رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم مطرح کرد:

راهکارهای ساده برای پیشگیری از بیماری های فصل سرما

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرما برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها بسیار بااهمیت است، چند عامل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن است ازجمله رعایت سبک زندگی اسلامی و ایرانی ازجمله خواب زودهنگام و به‌موقع، تغذیه مناسب، اثر بسیار مثبت در این مسئله دارد.

علی‌اکبر حق ویسی رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،اظهار داشت: تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرما برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها بسیار بااهمیت است، چند عامل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن است ازجمله رعایت سبک زندگی اسلامی و ایرانی ازجمله خواب زودهنگام و به‌موقع، تغذیه مناسب، اثر بسیار مثبت در این مسئله دارد.

وی تأکید کرد: همچنین فعالیت بدنی مناسب مانند پیاده‌روی اثر بسیار مثبت در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد پیاده‌روی ۳۰ الی ۶۰ دقیقه در روز توصیه می‌شود به‌طور مثال افراد خانه‌دار هنگام نماز به مسجد بروند و مسیر منزل تا مسجد را به آرامش طی کنند که همان پیاده‌روی مناسب است.

حق ویسی خاطرنشان کرد: آرامش یکی از عوامل تقویت سیستم ایمنی بدن است، هر نوع استرس باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود که درنهایت منجر به بیماری‌های واگیردار مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا ، کرونا و... و بیماری‌های غیر واگیردار می‌شود و طول درمان را نیز افزایش می‌دهد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم ادامه داد: بانوان به ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوکالری انرژی و آقایان ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوکالری انرژی در روز نیاز دارند، و سالمندان نیز به ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ کیلوکالری انرژی در روز نیازمند هستند در فصل سرما به علت کاهش دمای محیط باید به ازای هر ۵ درجه سرما ۱۰۰ کیلوکالری به انرژی موردنیاز فرد در طول روز اضافه شود، پس در فصل سرما به کالری بیشتری نیازمند هستیم.

وی تصریح کرد: در بحث تغذیه نباید تنها به غذاهای انرژی‌دار اکتفا کرد، در هوای سرد چون احساس تشنگی وجود ندارد مصرف آب و مایعات کاهش پیدا می‌کنند که باعث مشکل می‌شود، بهترین نوشیدنی در فصل زمستان آب جوش ولرم شده است که برای تعادل فشارخون هم مناسب است، همچنین برای ایمنی بدن در فصل باید پروتئین و انرژی خوبی جذب بدن شود.

حق ویسی تأکید کرد: بهترین منبع جذب انرژی خانواده‌های نان و غلات است، مصرف انواع نان‌های سنتی و سبوس‌دار توصیه می‌شود همچنین مصرف انواع روغن ازجمله روغن‌زیتون، کنجد، کلزا، روغن هسته انگور و روغن سبوس برنج توصیه می‌شود و برای پیشگیری از بیماری‌ها بسیار مؤثر هستند، مصرف روغن‌های جامد از هر نوع توصیه نمی‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم ادامه داد: مصرف انواع آش و سوپ که دارای غلات کامل و سبزیجات هستند به‌شدت توصیه می‌شود زیرا دارای انرژی بالا و پروتئین مناسب هستند و از طرفی خانواده سبزی‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند که برای پیشگیری، کنترل و درمان بیماری‌ها مؤثر هستند.

وی تصریح کرد: همچنین مصرف آب هویج و‌ آب سیب که به‌عنوان عامل آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند نیز باید در برنامه روزانه گنجانده شود فقط افرادی که دارای دیابت هستند در مصرف آب هویج باید احتیاط کنند، مصرف میوه‌های دارای ویتامین سی در فصل سرما باید مدنظر قرار گیرد ویتامین سی به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در نظر گرفته می‌شود که ضد سرطان است و از سکته پیشگیری کرده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که بهترین منبع آن فلفل سبز دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی و سایر سبزیجات سبزرنگ و انواع مرکبات است.

حق ویسی افزود: استفاده از ماهی مخصوصاً ماهی که بااستخوان میکس شده بسیار مفید است، اگر فردی در فصل زمستان دچار سرماخوردگی شد اگر سرفه نداشت حتماً از انواع ادویه‌ها ازجمله زنجبیل، دارچین، فلفل، زردچوبه، زیره و دانه‌های کنجد در غذاها استفاده کند اما اگر دارای سرفه بود از ادویه‌ها پرهیز کند، و از انواع کلم در سوپ و آش استفاده کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم بیان داشت: در فصل زمستان به علت کاهش نور آفتاب مردم به‌اندازه کافی ویتامین د دریافت نمی‌کنند، در طول سال عمده مردم کمبود ویتامین د رادارند اما در فصل زمستان این مسئله تشدید می‌شود منبع اصلی ویتامین د خورشید است که در فصل زمستان تابش کمتری دارد، به همین منظور توصیه می‌شود مردم از سن ۱۲ سال به بالا هرماه  ۵۰ هزار واحدی ویتامین د را برای پیشگیری از کمبود ویتامین د دریافت کنند.

وی گفت: اگر شخصی آزمایش داد و متوجه شد که دچار کمبود ویتامین د شده است با توجه به اینکه شدت کمبود ویتامین د چه مقدار است با مشورت پزشک هر هفته یک عدد قرص ویتامین د به مدت یک ماه و نیم تا دوماه و نیم استفاده کنند و اگر کمبود ویتامین د شدید باشد آمپول ویتامین د تجویز می شود.

حق ویسی اضافه کرد: زرده تخم‌مرغ و کبد ماهی امگا۳ بالایی دارند و به کمک تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و دارای ویتامین د هستند.

گفتگو از مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/39591
اخبار مرتبط

نظرات شما