج می‌شوند چاره‌ای بیندیشیم.
در هفته ملی کودک ارتقاء سطح آگاهی و یادگیری حداقل یک مهارت تربیتی توسط والدین، مربیان و مسئولین عهده‌دار امر تربیت کودکان لازم است تا از اختلالاتی که زندگی کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد جلوگیری شود.
کودکان مانند خمیربازی هستند که خانواده و جامعه به افکار آن‌ها شکل می‌بخشد، آموزش صحیح خانواده قبل و بعد از تولد فرزند موجب سلامت روان و جلوگیری از ناهنجاری‌های روان‌شناختی کودک می‌شود و یکی از اختلالاتی که بعضی از کودکان در هنگام ورود به پایه ابتدایی با آن درگیر هستند، عدم تمرکز در یادگیری است.

ارتقا یادگیری و تمرکز کودک با استقلال
از همین رو معصومه طاهری، کارشناس گفتاردرمانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت تمرکز در ارتقا سطح آگاهی و یادگیری کودکان مخصوصاً این روزها که شروع سال تحصیلی است، اظهار داشت: بچه‌های امروزی وابستگی زیادی به والدین دارند و حس استقلال کمی دارند.
وی ادامه داد: بهترین کار برای مربیان و والدین مخصوصاً برای کلاس اولی‌ها این است که کم‌کم کمک کنیم که استقلال نسبی را در کارها و مهارت‌ها پیدا کنند و ازلحاظ عاطفی نیز کمتر به والدین وابستگی داشته باشند.
این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی در ادامه با اشاره به دغدغه برخی خانواده‌ها در خصوص بیش فعالی فرزندان، گفت: بیش فعالی همان‌طوری که از نامش پیداست یعنی کودکی بیشتر از سن خود فعالیت داشته باشد.
وی اضافه کرد: متأسفانه اغلب دانش آموزان به دلیل نوع تغذیه و تحرک کمتر به خاطر خانه‌های آپارتمانی دچار این مشکل هستند که  والدین باید این دو مورد را کنترل کنند.
طاهری خاطرنشان کرد: والدین باید از دادن غذای محرک زا مانند انواع فست فودها، ادویه جات و شیرینی‌های مصنوعی  اجتناب کنند و همچنین تفریحات سالم برای تخلیه انرژی کودک و خواب خوب و محیطی دور از تشنج و استرس را برای کودک فراهم کنند.
وی تصریح کرد: اگر با این موارد برطرف نشد و معلم نیز مدام از بلند شدن‌های مکرر دانش‌آموز شکایت کرد، در این صورت کودک نیازمند ارجاع به مشاوره و روانشناس است ‌و در موارد بیشتر نیازمند ارجاع به روان‌پزشک کودک می‌باشد.


انتهای خبر /160

 
http://qomefarda.ir/50886
اخبار مرتبط

نظرات شما