قم فردا گزارش می‌دهد؛

سرنوشت نامعلوم پروژه ریل‌های متروکه

پروژه ساماندهی ریل‌های متروکه مصوبه سفر اول رئیس‌جمهور شهید به قم بود که همچنان با بروز برخی مشکلات که با هماهنگی بین دستگاه‌ها به‌سرعت می‌تواند رفع شود در بلاتکلیفی باقی‌مانده و باعث نارضایتی شهروندان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» در استان پروژه‌هایی وجود دارد که به‌صورت لاک‌پشتی حرکت می‌کند و سالیان سال طول می‌کشد تا به بهره‌برداری برسد و در این سال‌ها سوهان روح مردم می‌شود و در برخی موارد هم مشکلات و معضلات بسیاری برای مردم آن منطقه ایجاد می‌کند.
پروژه‌هایی مانند مترو، منوریل، فرودگاه ازجمله پروژه‌هایی است که گویا از ابتدا کلنگ آن‌ها را با بلاتکلیفی بر زمین زده‌اند و باگذشت سال‌ها و تغییر دولت‌ها و مسئولین استان بازهم برمدار بلاتکلیفی و پیشرفت ناچیز حرکت کرده‌اند. همچنین پروژه‌های دیگری هم در سطح شهر وجود دارد که علاوه بر بلاتکلیفی باعث بروز مشکلات فراوانی برای مردم شده‌اند مانند پروژه شهید کاظمی و یا پروژه جمع‌آوری ریل‌های متروکه که کمترین مشکل آن‌ها ایجاد گردوغبار برای مردم باشد.
ریل‌های متروکه‌ای که ۷ کیلومتر آن کنار بلوار امام رضا (ع) بی‌استفاده رهاشده و ۸ کیلومتر دیگر هم از ایستگاه مرکزی تا ایستگاه جمکران بود و هیچ قطاری از این ریل‌ها عبور نمی‌کرد در سال‌های قبل به دلیل اینکه یکی از مطالبات مردم بود، مسئولین اراده کردند و در جریان سفر رئیس‌جمهور شهید به قم در سال ۱۴۰۰ این موضوع را مطرح و به‌عنوان یک مصوبه در نظر گرفته شد.
درهرحال بعد از پیگیری‌های فراوان ابتدا ریل‌های متروکه کنار بلوار امام رضا و سپس ریل‌های ایستگاه مرکز تا جمکران جمع‌آوری شد اما در ادامه دچار مشکلاتی گشت که موجب توقف این پروژه تا به امروز شده است که مسئولین استان پیگیری حل آن بوده و هستند اما تأخیر در هماهنگی و حل این مشکل باعث نارضایتی مردم در این مناطق شده است.

جمع‌آوری ریل متروکه تنها با همکاری اداره کل راه و شهرسازی میسر است
از همین رو حسین صابری، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم در جلسه شورا با اشاره به موضوع جمع‌آوری ریل متروکه، گفت: مسئله جمع‌آوری ریل متروکه تنها با همکاری اداره راه و شهرسازی حل می‌شود و باید برای برطرف‌کردن نارضایتی مردم از گردوغبار ایجادشده اقدامی اجرایی انجام شود.
واگذاری معوض پروژه بهسازی مسیر ریل متروکه در قم همچنان بلاتکلیف است
همچنین در این خصوص  عباس حلوایی‌زاده در جلسه قرارگاه عملیاتی بررسی وضعیت پروژه‌های کلان شهرداری قم، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای پروژه ساماندهی ریل‌های جمع‌آوری‌شده، بیان کرد: روند اجرای این پروژه در نخستین سفر رئیس‌جمهور شهید به قم آغاز شد و قرار بود ۸۰ هکتار از اراضی پردیسان برای معوض املاک در مسیر پروژه از طرف وزارت و اداره کل راه و شهرسازی اختصاص یابد.
وی بابیان اینکه شهرداری با توجه به مصوبات سفر فعالیت عمرانی را آغاز کرد، افزود: همچنان اراضی موردتوافق برای معوض واگذار نشده است ولی شهرداری جمع‌آوری ریل و طراحی مسیر را انجام داده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تأکید بر اینکه پیمانکار شهرداری باوجود هزینه بالا، تجهیز کارگاه را انجام ولی تاکنون در چندین نوبت کانکس پیمانکار جمع‌آوری‌شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون سه مرحله پروژه متوقف و کانکس پیمانکار جمع‌آوری‌شده است.
حلوایی‌زاده تأکید کرد: باید با هماهنگی دستگاه قضائی جلوی تعطیلی کارگاه گرفته شود تا معارضان ملکی با توجه به تعهدات اداره کل راه و شهرسازی سبب تعطیلی کارگاه نشوند و باید معارضان بدانند زمینی واگذار نشده که بخواهیم پاسخگوی معارضین باشیم.

با تمام این اتفاقات و افزایش نارضایتی مردم نسبت به وضعیت ریل‌های جمع‌آوری‌شده، جلساتی در بین دستگاه‌های استان برای رفع معارضات برگزار شد که درنهایت تصمیماتی در این خصوص گرفته شد.
ریل متروکه قم در مسیر ساماندهی
از همین رو سید مرتضی سقائیان نژاد در جلسه شورای مدیران شهرداری قم که در مهرماه سال جاری برگزار شد اظهار کرد: شهروندان نسبت به وضعیت ریل راه‌آهن جمع‌آوری‌شده در سطح شهر قم نارضایتی دارند و این موضوع برای مجموعه مدیریت شهری بسیار اهمیت دارد.
وی با اشاره به تصمیمات سفر رئیس‌جمهور شهید به استان قم در واگذاری معوض به شهرداری برای بهسازی مسیر ریل متروکه افزود: شهرداری قم پس از جمع‌آوری ریل و تهیه طرح برای بهسازی مسیر، تاکنون دومرتبه اقدام به تجهیز کارگاه برای آغاز عملیات عمرانی کرده، اما مالکان با اقدام قضائی این کارگاه را جمع‌آوری کرده‌اند.
شهردار قم با اشاره به رایزنی‌های مستمر با دستگاه‌های مربوط در این زمینه عنوان کرد: با محوریت استانداری قم مذاکراتی انجام‌شده و قرار است متولی رفع معارضان ملکی، اداره کل راه و شهرسازی استان قم باشد.
سقائیان نژاد با اشاره به امضای صورت‌جلسه‌ای در این زمینه برای مراجعه مالکان به این نهاد و حل این معضل تأکید کرد: باتوجه‌به تصمیمات جدید لازم است فرایند عمرانی پروژه هر چه سریع‌تر آغازشده و پیمانکار وارد اجرا شود.
شهردار قم تصریح کرد: باتوجه‌به هزینه چند هزار میلیارد تومانی برای تملک این مسیر که از عهده شهرداری قم خارج بود، نمی‌توانستیم درگذشته وارد عمل شویم، اما با توافق جدید باید هر چه سریع‌تر اقدامات برای رفع نارضایتی مردم آغاز شود.

حل مشکلات مردم در پروژه جمع‌آوری ریل متروکه در دستور کار مدیریت شهری
همان‌طور که گفته شد با جلساتی که بین دستگاه‌های استان برگزار شد طبق مصوبات متولی رفع معارضات اداره راه و شهرسازی است که باید در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد تا هرچه سریع‌تر پروژه فعالیت خود را شروع و پروژه به اتمام برسد. از همین رو محمود مسگری با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای آغاز عملیات اجرای پروژه جمع‌آوری ریل متروکه اظهار داشت: در این پروژه بیش از دو سال است که مدیریت شهری در حال پیگیری برای اجرای آن است.
وی یادآور شد: جمع‌آوری ریل متروکه یکی از مصوبات سفر نخست شهید رئیسی بود که به علت عدم همکاری استان به مشکلات زیادی برخورد کرد که باعث اعتراضات عمومی شهروندان شد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرسازی امضا تفاهم‌نامه با اداره کل راه و شهرسازی را برای تجهیز کارگاه مطرح کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده کارگاه در حال تجهیز است و امیدواریم با سرعت این پروژه به سرانجام برسد تا شرایط این محدوده ساماندهی شود.
وی متولی رفع معارضان ملکی در این پروژه را اداره کل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد و گفت: مالکان برای رفع معارض باید به اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کنند و با توجه به تصمیمات جدید لازم است فرایند عمرانی پروژه هر چه سریع‌تر آغازشده و پیمانکار وارد اجرا شود.
مسگری یادآور شد: با هماهنگی‌های شهرداری مرکز قرار شده ریل راه‌آهن به‌صورت روزانه نظافت شود تا مردم با مشکلات کمتری در خصوص گردوغبار و پسماند داشته باشند.
وی خطاب به مردم از صبر و بردباری شهروندان این منطقه قدردانی و تصریح کرد: مدیریت شهری تمام تلاش خود را برای اجرای این پروژه و رفاه شهروندان انجام داده و امیدواریم به‌زودی شاهد حل مشکلات این پروژه با مالکان باشیم.

ساماندهی و اتمام عملیات اجرای مطالعات ریل‌های متروکه می‌تواند امید،نشاط و فضایی شادی‌آور را برای مردم به‌ویژه ساکنان نزدیک این راه‌آهن را تزریق کند اما هر از چند گاهی این پروژه به علت‌هایی دچار توقف شده و همین طولانی شدن باعث نارضایتی مردم شده است.
درهرحال امروز عزم جدی مدیریت شهری در اتمام پروژه می‌طلبد این موضوع با جدیت بیشتری از سوی استاندار جدید پیگیری شود تا هرچه سریع‌تر به اتمام برسد تا این پروژه هم همانند پروژه‌های بلاتکلیف دیگر استان نشود.



انتهای خبر /160

 
http://qomefarda.ir/51111
اخبار مرتبط

نظرات شما