عضو شورای فرهنگ عمومی قم در گفتگو باخبرنگار قم فردا:

لایوهای اینستاگرام اخلاق و امنیت کشور را تهدید می کند/باید گردش اطلاعات در فضای اینستاگرام کنترل شود

عضو شورای فرهنگ عمومی قم با اشاره به اینکه لایوهای اینستاگرام اخلاق و امنیت کشور را تهدید می کند، گفت:امروز رهاشدگی و آزادی گردش اطلاعات یکی در نظر گرفته می شود در حالی که با یکدیگر متفاوت است و باید آزادی گردش اطلاعات را با کنترل انجام دهیم ولی وقتی این فضا رها باشد دیگر قابل کنترل نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، این روزها صفحه اینستاگرام یک نوجوان پسر  یکی ازپربازدید‌ترین صفحه‌های اینستاگرام است. پسری که با حضور دو دختر نوجوان در کنارش ادای مردان طرفدار چندهمسری را که اتفاقا نسخه‌های مشابهش در اینستاگرام موجود است درمی‌آورد و توانسته توجهات زیادی را به خودش جلب کند که این توجهات اغلب در قالب کامنت های تاسفبار و ناراحتی بابت این حجم از محتوای مبتذل و ضد ارزش برای این سه نوجوان خودش را نشان می‌دهد.
واقعیت این است که باید بپذیریم ابتذال در چندسال اخیر حتی با وجود ضدارزش بودن نه تنها گوشه‌گیر نشده بلکه توانسته‌است پولساز باشد. از همین روست که بسیاری از اتفاقات فضای مجازی حول محور ابتذال گردش می‌کند. از مهاجرت بازیگران و یا چهره‌های فضای مجازی به ترکیه و تولید فیلم از لحظه خودکشی تا کتک خوردن در خیابان و خط و نشان‌های مجازی برای دیگر چهره‌ها و حالا این روزها هم سه نوجوان ایرانی با تولید فیلم‌هایی سخیف در حال بالابردن دنبال کنندگان خود هستند. دنبال کنندگانی که بیشتر از آن‌که به آن‌ها علاقمند باشند مانند سریالی که هر شب از تلویزیون پخش می‌شوند دوست دارند از پایان ماجرای آن‌ها با خبر شوند.

فضای اینستاگرام کاملا رها است/لایوهای اینستاگرام اخلاق و امنیت کشور را تهدید می کند
از همین رو سید مرتضی اسماعیلی طبا دبیر انجمن سواد رسانه‌ای استان قم  در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به فضای اینستاگرام، اظهار داشت: امروز اینستاگرام فضایی کاملا رها است و فیلتر هم نیست. امروز در این فضا فعالیت های غیرمجازی که حتی در کشورهای دیگر ممنوع است در آن به راحتی انجام می گیرد.
وی ادامه داد: جالب این است که پهنای باندی که در اختیار اینستاگرام است چندین برابر پهنای باندی که پیام رسان های داخلی استفاده می کنند است تا با لایو های خود بتواند اخلاق و امنیت کشور را مورد تهدید قرار دهد.
آزادی گردش اطلاعات با رهاشدگی متفاوت است
عضو شورای فرهنگ عمومی قم گفت: امروز رهاشدگی و آزادی گردش اطلاعات یکی در نظر گرفته می شود در حالی که این دو بحث کاملا با یکدیگر متفاوت است. باید آزادی گردش اطلاعات را با کنترل انجام دهیم ولی وقتی این فضا رها باشد دیگر قابل کنترل نیست و متاسفانه امروز این اتفاق در کشور ما رخ داده است.
وی اضافه کرد: مطمئنا به یاد دارید که اینستاگرام در زمان شهادت شهید سردار قاسم سلیمانی چند هزار حساب کاربری ایرانی ها را به دلیل انتشار اسم و تصاویر شهید سلیمانی مسدود کرد. وقتی  اینستاگرام این گونه با ما برخورد می کند چطور ما بیشترین پهنای باند کشور را در اختیار آن قرار داده ایم.
پهنای باندبالا و عدم کنترل اینستاگرام منجر به آسیب شده است
اسماعیلی طبا در ادامه افزود: از لایو اینستاگرام می توان در بحث های اموزشی استفاده کرد ولی به دلیل رها بودن فضای اینستاگرام و پهنای باندی خوب و بالایی که بدون نظارت در اختیار آن داده شده است باعث به وجود آمدن این آسیب ها شده است.
وی خاطرنشان کرد: در اصل استفاده از این فضاها خوب است ولی تاکیدمی کنم حتما باید با کنترل و نظارت جدی باشد تا آسیب ها به حداقل برسد.
این کارشناس فضای مجازی افزود: برخی از لایو هایی که صورت می گیرد ممکن است باعث فروپاشی خانواده ها ، افزایش بحران های اخلاقی در جامعه و حتی بحران های امنیتی شود. در خصوص این مسئله شهادت طلبه همدانی را به یاد داریم که از همین فضا بود. پس باید استفاده از این فضاها با کنترل و نظارت باشد تا منجر به آسیب نشود.
سواد رسانه رهکار مقابله با تهدید های فضای مجازی است
وی در ادامه با اشاره به  راهکارهای مقابله با این تهدیدها و کنترل فضای مجازی کشور تاکید کرد:  برای کنترل داده های فضای مجازی در تمام دنیا بحث هایی به نام دیتا گیت(دروازه) وجود دارد که متاسفانه این دروازه های کنترل داده در ایران وجود ندارد و هیچ کنترلی بر روی داده نیست.
اسماعیلی طبا ادامه داد: یکی از راهکارهای دیگر که بازهم به نوعی وظیفه حاکمیت است ارتقا سطح دانش و سواد رسانه ای جامعه است. با توجه به تشکیل شورای عالی فضای مجازی، اما هنوز این نوع مسائل در کشور به درستی انجام نمی شود و یا بسیار ضعیف است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش در خصوص سواد رسانه برای دانش آموزان فقط یک درس در پایه دهم قرار داده است در حالی که آموزش سواد رسانه باید از پایه ابتدایی شروع شود و یا در وزارت علوم هیچ توجهی در این خصوص برای دانشجویان صورت نمی گیرد.
این کارشناس فضای مجازی افزود: البته در حوزه علمیه قم اقدامات خوبی صورت گرفته است  ولی هنوز جای کار دارد و می تواند در این زمینه اقدامات موثری تری صورت بگیرد. مبلغینی که حوزه برای تبلیغ به دیگر شهرها اعزام می کند باید مسلح به سواد رسانه ای باشند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/34207
اخبار مرتبط

نظرات شما