مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم:

کار اجرایی کاشت هشت میلیون درخت در قم آغاز شده‌است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: کارهای اجرایی مرتبط با کاشت هشت میلیون درخت طی چهار سال در قالب «نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت» با مشارکت مردم، خیران و واحدهای اقتصادی که مسئولیت اجتماعی دارند در قم آغاز شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» محمد شعاعی روز سه شنبه در کمیته علمی نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با اشاره به ضرورت کاشت درخت دراین استان، بیان داشت: قم دارای یک میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی شامل ذخیره‌های جنگلی و جنگل‌های دست‌ساز، مراتع و اراضی بیابانی است که گسترش عرصه‌های بیابانی در آن اکنون به یک بحران تبدیل شده‌است و ما با اجرای طرح‌های متنوع همچون کاشت درختان مقاوم در برابر تنش‌های محیطی، به دنبال مقابله با این روند هستیم.

وی با اشاره به اینکه پدیده گرد و خاک ناشی از گسترش مناطق بیابانی در قم به خصوص در ۶ ماه نخست سال به یک مشکل تبدیل شده‌است، افزود: قم در حاشیه کویر مرکزی است، و با محدودیت منابع آبی روبرست، با قطع حقابه‌های زیست محیطی سهم استان از نظر دسترسی به منابع آبی بسیار محدود شده‌ در حالی که قم با تراکم بالای جمعیت مواجه می‌باشد.

وی ادامه داد: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت،‌ سهم قم طی چهار سال، کاشت هشت میلیون درخت تعیین شده که با ایجاد نهالستان و سایر زیرساخت‌های لازم، روند اجرایی طرح در حال انجام است.

شعاعی گفت: با توجه به بحث محدودیت منابع آبی در قم، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که در این استان بیشتر گونه‌های مختص مناطق بیابانی کاشته شود که نیاز به نگهداری آن کمتر باشد و همچنین از این طریق کانون‌های گرد و غبار مهار شود.

وی تاکید کرد: در بحث کاشت هشت میلیون اصله درخت در قم طی مدت زمان تعیین شده در کنار پویش‌های مردمی که بیشتر با هدف ارتقا آگاهی اقشار مختلف انجام می‌شود، نیازمند اعتبارات دولتی، حمایت خیران، بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی هستیم.

 

کاشت هشت میلیون نهال در قم، پایداری آب و خاک را درپی دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه بیان داشت: کاشت هشت میلیون نهال در عرصه‌های طبیعی استان طی چهار سال کار بزرگی است که احتیاج به مشارکت جمعی دارد.

محمد رضا حاجی رضا تاکید کرد: به طور حتم این طرح در پایداری آب‌ و خاک استان نقش موثری خواهد شد و همچنین پاسخی در برابر تهدید برخاستن گرد و خاک از بیابان‌های استان است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی قم نیز در این جلسه گفت: با وجود تنوع بالای آب و هوایی قم، اقلیم بیشتر نقاط این استان فوق‌العاده شکننده است و باید اقدام‌های لازم برای حفاظت از محیط زیست آن صورت گیرد.

مسعود ترابی با تاکید بر اینکه قم از نظر سیاسی و اجتماعی جایگاه ویژه‌ای دارد و باید از نظر مباحث زیست محیطی به طور خاص مورد توجه باشد، افزود: یکی از مواردی که محیط زیست قم را آزار می‌دهد بحث گرد و خاک است که باید به این موضوع به صورت ویژه بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح کاشت هشت میلیون درخت در قم بر اساس شرایط آب و هوایی این استان دنبال می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر هم ورود آب از طریق رودخانه قره‌چای و قمروه بسیار کاهش یافته و هم شاهد تبخیر بالای آب در قم هستیم، همچنین شرایط خوبی در خصوص فیزیک خاک نداریم؛ در چنین شرایطی تعیین گونه‌های مناسب کشت در قم مساله‌ای ضروری است.

همچنین مهران حیدری مدیرکل هواشناسی قم در این جلسه گفت: این استان با کاهش شدید بارش‌ها و نیز افزایش قابل توجه دما مواجه است؛ همچنین موضوع برخاستن گرد و خاک در این قم به یک مشکل زیست محیطی تبدیل شده که با توجه به موقعیت جغرافیایی قم و قرار گرفتن استان در شاهراه مواصلاتی کشور لازم است به سرعت در سطح ملی و استانی برای رفع آن اقدام کرد.



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/46787
اخبار مرتبط

نظرات شما