رئیس سازمان امور عشایر کشور:

۳۰ درصد دام مولد کشور ذبح شد

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: در سال قبل حدود ۳۰ درصد دام‌های مولد کشور ذبح و باعث کاهش تولید در سال جاری شد؛ اما با برنامه‌ریزی انجام شده از محل تولید قراردادی، کسری تولید جبران و حتی بیشتر از قبل تولید خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» شایان نادری رئیس سازمان امور عشایر در نشست خبری اظهار داشت: در ایام دهه فجر، ۲۹۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود که ۲۰ هزار خانواده عشایری از منافع آن منتفع می‌شوند.

 وی افزود: آبرسانی، راه‌های عشایری، و تأمین آب شرب از اولویت‌های پروژه‌ها خواهند بود.

 رئیس سازمان امور عشایر ادامه داد: برای بهبود وضعیت تأمین آب شرب عشایر، امسال ۲۹۲ تانکر آب باید اضافه شود.

 وی با اشاره به پراکندگی در خدمات‌رسانی به عشایر تصریح کرد: ۵۰ دستگاه در حوزه عشایر فعال هستند؛ اما جور آنها نیز باید توسط سازمان امور عشایر کشیده شود؛ به‌طوری‌که پنل‌های خورشیدی را وزارت نیرو باید برای جوامع عشایری تأمین کند یا خانه‌های بهداشت را باید وزارت بهداشت ایجاد کند؛ زیرا ما بودجه‌ای دراین‌ارتباط نداریم.

 نادری گفت: امسال ۱.۶ همت تسهیلات مربوط به عشایر بود که در استان‌های مختلف پرداخت شد.

 رئیس سازمان عشایر ایران ادامه داد: در سال جاری ۲۰ درصد دسترسی به آب سالم در جوامع عشایری افزایش‌یافته است.

 نادری با بیان اینکه عشایر ۲۵ درصد گوشت کشور را تأمین می‌کنند گفت: عشایر کشورمان ۲۹ میلیون رأس دام دارند که هر سال ۸ تا ۹ میلیون رأس خود را در بازار عرضه می‌کنند.

 وی اظهار داشت: در سال قبل حجم زیادی از دام‌های مولد کشور ذبح و باعث کاهش تولید در امسال شد به‌طوری‌که اعلام شده حدود ۳۰ درصد دام مولد کشور در سال قبل ذبح شد.

 نادری گفت: با تأمین به‌موقع نهاده‌ها، کاهش تولید جبران و حتی در مقایسه با قبل تولید بیشتر خواهد شد؛ به‌طوری‌که طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در دستور کار قرار دارد. در این طرح با تحویل نهاده به دامداران، دام آنها بر اساس قیمت توافقی خریداری می‌شود.

 تولید ۶ میلیون رأس دام در طرح تولید قراردادی

 وی اظهار داشت: با روش‌های مختلف در حال جبران کسری تولید هستیم به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود در این طرح ۶ میلیون رأس تولید شود.

 وی افزود: صادرات اکنون ممنوع است؛ اما قاچاق دام روستایی و عشایر انجام می‌شود که البته اطلاع از میزان آن یا مرزی که قاچاق از آن صورت می‌گیرد، نداریم.

 نادری در پاسخ به تسنیم اظهار داشت: در طرح تولید قراردادی، دام عشایر به نرخ روز خریداری می‌شود.




انتهای پیام/


منبع:تسنیم
http://qomefarda.ir/47354
اخبار مرتبط

نظرات شما