در شورای اسلامی شهر قم؛
نرخ کرایه تاکسی ۱۴۰۴ قم بررسی شد

شورای اسلامی شهر قم در یک نشست رسمی با حضور سرپرست فرمانداری، درخصوص نحوه و میزان افزایش کرایه های تاکسی در شش ماه نخست 1404 به بحث و تبادل نظر پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، سرپرست فرمانداری قم روز دوشنبه در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر لزوم حمایت از رانندگان ناوگان تاکسیرانی شهر قم گفت: فرمانداری قم این آمادگی را دارد تا موضوع افزایش نرخ کرایه تاکسی در پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۴ را بهصورت خارجازنوبت در کمیته انطباق مورد بازنگری قرار دهد.
امیرعباس بقایی همچنین با بیان اینکه در بحث افزایش نرخ کرایه تاکسی در ۶ماهه آغازین ۱۴۰۴ باید به وضعیت اقتصادی عموم افراد جامعه نیز توجه داشته باشیم اظهار داشت: رانندگان تاکسی بخشی از جامعه هستند، فارغ از اینکه باید همه حمایتهای لازم از آنان صورت بگیرد، نباید از شرایط عمومی جامعه نیز غفلت کنیم.
وی در ادامه افزود: اگر در موضوع کرایه تاکسی، بیش از اندازه، با افزایش نرخ مواجه شویم، پیامدهای تورمی آن، شامل رانندگان تاکسی نیز خواهد شد و آنها هم آسیب میبینند.
بقایی درعینحال تصریح کرد: کمیته انطباق این آمادگی را دارد، تا موضوع تعیین نرخ تاکسی برای ۶ماهه نخست سال آینده و بازنگری در این نرخ، برای نیمه دوم این سال را خارجازنوبت مورد رسیدگی قرار دهد.
تشریح لایحه افزایش بهای خدمات تاکسیرانی
رئیس کمیسیون حملونقل و عمران شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه ضمن تبیین لایحه افزایش بهای خدمات تاکسیرانی گفت: مالکیت خودروهای تاکسی با افراد حقیقی است که بهوسیله آن، امرارمعاش میکنند.
محمدحسین دهناد همچنین اضافه کرد: بر اساس لایحه مذکور بهای خدماتی که از رانندگان ناوگان تاکسیرانی، گرفته میشود، در مواردی مانند تمدید پروانه، تغییر کاربری از خطی به گردشی و یا گردشی به خطی بهصورت میانگین بین ۲۰ تا ۲۳ درصد افزایشیافته است.
وی همچنین با بیان این مطلب که نرخ افزایش تقریباً همان ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: رویکرد سازمان تاکسیرانی بهمنظور رعایت حال رانندگان تاکسی بر این است تا منابع درآمدی خود را از طریق حملونقل بار و دریافت عوارض از تاکسیهای اینترنتی تأمین نماید.
وی در بخش دیگری سخنان، موضوع کرایه تاکسیهای خطی و گردشی شهر قم را نیز مورد توجه قرار داد و بیان داشت: هیات مدیره تاکسیرانی، در لایحهای که به شورای شهر ارسال کرده، پیشنهاد افزایش ۴۶ درصدی نرخ کرایه را در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ مطرح کرده است.
دهناد در ادامه یادآور شد: سازمان تاکسیرانی هزینههای مربوط به خودرو و ناوگان تاکسی همچنین هزینههای مرتبط با راننده و حقالزحمههایی که باید بر اساس قوانین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشد، را مورد بررسی قرار داده است.
وی بیان کرد: مطابق بررسیهای بهعملآمده، افزایش هزینهها، حتی بسیار بیشتر از این نرخی است که در هیات مدیره سازمان تاکسیرانی به تصویب رسیده است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر همچنین اضافه کرد: مصوبه هیات مدیره تاکسیرانی پس از ارسال به شورای تاکسیرانی، با حضور فرماندار و معاون هماهنگی عمرانی استانداری مورد ارزیابی قرار گرفته، ازاینرو نرخ کرایه تاکسی طبق نرخ تورمی که بر اساس ابلاغیه مرکز آمار کشور، اعلام شده، از ۴۶ درصد به ۳۶ درصد کاهش پیدا میکند.
وی یادآور شد: اعضای هیات مدیرهای که امور صنفی تاکسیرانی را پیگیری میکنند، باتوجهبه افزایش تصاعدی هزینههای قطعات تاکسی، برای افزایش نرخ کرایه، استدلالهایی را آوردهاند که قابلپذیرش است.
دهناد اظهار کرد: ۶۰ هزار رانندهتاکسی در شهر قم از طریق کرایه تاکسی امرارمعاش میکنند، به همین دلیل، نرخ کرایه اگر منطقی نباشد، رانندهها نیز مبلغی که به سودشان است را دریافت خواهند کرد.
وی تأکید کرد: بیثباتی نرخ کرایه تاکسی، به طور حتم نارضایتیهایی را به دنبال دارد.
دهناد همچنین گفت: با بررسیهایی که در کمیسیون عمران شورای شهر صورت گرفت، جمعبندی بر این شد باتوجهبه افزایش قیمتها و تحلیلهایی که شهرداری و سازمان تاکسیرانی انجام داده، همان مصوبه شورای تاکسیرانی را مبنا قرار دهیم.
وی با ذکر اینکه برای این اقدام یک شرط نیز در نظر گرفته شده است تأکید کرد: باتوجهبه افزایش قیمتهایی که در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ وجود دارد، برای نیمه دوم این سال نیز دررابطهبا نرخ کرایه تاکسی بازنگری داشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم در ادامه بیان کرد: بهجای افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی، بهصورت پلکانی این افزایش را اِعمال خواهیم کرد تا مردم دچار مشکل نشوند.
دهناد با بیان اینکه نرخی که برای کرایه تاکسی در نظر میگیریم منصفانه است تصریح کرد: این نرخ تا پایان سال ۱۴۰۴ مبنا قرار میگیرد، و رانندگان تاکسی نیز موظفاند تا یک سال آینده همین نرخ را دریافت کنند.
وی همچنین با یادآوری این نکته که در سال جاری نرخ پایه و مبنای کرایه تاکسی در شهر قم ۷۵ هزار ریال بوده است گفت: این مبلغ به ۱۰۰ هزار ریال افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: باتوجهبه فراهم نبودن امکان پرداخت غیرنقدی کرایه تاکسی، این مبلغ برای جلوگیری از مشکل در پرداختها مشخص شده است.
درآمد رانندگان تاکسی با نرخ تورم منطبق نیست
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی قم نیز اختلاف ۹۶ درصدی موجود بین نرخ تورم و درآمد رانندگان تاکسی را موردتوجه قرار داد و بیان داشت: باتوجهبه این اختلاف موجود، در هیات مدیره تاکسیرانی درخواست افزایش ۴۶ درصد نرخ کرایه تاکسی را مطرح کردهایم که مورد پذیرش قرار گرفت.
قاسم طالبی خاطرنشان کرد: اگر حتی همین ۴۶ درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی نیز تصویب شود، رانندگان تاکسی ۶۰ درصد از نرخ تورم و نرخ واقعی کرایه عقبتر هستند.
وی همچنین گفت: تعیین مبالغ و رقمهای رُند برای نرخ کرایه تاکسی، قیمتها را در برخی مسیرها به میزان قابلتوجهی افزایش میدهد.
نرخ کرایه تاکسی باید بهصورت سالانه تعیین شود
رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه، تعیین نرخ کرایه تاکسی برای ۶ماهه اول سال آینده، از سوی کمیته انطباق مورد قبول قرار نمیگیرد گفت: تعیین نرخ کرایه تاکسی بهصورت سالانه ضروری است.
روحالله امراللهی همچنین با اشاره به اینکه برای تعیین کرایه تاکسی، درنظرگرفتن رقمهای غیر رُند، مشکلی را ایجاد نخواهد کرد گفت: بخش قابلتوجهی از تاکسیهای شهر قم مجهز به دستگاه پُز و کارتخوان بانکی هستند.
برای ترویج فرهنگ حملونقل عمومی بسته حمایتی اختصاص یابد
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم نیز اختصاص بستههای حمایتی برای ترویج فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی را ضروری دانست و گفت: رانندگان قشری از اقشار مردم هستند، در بسیاری شهرهای کشور، خدماتی مانند تخصیص سهمیه لاستیک و انجام تعویض روغن با هماهنگی استانداری ارائه میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین مرتضی استقامت وجود دستگاه کارتخوان بانکی در تاکسیها را اجتنابناپذیر عنوان کرد و گفت: بیشتر خریدهای کوچک مردم نیز از طریق همین دستگاهها انجام میشود، در صورت تحقق این امر، رُند کردن کرایه تاکسی برای سهولت در پرداخت نیز ضرورتی نخواهد داشت.
وی همچنین با یادآوری اینکه برای تعویض ناوگان تاکسیرانی شهر قم نیازمند حمایت هستیم خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی یک کار استانی است، استانها سالانه تعداد زیادی از تاکسیها را تعویض میکنند.
استقامت با تأکید بر اتخاذ تدابیر لازم برای حمایتهای تسهیلاتی از رانندگان تاکسی بیان داشت: در ناوگان تاکسیرانی قم همچنان نیز خودروهای پراید فرسوده و بعضاً خودروی پیکان مشاهده میشود، درحالیکه چنین وضعیتی در کلانشهرهای دیگر وجود ندارد.
انتهای خبر /
امیرعباس بقایی همچنین با بیان اینکه در بحث افزایش نرخ کرایه تاکسی در ۶ماهه آغازین ۱۴۰۴ باید به وضعیت اقتصادی عموم افراد جامعه نیز توجه داشته باشیم اظهار داشت: رانندگان تاکسی بخشی از جامعه هستند، فارغ از اینکه باید همه حمایتهای لازم از آنان صورت بگیرد، نباید از شرایط عمومی جامعه نیز غفلت کنیم.
وی در ادامه افزود: اگر در موضوع کرایه تاکسی، بیش از اندازه، با افزایش نرخ مواجه شویم، پیامدهای تورمی آن، شامل رانندگان تاکسی نیز خواهد شد و آنها هم آسیب میبینند.
بقایی درعینحال تصریح کرد: کمیته انطباق این آمادگی را دارد، تا موضوع تعیین نرخ تاکسی برای ۶ماهه نخست سال آینده و بازنگری در این نرخ، برای نیمه دوم این سال را خارجازنوبت مورد رسیدگی قرار دهد.
تشریح لایحه افزایش بهای خدمات تاکسیرانی
رئیس کمیسیون حملونقل و عمران شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه ضمن تبیین لایحه افزایش بهای خدمات تاکسیرانی گفت: مالکیت خودروهای تاکسی با افراد حقیقی است که بهوسیله آن، امرارمعاش میکنند.
محمدحسین دهناد همچنین اضافه کرد: بر اساس لایحه مذکور بهای خدماتی که از رانندگان ناوگان تاکسیرانی، گرفته میشود، در مواردی مانند تمدید پروانه، تغییر کاربری از خطی به گردشی و یا گردشی به خطی بهصورت میانگین بین ۲۰ تا ۲۳ درصد افزایشیافته است.
وی همچنین با بیان این مطلب که نرخ افزایش تقریباً همان ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: رویکرد سازمان تاکسیرانی بهمنظور رعایت حال رانندگان تاکسی بر این است تا منابع درآمدی خود را از طریق حملونقل بار و دریافت عوارض از تاکسیهای اینترنتی تأمین نماید.
وی در بخش دیگری سخنان، موضوع کرایه تاکسیهای خطی و گردشی شهر قم را نیز مورد توجه قرار داد و بیان داشت: هیات مدیره تاکسیرانی، در لایحهای که به شورای شهر ارسال کرده، پیشنهاد افزایش ۴۶ درصدی نرخ کرایه را در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ مطرح کرده است.
دهناد در ادامه یادآور شد: سازمان تاکسیرانی هزینههای مربوط به خودرو و ناوگان تاکسی همچنین هزینههای مرتبط با راننده و حقالزحمههایی که باید بر اساس قوانین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشد، را مورد بررسی قرار داده است.
وی بیان کرد: مطابق بررسیهای بهعملآمده، افزایش هزینهها، حتی بسیار بیشتر از این نرخی است که در هیات مدیره سازمان تاکسیرانی به تصویب رسیده است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر همچنین اضافه کرد: مصوبه هیات مدیره تاکسیرانی پس از ارسال به شورای تاکسیرانی، با حضور فرماندار و معاون هماهنگی عمرانی استانداری مورد ارزیابی قرار گرفته، ازاینرو نرخ کرایه تاکسی طبق نرخ تورمی که بر اساس ابلاغیه مرکز آمار کشور، اعلام شده، از ۴۶ درصد به ۳۶ درصد کاهش پیدا میکند.
وی یادآور شد: اعضای هیات مدیرهای که امور صنفی تاکسیرانی را پیگیری میکنند، باتوجهبه افزایش تصاعدی هزینههای قطعات تاکسی، برای افزایش نرخ کرایه، استدلالهایی را آوردهاند که قابلپذیرش است.
دهناد اظهار کرد: ۶۰ هزار رانندهتاکسی در شهر قم از طریق کرایه تاکسی امرارمعاش میکنند، به همین دلیل، نرخ کرایه اگر منطقی نباشد، رانندهها نیز مبلغی که به سودشان است را دریافت خواهند کرد.
وی تأکید کرد: بیثباتی نرخ کرایه تاکسی، به طور حتم نارضایتیهایی را به دنبال دارد.
دهناد همچنین گفت: با بررسیهایی که در کمیسیون عمران شورای شهر صورت گرفت، جمعبندی بر این شد باتوجهبه افزایش قیمتها و تحلیلهایی که شهرداری و سازمان تاکسیرانی انجام داده، همان مصوبه شورای تاکسیرانی را مبنا قرار دهیم.
وی با ذکر اینکه برای این اقدام یک شرط نیز در نظر گرفته شده است تأکید کرد: باتوجهبه افزایش قیمتهایی که در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ وجود دارد، برای نیمه دوم این سال نیز دررابطهبا نرخ کرایه تاکسی بازنگری داشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم در ادامه بیان کرد: بهجای افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی، بهصورت پلکانی این افزایش را اِعمال خواهیم کرد تا مردم دچار مشکل نشوند.
دهناد با بیان اینکه نرخی که برای کرایه تاکسی در نظر میگیریم منصفانه است تصریح کرد: این نرخ تا پایان سال ۱۴۰۴ مبنا قرار میگیرد، و رانندگان تاکسی نیز موظفاند تا یک سال آینده همین نرخ را دریافت کنند.
وی همچنین با یادآوری این نکته که در سال جاری نرخ پایه و مبنای کرایه تاکسی در شهر قم ۷۵ هزار ریال بوده است گفت: این مبلغ به ۱۰۰ هزار ریال افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: باتوجهبه فراهم نبودن امکان پرداخت غیرنقدی کرایه تاکسی، این مبلغ برای جلوگیری از مشکل در پرداختها مشخص شده است.
درآمد رانندگان تاکسی با نرخ تورم منطبق نیست
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی قم نیز اختلاف ۹۶ درصدی موجود بین نرخ تورم و درآمد رانندگان تاکسی را موردتوجه قرار داد و بیان داشت: باتوجهبه این اختلاف موجود، در هیات مدیره تاکسیرانی درخواست افزایش ۴۶ درصد نرخ کرایه تاکسی را مطرح کردهایم که مورد پذیرش قرار گرفت.
قاسم طالبی خاطرنشان کرد: اگر حتی همین ۴۶ درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی نیز تصویب شود، رانندگان تاکسی ۶۰ درصد از نرخ تورم و نرخ واقعی کرایه عقبتر هستند.
وی همچنین گفت: تعیین مبالغ و رقمهای رُند برای نرخ کرایه تاکسی، قیمتها را در برخی مسیرها به میزان قابلتوجهی افزایش میدهد.
نرخ کرایه تاکسی باید بهصورت سالانه تعیین شود
رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه، تعیین نرخ کرایه تاکسی برای ۶ماهه اول سال آینده، از سوی کمیته انطباق مورد قبول قرار نمیگیرد گفت: تعیین نرخ کرایه تاکسی بهصورت سالانه ضروری است.
روحالله امراللهی همچنین با اشاره به اینکه برای تعیین کرایه تاکسی، درنظرگرفتن رقمهای غیر رُند، مشکلی را ایجاد نخواهد کرد گفت: بخش قابلتوجهی از تاکسیهای شهر قم مجهز به دستگاه پُز و کارتخوان بانکی هستند.
برای ترویج فرهنگ حملونقل عمومی بسته حمایتی اختصاص یابد
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم نیز اختصاص بستههای حمایتی برای ترویج فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی را ضروری دانست و گفت: رانندگان قشری از اقشار مردم هستند، در بسیاری شهرهای کشور، خدماتی مانند تخصیص سهمیه لاستیک و انجام تعویض روغن با هماهنگی استانداری ارائه میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین مرتضی استقامت وجود دستگاه کارتخوان بانکی در تاکسیها را اجتنابناپذیر عنوان کرد و گفت: بیشتر خریدهای کوچک مردم نیز از طریق همین دستگاهها انجام میشود، در صورت تحقق این امر، رُند کردن کرایه تاکسی برای سهولت در پرداخت نیز ضرورتی نخواهد داشت.
وی همچنین با یادآوری اینکه برای تعویض ناوگان تاکسیرانی شهر قم نیازمند حمایت هستیم خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی یک کار استانی است، استانها سالانه تعداد زیادی از تاکسیها را تعویض میکنند.
استقامت با تأکید بر اتخاذ تدابیر لازم برای حمایتهای تسهیلاتی از رانندگان تاکسی بیان داشت: در ناوگان تاکسیرانی قم همچنان نیز خودروهای پراید فرسوده و بعضاً خودروی پیکان مشاهده میشود، درحالیکه چنین وضعیتی در کلانشهرهای دیگر وجود ندارد.
انتهای خبر /
نظرات شما