گزارش قم فردا از تصادفات محورهای استان؛

عدم توجه کافی به ایمنی در صنعت خودروسازی داخلی

تصادفات یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در کشور است که بعد از عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز و زیرساخت‌ها می‌توان به ایمن نبود خودروهای تولید داخل اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» راه‌های شریانی قم، محل عبور ترافیک ۱۷ استان کشور است. قم به دلیل وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و بیش از ۴۰۰ امامزاده سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر و مسافر است.
همچنین استان قم به دلیل عبور سه کریدور بین‌المللی شمال – جنوب، شرق - غرب و جنوبی و وجود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، در جایگاه اقتصادی و ترانزیتی خاصی قرار دارد. طبق آمار و بررسی‌های انجام‌شده در استان قم ۲۱۱ کیلومتر آزادراه، ۲۹۹ کیلومتر بزرگراه، ۲۱۰ کیلومتر راه‌های اصلی و دوطرفه؛ یک هزار و ۸۰۸ کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی و ۵۷۷ کیلومتر نیز راه‌های بین مزارع وجود دارد.
به گفته مسئولان استانی، میزان تردد در محورهای مواصلاتی قم به خاطر موقعیت جغرافیایی و ایجاد ارتباط و مسیر تردد ۱۷ استان، بسیار بالاست و همین تردد بالا در محورهای استان می تواند میزان تصادفات را بالا ببرد.

افزایش ۱۲ درصدی تردد در محورهای قم نسبت به سال قبل
از همین رو سردار محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان قم با اشاره به تردد در محورهای استان، اظهار داشت: علی‌رغم این که ۱۲ درصد میزان تردد خودروها در محورهای قم در سال ۱۴۰۲ رشد داشته؛ اما در ارتباط با کاهش تلفات جانی و کنترل حوادث و تصادف‌ها با نگاه جهادی دستگاه‌های مختلف توفیق‌های خوبی را در استان شاهدیم.



کاهش 10درصد فوتی‌های تصادفات نسبت به مشابه سال قبل
این در حالی است که طبق اعلام کارشناسان امر ۱۰۴ نفر در ۶ ماه اول امسال در جاده‌های برون‌شهری قم فوت کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
طی این مدت یک هزار و ۳۶۷ نفر در محور‌های برون‌شهری استان قم در تصادف‌ها دچار مجروحیت شدند و یک هزار و ۱۵۴ فقره تصادف خسارتی نیز به وقوع پیوست که این رقم نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
همچنین بیشترین تصادف‌های فوتی طی مدت مذکور در محور قم به سلفچگان رخ داد که در این محور ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند.

شایع‌ترین علل تصادفات درون‌شهری در شهر قم چیست؟!
از همین رو سرهنگ غلامرضا صدفی، رئیس پلیس راهور استان قم پیرامون علل تصادفات درون‌شهری در قم، اظهار کرد: عدم توجه به جلو با مصادیق توجه به تلفن همراه، صحبت‌کردن با دیگر سرنشینان خودرو، توجه به تابلوهای تبلیغاتی، توجه به ویترین مغازه‌ها از جمله شایع‌ترین علل تصادفات درون‌شهری در شهر قم است.
 وی با بیان اینکه در ۷ماهه گذشته تصادف به دلیل صحبت‌کردن و یا نگاه به گوشی تلفن همراه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۱درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی، پلیس راهور اختیارات زیادی ندارد و وظایف ما به برخورد روزانه با تخلفات رانندگی محدود شده است.

فرهنگ غلط رانندگی یا استاندار نبودن زیرساخت‌ها؟
درهرحال در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات جاده‌ی کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک راننده است؛ راننده‌ای که مهارت زیادی در زمینة آشنایی با خودرو و نحوة کنترل آن ندارد، می‌تواند موجب حوادث مرگ باری در جاده‌ها شود.
اما تنها نبود مهارت نیست که به بروز تصادف منجر می‌شود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب‌آور و مشروبات الکلی که انسان را از حالت عادی خارج می‌کند، از مهم‌ترین دلایل بروز سوانح رانندگی است.
در تصادفات رانندگی نباید از نقش عابر پیاده به‌راحتی چشم‌پوشی کرد. زیرا برخی از عابران پیاده در شرایط مختلف رفتارهای پرخطری از خود بروز می‌دهند؛ به‌عنوان نمونه به‌جای عبور از خط عابر پیاده و پل‌های مخصوص عابران، از وسط خیابان رد می‌شوند و با این کار می‌توانند حادثه‌ساز شوند.
افزون بر عوامل مورد اشاره، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی دیگر از دلایل افزایش حوادث رانندگی، فشار زیاد کاری بر رانندگان ‏است. زیرا به دلیل مخارج کمرشکن زندگی، تورم و گرانی، بسیاری اوقات شاهدیم که افرادی که رانندگی می‌کنند، چندشغله ‏هستند تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تأمین کنند. در این شرایط خستگی و خواب بر فرد غلبه می‌کند و تعادل وی را در رانندگی به هم می‌زند.
رفتارهای پر خطر در رانندگی، علاقه‌مندی به سبقت‌های غیرمجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب‌توجه دیگران از اساسی‌ترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار می‌روند.



46درصد تصادفات در محور به دلیل عدم توجه به جلو  است
از همین رو سرهنگ مختار پناهی با اشاره به اینکه پلیس‌راه مسئول مستقیم کارشناسی حوادث جاده‌ای برون‌شهری است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون عامل ۴۶ درصد از حوادث جاده‌ای استان قم در محورهای برون‌شهری عدم توجه به جلو بوده است.
رئیس پلیس‌راه استان قم ادامه داد: عدم توجه به جلو به دلیل توجه‌نکردن به مسائلی چون عدم استفاده از تلفن همراه و خواب‌آلودگی است.
وی از رانندگان خواست در محورهای مواصلاتی رعایت فاصله طولی را مدنظر داشته باشند چرا که این عامل نیز نقش زیادی در بروز تصادف‌ها دارد.

اما یکی از مسائل بسیار مهم در تصادفات ایمنی خودرو هم است. خودرو ها وقتی ایمن‌تر باشند قطعاً خسارت‌های جانی کمتری خواهند داشت. شرایط نامطلوب تولید خودروهای داخلی از لحاظ ایمنی و کیفیت ساخت، سال‌هاست مورد انتقاد مردم و کارشناسان قرار دارد؛ اما بااین‌وجود نه فقط نقیصه‌های موجود رفع نشده است، بلکه همین خودروها که از آن‌ها به‌عنوان «ارابه مرگ» یاد می‌شود، افزایش قیمت‌های نجومی را طی سال‌های گذشته تجربه و به‌این‌ترتیب سود سرشاری را به جیب ذی‌نفعان سرازیر کرده‌اند.
هادیانفر: خودروسازان پاسخ دهند از چه آلیاژی استفاده می کنند؟
از همین رو سردار سید کمال هادیان‌فر در گفتگو با ایلنا در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود انتقادات مکرر فرماندهان پلیس درباره سطح پایین ایمنی و امنیت خودروهای داخلی در طول سال‌های اخیر، هنوز هم شاهد تغییر محسوسی در بهبود کیفیت اغلب خودروهای تولید داخل نیستیم، اظهار داشت: پلیس بارها تذکرات دلسوزانه خود در این باره را مطرح کرده و اکنون وقت آن است که مسئولان وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و خودروسازان پاسخ بدهند که چرا هنوز تغییر محسوسی در ارتقای وضعیت ایمنی و امنیت خودروهای داخلی به وجود نیامده است و مردم همچنان به‌حق در این زمینه گلایه‌مند هستند.
وی افزود: آنچه مأموران پلیس راهور هر روز در جاده‌های کشور مشاهده می‌کنند، این است که اغلب خودروهای تولید داخل، براثر کوچک‌ترین تصادف، دچار صدمات شدیدی می‌شوند و بارها دیده‌ایم که بعضی خودروهای داخلی پس از برخورد با تابلوهای معمولی حاشیه جاده‌ها، به ۲ تکه تقسیم شده‌اند. 
در چنین شرایطی، این وظیفه مسئولان وزارت صمت و خودروسازان است که توضیح دهند از چه آلیاژی در بدنه خودروهای داخلی استفاده می‌شود که اتفاقات دردناک و عجیب‌وغریبی براثر تصادفات ساده این خودروها در جاده‌های کشورمان رخ می‌دهد و سالانه هزاران نفر از هم‌وطنان داغدار می‌شوند.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: وقتی تصادفی رخ می‌دهد، مهم‌ترین ابزاری که از جان راننده و سرنشینان حفاظت می‌کند، وسیله نقلیه است؛ به‌نحوی‌که هرچقدر وسایل نقلیه اعم از خودروها، اتوبوس‌ها... از ایمنی بالاتری برخوردار باشند، احتمال بروز آسیب‌های جسمی برای رانندگان و سرنشینان این وسایل کمتر می‌شود و به همین دلیل است که اغلب شرکت‌های خودروسازی جهان، در کنار موضوعاتی نظیر طراحی زیبا، شتاب بالا، مصرف سوخت پایین، سهولت استفاده، قیمت به‌صرفه و سایر ویژگی‌های موردنیاز برای یک وسیله نقلیه، به‌صورت جدی به ارتقای سطح ایمنی آن‌ها توجه دارند.
عدم توجه کافی به ایمنی در صنعت خودروسازی داخلی
وی تأکید کرد: اهمیت ایمنی در صنعت خودروسازی کشورمان هنوز به‌اندازه کافی موردتوجه قرار نگرفته است و هم پلیس و هم مردم در این زمینه مطالبه جدی دارند؛ حتی در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری نیز نسبت به وضعیت نامناسب خودروهای داخلی تذکر جدی دادند و البته شخص آقای رئیس‌جمهوری و معاون اول ایشان هم دلسوزانه موضوعات مربوط به خودروهای تولید داخل را دنبال می‌کنند، اما این وظیفه وزارت صمت و خودروسازان است که برای ارتقای سطح ایمنی و امنیت خودروهای داخلی گام‌های جدی‌تر و مؤثرتری را بردارند.



درهرحال باید گفت پلیس راهنمایی‌ورانندگی به‌عنوان یک دستگاه تخصصی در حوزه ترافیک از سال‌ها قبل نسبت به ضعف ایمنی خودروها هشدار داده و خواستار رفع این معضل کهنه شده است؛ اما متأسفانه این روند همچنان ادامه دارد به‌نحوی‌که حتی به آلیاژ بدنه خودروها هم توجه ای نمی‌شود.
نتیجه چنین آشفته بازاری، تولید خودروهایی است که در تصادفات سبک هم متحمل خسارت زیاد می شوند و جان سرنشینان آن ها هم به شدت به مخاطره می افتد که به نظر می رسد تا زمانی که رقابت در این بازار ایجاد نشود و تولید کنندگان خود را از پاسخگویی مصون بدانند، این روند ادامه خواهد داشت.
امیدواریم با توجه به اینکه این وضعیت صنعت خودروسازی داخلی هم یکی از مطالبات رهبری است به این موضوع توجه جدی از سوی دستگاه های متولی شود.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/46714
اخبار مرتبط

نظرات شما