معاون حملونقل راهداری قم:
دهکده لجستیک قم وارد فاز عمرانی شد
معاون حملونقل اداره کل راهداری و حملونقل جادهای قم با بیان اینکه عملیات اجرایی دهکده لجستیک قم بهعنوان یکی از مهمترین پایانههای بار کشور وارد فاز عمرانی شده است، از رفع موانع و مشکلات پیشروی احداث این پروژه خبر داد.
وی افزود: فاز نخست این پایانه که تحت عنوان دهکده لجستیک قم شناخته میشود، باهدف ارائه خدماتی از قبیل تخلیه و بارگیری کالا، خدمات جانبی حملونقل بینالمللی، انبارهای نگهداری کالا و ایجاد زیرساختهای موردنیاز برای توسعه فعالیتهای حملونقلی طراحی شده است، طبق برنامهریزیهای صورتگرفته، این فاز طی ۲ سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
اسدی با تأکید بر اهمیت استراتژیک منطقه سلفچگان در توسعه خدمات لجستیک قم گفت: این منطقه به دلیل موقعیت ویژه خود که شامل دسترسی به شبکه گسترده بزرگراهی، منطقه ویژه اقتصادی، مسیرهای ریلی و امکان ایجاد فرودگاه در آینده است، بهعنوان نقطه کانونی برای ارائه خدمات لجستیکی به دستگاهها و نهادهای مرتبط معرفی شده است.
منطقه اقتصادی سلفچگان بهعنوان یکی از مهمترین مناطق ویژه اقتصادی در کشور محسوب میشود که در چهارراه جادههای ترانزیتی، جاده ابریشم، مجاورت با راهآهن سراسری و بزرگراههای شمال، جنوب، شرق و غرب قرار گرفته است. این منطقه اقتصادی برای برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی، آسیا میانه و حوزه خلیجفارس بهمنظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا موقعیت ممتاز و منحصر فرد داشته و قادر است نقش تعیینکنندهای در اقتصاد کلان کشور داشته باشد.
بر اساس آخرین پالایش انجام شده در پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۴ واحد تولیدی، خدماتی و تجاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان حضور دارند که از این تعداد ۱۶۰ واحد در بخش تولید، ۴۴ واحد در بخش خدمات و تجارت مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: احداث دهکده لجستیک قم علاوه بر تسهیل و تسریع در امور حملونقل کالا، موجب کاهش هزینههای لجستیکی، افزایش بهرهوری شبکه حملونقل استان و ارتقای جایگاه قم در حوزه ترانزیت و تجارت بینالمللی خواهد شد.
معاون حملونقل اداره کل راهداری و حملونقل جادهای قم همچنین با اشاره بهضرورت توسعه زیرساختهای حملونقلی در کشور تصریح کرد: باتوجهبه موقعیت جغرافیایی استان قم و نقش آن بهعنوان شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، دهکده لجستیک میتواند نقشی محوری در بهبود زنجیره تأمین کالا و توسعه تجارت ایفا کند.
به گفته اسدی، احداث این پروژه گامی اساسی در راستای تحقق برنامههای کلان کشور برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی منطقه به شمار میرود و انتظار میرود با تکمیل آن، شاهد افزایش ظرفیت حملونقل و تسهیل جریان کالا در سطح ملی و بینالمللی باشیم.
در حوزه راهداری استان قم ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان میتوان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.
انتهای خبر /
نظرات شما