دبیر کل خانه پرستاری کشور در گفتگو با قم فردا:

پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند / کمبود پرستار و معوقات، دو مشکل عمده جامعه پرستاری کشور

دبیر کل خانه پرستاری کشور با بیان این که پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، گفت: کمبود کادر پرستاری و عدم پرداخت معوقات پرستاری از مهمترین مشکلات این روز های پرستاران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جامعه پرستاری همواره مظلوم ترین گروه از تیم سلامت هستند که بیشترین سختی‌ها را به جان می خرند و کمترین مزد و پاداش را می‌گیرند، حالا در روزهای کرونایی، این سختی‌ها و مشقت‌ها برای آنها دو چندان شده است. در عین حال، آن طور که باید و شاید، پاداش زحمات خود را نگرفته‌اند.
از همین رو برای بررسی مشکلات و چالش‌هایی که کادر پرستاری با آن روبرو است با محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستاری کشور گفت‌وگویی را انجام داده‌ ایم.

قم فردا:چه تعداد نیروی پرستاری در کشور در حال فعالیت هستند؟
در وزارت بهداشت کشور حدود ۱۱۸ هزار نفر کادر پرستاری که شامل نیروهای بهیار، اتاق عمل، هوشبری، نیروهای فوریت‌های پزشکی و پرستاران است مشغول فعالیت هستند و کل کادر پرستاری کشور که شامل نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و نیروهای خصوصی می‌شوند حدود ۱۸۰ هزار نفر است و از این تعداد حدود ۸۰ درصد نیروها زن و حدود ۲۰ درصد پرستاران مرد هستند. از مردم می‌خواهیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کادر درمان کمک کنند، پرستاران خسته‌اند و توان کافی ندارند و مسئولان مدام می‌گویند کادر درمان خسته شده‌اند این درست است مردم باید دستورات و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.



100شهید مدافع سلامت در ایام کرونایی
قم فردا: چه تعداد از پرستاران کشور در بحران کرونا شهید و چه تعداد مبتلا به کرونا شدند؟
افرادی که بیشتر در تماس با ویروس کرونا هستند احتمال ابتلای آن‌ها بیشتر از سایرین است و تاکنون حدود 50 هزار نفر از کارد درمان در سطح کشور مبتلا به کرونا ویروس شده‌اند و حدود 100نفر شهید مدافع سلامت شده اند.
در این مسئله هم مشکل داریم چرا که پرستاران مبتلا باید حدود دو هفته بعد از ابتلا  سر کار برگردند در حالی که بعد از بهبودی باید چند روز استراحت کنند و برخی با وجود نداشتن بهبودی کامل مشغول کار می‌شوند که همه این مشکلات به نبود نیروی پرستار کافی بر می گردد.

وزارت بهداشت، دولت و سیستم‌های اجرایی موانع کمبود کادر پرستاری را حل کنند
قم فردا:در سال‌های اخیر تخت های بسیاری بر تخت های بیمارستانی اضافه شده است آیا این افزایش تخت با افزایش نیرو تناسب داشته است؟
طبق آمارهای دولت طی هفت سال گذشته چهل هزار تخت بیمارستانی اضافه شده است که نیازمند جذب ۱۰۰ هزار نیروی پرستار جدید هستیم، در حالی که ما در سال ۹۷ و ۹۸ با وجود اخذ مجوز در زمان وزارت دکتر قاضی‌زاده هاشمی برای استخدام ۱۰ هزار پرستار در سال هیچ استخدامی صورت نگرفت و در سال ۹۹ و هیاهوی استخدام پرستار در بحران کرونا تنها حدود سه هزار و ۸۰۰ پرستار از ۳۰ هزار نفری که باید در این سال‌ها استخدام می‌شدند به کار گرفته شدند.
تشکل‌ها و نهادها هم به دلیل نداشتن اختیارات اجرایی نمی‌توانند کاری کنند. اما وزارت بهداشت، دولت و سیستم‌های اجرایی باید موانع خدمتی و کمبود کادر پرستاری که مشکلی برای جامعه پرستاری به حساب می‌آید را رفع کنند و عملاً استخدام‌ها که به میزان کافی نبوده است را حل کنند.



جمعیت پرستاری باید دوبرابر شود
قم فردا:آقای دکتر آیا تعداد نیروهای پرستاری کشور با استاندارد جهانی مطابقت دارد؟
کشور ما یک دوم حداقل استانداردهای جهانی پرستار دارد. اگر مردم ما بخواهند حداقل استانداردهای مراقبت‌های پرستاری را دریافت کنند باید جمعیت پرستاری دو برابر شود تا به کف استانداردهای جهانی برسیم، در کشورهای دیگر زیرساخت پرستاری کاملاً متفاوت است برای مثال در اروپا به ازای هر هزار نفر جمعیت ده پرستار وجود دارد یا در کشورهای گرجستان و ارمنستان به ازای همین جمعیت چهار تا پنج پرستار، اما اگر مردم ما بخواهند حداقل و کمترین مراقبت‌های پرستاری را دریافت کنند استاندارد حداقل سه پرستار به ازای هر هزار نفر را باید داشته باشیم که تا قبل از بحران کرونا تنها یک و نیم پرستار ارائه خدمات می‌کردند و قطعاً در حال حاضر این عدد کمتر از یک و نیم پرستار به ازای هر هزار نفر رسیده است.
دودکمبود نیروی پرستار در چشم مردم/ کمبود پرستار یک مطالبه مردمی است
در سال گذشته به طور بی‌سابقه‌ای یازده هزار تخت بیمارستانی اضافه شده که هر تخت دو و نیم کادر پرستاری لازم دارد، اما در واقع تعداد نیروهای پرستاری ما نه تنها با استاندارد جهانی مطابقت ندارد بلکه حتی از استاندارهای کشوری نیز فاصله دارد و این استاندارد نبودن فشار مضاعفی را بر نیروهای در حال خدمت وارد می‌کند، از نظر سازمان بهداشت جهانی تعداد نیرو با میزان مرگ و میر بیماران ارتباط مستقیم دارد و اگر تعداد نیرو از میزان استاندارد فاصله داشته باشد میزان مرگ و میر بیماران بیشتر خواهد بود و مردم نیز از این نظر آسیب بیشتری می‌بینند.
 همچنین خطای نیروهای پرستاری و کاهش کیفیت ارائه خدمات به بیماران به دلیل کمبود شدید پرستار بیشتر می‌شود و آمار مرگ و میر بیماران افزایش می‌یابد و قطعاً دود این کمبود کادر درمان در چشم مردم می‌رود.کمبود کادر پرستاری یک مطالبه مردمی است

زیرساخت ها مناسب نیست
قم فردا: ارزیابی شما از زیرساخت‌های نیروی پرستاری کشور در بحران کرونا چیست؟
نیاز اصلی بیماران کرونا مراقبت است و بیشترین بار مراقبت در بیمارستان‌ها بر دوش پرستاران است، طی چند سال گذشته تعداد نیروی پرستاری کشور به یک دوم استاندارد جهانی رسیده است و زیرساخت‌های نیروی انسانی مورد نیاز در رشته پرستاری در کشور آماده نیست.
نبود زیرساخت‌های مناسب سبب شده تا در دوران کرونا که بیماران مبتلا به کرونا مراقبت بیشتری نسبت به سایر بیماران نیاز دارند با کمبود پرستار روبرو شویم، ما با یک زیرساخت بسیار خراب از گذشته روبرو هستیم این افزایش جمعیت و کاستی تعداد پرستار یک شبه اتفاق نیفتاده است به دلیل بی‌توجهی مسئولان بهداشت و درمان به این مسئله در حالی که تعداد تخت‌های بیمارستانی اضافه شده است، پرستارها بازنشسته شده‌اند و ورودی پرستار جدید نداشتیم، از طرفی نیز پرستاری شغل پراسترسی است چون مسئولیت حفظ جان بیمار با پرستار خواهد بود و فضای بیمارستان نیز استرس‌زاست و بحران کرونا مشکلات روحی و شغلی پرستاران را بیشتر کرده است.



استرس، خستگی و مشکلات روحی از مشکلات پرستاران است
قم فردا:پرستاران با چه مشکلاتی در بحران کرونا روبرو هستند؟
با شیوع کرونا تنیدگی‌های شغلی و استرس جامعه پرستاری بیشتر شده است، استرس روانی جامعه و آمار مبتلایان افزایش یافته است این در حالی است که پرستار با بیمارانی روبروست که نفس‌شان میلیون‌ها ویروس کووید ۱۹ را منتشر می‌کند و با هر سرفه آنها ده‌ها میلیون ویروس به سمتشان پرتاب می‌شود، بیمار کرونایی یک بیمار خاص است و مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد که باعث افزایش کار پرستار می‌شود همچنین علاوه بر استرس و تنیدگی شغلی، مسائل روحی دوری از خانواده نیز مطرح است، طولانی شدن دوران بحران کرونا باعث خستگی‌های مفرط و مزمن در قشر پرستاران شده است و در این بین هم خود آنها و هم خانواده‌هایشان به شدت درگیر هستند زیرا با کمبود کادر پرستاری مواجه هستیم.
علم عفونی به این امر اشاره می‌کند که هر کسی بیشتر با عامل عفونی بیماری‌زای پرخطر مواجه باشد بیشتر در معرض ابتلا است این عامل بیماری‌زا برای پرستاران یک زمانی سل، ایدز و آنفلوآنزا و امروز کروناست که تاکنون نه درمانی و نه واکسنی دارد و تنها از طریق رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده پیشگیری می‌شود و گروه پرستاری جزو گروهی است که بیشترین خدمات بهداشتی را ارائه می‌دهد و بیشترین بار خدمات درمانی کرونا روی دوش پرستاران است. درست است که از همکاران پزشک بیشتر صحبت می‌شود، اما کمترین مداخله با بیماران کرونایی را همکاران پزشک دارند.

کمبود پرستار و معوقات از مهمترین مشکلات جامعه پرستاری است
قم فردا:جامعه پرستاری چه مشکلاتی در مسیر ارائه خدمات به مردم و رسیدگی به سلامت مردم دارد؟
پرستاران در زمینه ارائه خدمات بهتر و بیشتر به بیماران مشکلات بسیاری دارند که یکی از مهمترین آنها کمبود کادر پرستاری است. علت این موضوع هم عدم جذب و استخدام پرستار در 5الی 6سال گذشته می باشد. شاخص پرستار به تخت و پرستار به جمعیت بسیار افت کرده است .
مشکل بعدی بحث معوقات جامعه پرستاری است و به عبارتی تبعیضاتی است که در بین گروه های پزشکی وجود دارد. ما می بینیم علیرغم اینکه منابع هنگفتی وارد وزارت بهداشت می شود متاسفانه رقم های بسیار ناچیزی به پرستاری اختصاص داده می شود.



بودجه به نام پرستاران به کام دیگران
در هفته های اخیر آقای نوبخت اعلام کردند که چند هزار میلیارد تومان به بهداشت و درمان اختصاص یافته است، البته در همه جا گفته می شود که این مقدار پول به جامعه پرستار رسیده است در حالی که این مسئله در حد حرف است و درعمل شاید 5الی 6درصد از این مبلغ به جامعه پرستاری برسد و مابقی مشخص نیست که در کجا هزینه می شود. این مبالغ به نام پرستاران ولی به کام دیگران است در نهایت هم در جامعه پرستاری هیچ اتفاقی رخ نمی دهد و هیچ مشکلی حل نمی شود.


حسین حیدری
انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/22755
اخبار مرتبط

نظرات شما