کارشناس روانشناسی تربیتی:
آگاهی، کلید تربیت اجتماعی موفق است

کارشناس روانشناسی تربیتی با اشاره به نقش والد آگاه در تربیت اجتماعی فرزند گفت: جامعه امروز، بیش از هر زمان دیگری به شهروندانی با هوش اجتماعی بالا نیاز دارد که این مهارت از دل تربیت صحیح در خانواده توسط والدین آگاه سرچشمه میگیرد.
فاطمه عابدزاده در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به تعریف یک والد آگاه اظهار داشت: والد آگاه، والدی است که آگاهانه و بر پایه دانش عمل میکند، نه صرفاً بر اساس غریزه یا روشهای سنتی، این والدین میدانند هر رفتارشان یک پیام آموزشی است، بنابراین بر گفتار و کردار خود دقیق هستند و نیازهای عاطفی و رشدی کودکشان را در اولویت قرار میدهند.
وی با اشاره به اهمیت تربیت اجتماعی گفت: هسته اصلی زندگی در جامعه، ارتباط است و کودکی که مهارتهای اجتماعی مانند همدلی، کار تیمی، مدیریت احساسات و حل تعارض را نیاموزد، در دوستیابی، حفظ روابط و حتی موفقیتهای آکادمیک و شغلی آینده خود با چالشهای جدی روبهرو خواهد شد.
کارشناس روانشناسی تربیتی زمان پایهریزی این مهارتها بیان داشت: زمان پایهریزی این مهارتها از همان لحظه تولد است؛ زیرا نوزاد با نحوه پاسخگویی شما به گریهاش، اولین درس ارتباط را میآموزد؛ اما اوج یادگیری بین سه تا هفتسالگی است، زمانی که کودک وارد اجتماعات کوچک مانند مهدکودک و پارک میشود و نیاز به تعامل با همسالان خود پیدا میکند.
وی با اشاره به نقش والدین بهعنوان الگو ابراز داشت: کودک مانند یک دوربین، تمام تعاملات شما را ضبط میکند، نحوه گفتوگو با همسر، برخورد با فروشنده یا واکنش والدین به یک مشکل، همه و همه برای او درس هستند.
عابدزاده با اشاره به استفاده از فرصتهای روزمره برای آموزش بیان داشت: موقعیتهای ساده، بهترین فرصتهای آموزشی هستند؛ تمرین رعایت نوبت هنگام بازی، نحوه سلامکردن و خداحافظیکردن در مهمانی و موارد دیگر در همین موقعیتهای ساده مورد یادگیری قرار میگیرند.
وی با اشاره به نقش فضای مجازی و مدیریت آن در تربیت فرزند عنوان کرد: فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است و مهم است که زمان استفاده محدود و قوانین مشخصی وجود داشته باشد؛ اما مهمتر از آن، آموزش استفاده مسئولانه است و باید به کودک بیاموزیم که ادب و احترام در فضای مجازی هم به همان اندازه دنیای واقعی اهمیت دارد.
انتهای خبر/150
وی با اشاره به اهمیت تربیت اجتماعی گفت: هسته اصلی زندگی در جامعه، ارتباط است و کودکی که مهارتهای اجتماعی مانند همدلی، کار تیمی، مدیریت احساسات و حل تعارض را نیاموزد، در دوستیابی، حفظ روابط و حتی موفقیتهای آکادمیک و شغلی آینده خود با چالشهای جدی روبهرو خواهد شد.
کارشناس روانشناسی تربیتی زمان پایهریزی این مهارتها بیان داشت: زمان پایهریزی این مهارتها از همان لحظه تولد است؛ زیرا نوزاد با نحوه پاسخگویی شما به گریهاش، اولین درس ارتباط را میآموزد؛ اما اوج یادگیری بین سه تا هفتسالگی است، زمانی که کودک وارد اجتماعات کوچک مانند مهدکودک و پارک میشود و نیاز به تعامل با همسالان خود پیدا میکند.
وی با اشاره به نقش والدین بهعنوان الگو ابراز داشت: کودک مانند یک دوربین، تمام تعاملات شما را ضبط میکند، نحوه گفتوگو با همسر، برخورد با فروشنده یا واکنش والدین به یک مشکل، همه و همه برای او درس هستند.
عابدزاده با اشاره به استفاده از فرصتهای روزمره برای آموزش بیان داشت: موقعیتهای ساده، بهترین فرصتهای آموزشی هستند؛ تمرین رعایت نوبت هنگام بازی، نحوه سلامکردن و خداحافظیکردن در مهمانی و موارد دیگر در همین موقعیتهای ساده مورد یادگیری قرار میگیرند.
وی با اشاره به نقش فضای مجازی و مدیریت آن در تربیت فرزند عنوان کرد: فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است و مهم است که زمان استفاده محدود و قوانین مشخصی وجود داشته باشد؛ اما مهمتر از آن، آموزش استفاده مسئولانه است و باید به کودک بیاموزیم که ادب و احترام در فضای مجازی هم به همان اندازه دنیای واقعی اهمیت دارد.
انتهای خبر/150
نظرات شما