گزارش قم فردا از تور رسانه‌ای بازید از خدمات شرکت گاز؛

پاسداشت نعمت گران گاز، مصرف بهینه ما را می طلبد/نعمتی که از تولید تا مصرف گران تمام می شود

کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی و نه فقط برای برهه سخت زمستان بلکه در همه ایام سال بهترین و مؤثرترین شیوه برای حراست از نعمت گاز ، ترویج فرهنگ صحیح مصرف است ؛ امید که همه در حفظ این سرمایه بزرگ ملی به سهم و قدر خود کوشا باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یکی از سردترین زمستان ها دو دهه اخیر را تجربه می کنیم؛ در برخی نقاط کشور حتی دمای هوا به منفی 25 درجه رسیده با این حال شبکه تولید و انتقال گاز بی وقفه به کار خود ادامه می دهد؛ هر چند سخت، هر چند با نگرانی هایی از این بابت که گاز در شبکه سراسری به همه نقاط کشور عزیزمان به طور کامل نرسد و هموطنی در گوشه ای از این مملکت در سرما اذیت شوند.
از همین رو شرکت گاز استان قم به‌منظور معرفی خدمات شرکت گاز استان قم و مشقت‌ها و سختی‌های انتقال گاز تا درب منازل همشهریان تور رسانه‌ای را برگزار کرد. در این تور رسانه‌ای خبرنگاران از C.G.S مرکزی قم و  C.G.S در حال ساخت پردیسان بازدید کردند و از نزدیک با برخی خدمات حوزه صنعت نفت و گاز در استان قم آشنا شدند.



 در ابتدای این تور رسانه‌ای خبرنگار در C.G.S مرکزی قم حاضر شدند و از نزدیک روند فعالیت این مرکز گازرسانی را مشاهد کردند.
انتقال گاز از پالایشگاه‌ها تا مقصد مصرف پیوسته است
در حاشیه بازدید از این ایستگاه علی پاکدامن، مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان قم با اشاره به اینکه شبکه‌های گاز ایران به‌گونه‌ای است که باید به‌صورت مستمر همه با هم کار کنند، اظهار داشت: ما انبار گاز و یا مخزن گاز نداریم فقط صرفاً همان مقدار که در شبکه و یا لوله‌ها قرار دارد گاز موجود است.
وی ادامه داد: در حال حاضر به‌صورت پیوسته از اعماق دریایی خلیج‌فارس گاز را در سکوی نفتی استخراج می‌کنیم و از آنجا به پالایشگاه‌ها و در آنجا بعد از تصفیه تحویل خطوط انتقال می‌شود.
پاکدامن اضافه کرد:  یکی از ایستگاه‌های شهری تحویل گاز در قم ایستگاه  C.G.S مرکزی قم است که بعد از تحویل گاز آن را بین خطوط شهری توزیع می‌کند.
وی عنوان کرد: گاز با فشار ۱۱۰۰ پوند به این ایستگاه وارد می‌شود و بعد از دو بار کاهش فشار گاز به ۲۵۰ می‌رسد و در نهایت به رینگ شهری منتقل می‌شود. شبکه‌های استانی هم به‌صورت رینگ است تا بتوانیم اگر در محدوده‌ای قطعی رخ داد از سوی دیگر گاز تأمین شود.
مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان قم با اشاره به اینکه لوله‌های شبکه‌های گاز به‌اصطلاح شبکه‌های لوسی هستند؛ یعنی باید این شبکه‌ها به‌صورت سوپر فنی حفاظت شوند، گفت: باید لوله‌های انتقال گاز حفاظت الکتریکی شود تا از زنگ‌زدگی جلوگیری شود.



شبکه‌های انتقال گاز استان سالی دو بار نشت‌یابی می‌شوند
وی اضافه کرد: شرکت گاز استان سالی دو بار کل خطوط انتقال گاز استان را با حساس‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها چک می‌کند تا در صورت بروز احتمالی نشتی آن را رفع کند و همین مسئله موجب شده است که کمترین حوادث مربوط به گاز را شاهد باشیم.
پاکدامن اضافه کرد:  در ایستگاه‌های C.G.S چندین خطوط انتقال گاز وجود دارد که در صورت بروز مشکلی برای هریکی از خطوط، خطوط بعدی جایگزین می‌شود در واقع ایستگاه‌ها اکتیو مانیتورینگ هستند و یکدیگر را پوشش می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: طراحی‌های شرکت گاز برای ایستگاه‌ها حداقل برای ۲۰ سال آینده است. همین ایستگاه مرکزی توزیع گاز استان برای ۲۰ سال قبل است؛ اما به‌گونه‌ای طراحی شده است که پاسخگوی نیاز امروز شهروندان است و هیچ قطعی، افت و یا کاهش فشار هم نداشته‌ایم.
اسراف در مصرف گاز بالاترین تهدید برای کشور است
مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان قم در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر دلیل تشویق مردم برای مصرف بهینه، گفت: متأسفانه آمارها بسیار مأیوس‌کننده است از اسرافی که ما ایرانی در مصرف گاز داریم. هیچ جای دنیا این‌گونه نیست. ما بیشتر از اتحادیه اروپا گاز مصرف می‌کنیم.
وی ادامه داد: منازل ما مصرف گاز بسیار بالایی دارند. در حال حاضر چیزی که برای کشور ما تهدید است اسرافی است که صورت می‌گیرد. باید مردم دراین‌خصوص مصرف خود را بهینه کنند.

همان‌طور که مهندس پاکدامن اشاره کرد طراحی ایستگاه‌های گاز در هر نقطه‌ای برای حداقل ۲۵ سال آینده است و ایستگاه مرکزی ۲۰ سال قبل طراحی شده است به همین منظور برای اینکه در آینده تأمین گاز استان با مشکلی روبرو نشود شرکت گاز استان در تلاش است تا ایستگاه دیگری برای منطقه‌ای دیگر از استان احداث کند تا پشتیبان ایستگاه‌های دیگر در تأمین گاز برای شهروندان قمی باشد.



ایستگاه پردیسان اواخر اردیبهشت وارد مدار می‌شود
از همین رو در ادامه این تور رسانه‌ای خبرنگاران از C.G.S در حال ساخت پردیسان بازدید کردند. در این ایستگاه علی گودرزی، مدیر واحد مهندسی شرکت گاز با اشاره به روند انتقال گاز از ابتدای استخراج تا ایستگاه‌های توزیع، گفت: گازی که در اختیار ما است ابتدا از چاه‌های نفت توسط شرکت نفت استخراج می‌شود. به این گاز اصطلاحاً می‌گویند گاز ترش، این گاز ترکیباتی دارد که هم بسیار مسموم‌کننده و هم بسیار خورنده فلزات و تجهیزات است.
وی ادامه داد:  این گاز ترش توسط شرکت نفت در خطوط مخصوص انتقال گاز ترش  تحویل شرکت گاز در پالایشگاه‌ها می‌شود. در پالایشگاه‌ها فرایندهایی روی این گاز انجام می‌شود تا آن ترکیبات مضر گرفته شود. گازی که از این پالایشگاه‌ها خارج می‌شود نه رنگ و نه بو دارد. به همین دلیل شرایط برای انتقال گاز بسیار سخت می‌شود.
گودرزی با اشاره به اینکه چهار خط انتقال گاز که به آن خطوط آی گت گفته می‌شود از قم عبور می‌کند، عنوان کرد: گاز در مرزهای هر شهر وارد ایستگاه‌های C.G.S برای توزیع در سطح شهر می‌شود. گاز وارد شده طی دو مرحله فشارشکن توسط رگلاتورهای اولیه و ثانویه به فشار ۲۵۰ برای انتقال در خطوط شهری می‌رسد.
وی اضافه کرد:  ایستگاه فعلی معروف به ایستگاه پردیسان است. قم به دلیل ویژگی خاص و حساس در تأمین گاز برای حفظ پایداری گاز در شبکه دارای سه‌نقطه ایستگاه C.G.S در استان است. ایستگاه پردیسان آخرین ایستگاه است که با این ایستگاه بیشترین پایداری را در سطح استان خواهیم داشت.
پروسه انتقال گاز بسیار سخت و هزینه بر است
مدیر واحد مهندسی شرکت گاز  خاطرنشان کرد: این ایستگاه برای تأمین گاز منطقه پردیسان و محدوده‌ای از خیابان شهید صدوقی است. پروسه انتقال گاز بسیار سخت و هزینه بر و همچنین نگهداری و پایداری شبکه هم بسیار مهم و پراهمیت است.
وی ادامه داد: اولین هدف همکاران در شرکت گاز این است که گاز به‌هیچ‌وجه قطع نشود. همکاران آرامش و آسایش شهروندان را به آرامش و آسایش خود ترجیح می‌دهند تا روند گازرسانی ادامه داشته باشد.
گودرزی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر نحوه گازرسانی به پروژه ۵۶۰ هکتاری، گفت: در حین اجرای این پروژه مسئله مسکن ۵۶۰ هکتار مطرح شد که تأمین گاز این منطقه هم در برنامه‌های شرکت گاز قرار گرفت.



تأمین گاز پروژه ۵۶۰ هکتاری پیش‌بینی‌شده است
وی تأکید کرد: در پروژه‌ها سعی شده است افق طراحی‌ها ۲۵ساله باشد. به همین دلیل در طراحی این ایستگاه به‌سرعت تأمین گاز ۵۶۰ هکتاری، بیمارستان و مناطق مجاور در نظر گرفته شد. از همین رو شیر انتظاری برای این منطقه در نظر گرفته شد تا در زمان مناسب خود با اتصال لوله انتقال گاز به این مناطق برسد بدون اینکه قطعی گازی در شبکه داشته باشیم.
مدیر واحد مهندسی شرکت گاز با اشاره به زمان تحویل این ایستگاه به شرکت گاز، افزود: طبق قرارداد پیمانکار باید این ایستگاه را برج ۵ تحویل دهد؛ اما با همکاری‌ها و تأمین منابع احتمالاً اواخر اردیبهشت این ایستگاه وارد مدار شود.
وی در خاتمه گفت: کلیه تجهیزات مورداستفاده در شرکت گاز بومی شده است و خوشبختانه در شرکت نفت ۸۰ الی ۹۰ درصد تجهیزات بومی‌سازی شده است. بیشتر شرکت‌های تأمین‌کننده تجهیزات نفتی خود تولیدکننده هستند. در مسئله گازرسانی همه تجهیزات داخلی است.


کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی و نه فقط برای برهه سخت زمستان بلکه در همه ایام سال بهترین و مؤثرترین شیوه برای حراست از نعمت گاز ، ترویج فرهنگ صحیح مصرف است ؛ امید که همه در حفظ این سرمایه بزرگ ملی به سهم و قدر خود کوشا باشیم.

گزارش از حسین حیدری
انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/40042
اخبار مرتبط

نظرات شما